"הועסקתי כשפחתה האישית של שרה נתניהו ונסתי על נפשי"

תביעה בסך 225 אלף שקל הוגשה נגד אשת רה"מ ביום חמישי האחרון ■ התובעת טוענת: במהלך ההעסקה במעון "הופרו זכויותיי מכוח חוקי העבודה, וכבודי כאדם וכעובדת נרמס עד דק"

יאיר נתניהו  שרה נתניהו ובנימין נתניהו  / צילום: חיים צח - לע"מ
יאיר נתניהו שרה נתניהו ובנימין נתניהו / צילום: חיים צח - לע"מ

ביום חמישי האחרון הגישה צעירה חרדית בשם שירה ר', אם לשלושה ילדים קטנים, שעבדה כחודש במעון ראש הממשלה בירושלים תביעה בסך 225 אלף שקל, בטענה כי היא סבלה לאורך תקופת עבודתה מיחס מתעמר ומשפיל מצד מעסיקיה ובראשם אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו.

התביעה הוגשה נגד שישה גורמים שהיו מעורבים בהעסקת התובעת: שרה נתניהו, "מוריה שירותי ניקיון אחזקה ושמירה", מדינת ישראל, יועצת ראש הממשלה לענייני חרדים, רבקה פאלוך, ויואב הורוביץ, ראש סגל משרד ראש הממשלה, ונגד אפי אזולאי, אב הבית במעון ראש הממשלה.

באמצעות עוה"ד נעמי לנדאו ואורן גרוס, טוענת התובעת כי היא "הועסקה כשפחתה האישית של הגב' נתניהו בקומה השנייה (בלבד) במעון בין התאריכים 27 באוגוסט 2017 ליום 1 באוקטובר 2017, עת נסה על נפשה ולא שבה למעון ראש הממשלה".

לפי התביעה, סביבת העבודה הפוגענית והבלתי-נתפסת של התובעת כללה בין היתר: צעקות רמות, השפלות ("את גוש של כלום"; "את לא שייכת למשפחת נתניהו"; "לו הייתי יודעת שאת כזאת נמוכה לא הייתי מקבלת אותך לעבודה" ועוד), הטחות אשמה לא מבוססות ואף איומים מילוליים ופיזיים. עוד נטען כי חרפות ועלבונות היו עניין שבשגרה בקומה השנייה במעון ראש הממשלה, וכי הדבר הטיל מורא ופחד על שתי השפחות. לדברי התובעת, לא פעם הפכו תקריות פעוטות להתפרצויות זעם קשות שיכלו אף להסתיים באופן קשה, כפי שאירע ביום מנוסתה של התובעת.

התובעת טוענת כי שרה נתניהו הייתה נתקפת חדשות לבקרים בהתקפות זעם של ממש, מושכת בשערות ראשה, תוך שהיא צועקת וממלמלת כשדמעות זולגות מעיניה, נושכת את שפתיה, מלהיטה עצמה בחימה ובכעס, מוחאת כפיים כשידיה רועדות ופניה מאדימות.

אם לא די בכך, לפי הנטען, רעיית ראש הממשלה הנהיגה ביד רמה "נוהל קנסות". לפי התביעה, "כבר בראיון העבודה האישי בין התובעת לגב' נתניהו, הסבירה לה האחרונה כי היא נוהגת לקנוס את שפחותיה בשל נזקים, שלדעתה (הבלעדית והקובעת) נגרמו על-ידי השפחות".

לפי התביעה, "שפחה נוספת שעבדה לצדה של התובעת, נאלצה לשלם מכיסה הפרטי סכומים משמעותיים על לא עוול בכפה. באחד המקרים, אותה עובדת נדרשה לשלם 'קנס' בסך של 1,000 דולר מאחר שלטענת הגב' נתניהו היא גרמה נזק לזוג נעלים בשווי דומה. ימים ספורים טרם מנוסת התובעת ממעון ראש הממשלה, הטיחה בה הגב' נתניהו כי בימים הקרובים הנוהל יחול גם עליה והיא תידרש לשלם בגין 'נזקים' שעשתה".

עוד טוענת התובעת כי בתקופת העסקתה במעון, "הופרו זכויותיה מכוח חוקי העבודה, וכבודה כאדם וכעובדת נרמס עד דק - והכל בידיעת הנתבעים. נתניהו אסרה על התובעת לעשות את צרכיה הטבעיים, כמו גם לאכול, לשתות, לנוח; היא נדרשה להחליף את בגדיה עשרות פעמים במהלך יום עבודה ולרחוץ את ידיה כמאה פעמים ביום במים חמים ולנגב אותן במגבת נפרדת 'המסומנת' ומוכרת כמגבת המיועדת לשפחות בלבד, כשלצידה מגבת המשמשת את משפחת נתניהו בלבד".

יתרה מכך, לפי הנטען, "לנתניהו חבר בנה הבכור, יאיר נתניהו, שהיה עורך לשפחות מסדרי ניקיון, עת היה מעביר את אחת מאצבעותיו במקום גבוה לאחר שטיפס אליו, מקום שאינו בהישג יד האדם הסביר. המסדר היה מלווה ביחס משפיל, תוך שהוא מתסיס את אימו להעניש את השפחות ובלשונו: 'אמא, בואי תראי, הם לא ניקו פה'".'לפי הנטען, לאחר פסקי-הדין בעניינם של העובדים לשעבר, מני נפתלי וגיא אליהו, שזכו בתביעתם על העסקה פוגענית מצד רעיית ראש הממשלה, "הגב' נתניהו לא שינתה דרכה ולא הפנימה את העובדה כי אינה יכולה עוד לנהוג בעובדים בצורה בזויה ומשפילה".

לטענת התובעת, "בכדי למנוע הדלפות מהנעשה במעון, במיוחד בכל הקשור לקומה השנייה בו, בחרה נתניהו למצוא לה שפחות אישיות מהמגזר החרדי, נשים מופנמות וחרוצות שנתפסות בעיניה כאוכלוסייה חלשה ומושתקת שלא יעזו לפצות פה ולספר על ההתעללות הקשה שעברו ועוברות עת שימשו כשפחותיה".

ראש הממשלה: "די, נמאס"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פרסם תגובה בפייסבוק, בה כתב "די, נמאס. אותה שיטה, אותם שקרים, אותו עיתון ואותה עורכת-דין. אף אחד לא קונה את התרגיל המשומש הזה. כולם מבינים שמצאו כאן שיטה - גם להכפיש את משפחת נתניהו וגם לסחוט כספים מהמדינה. מועסקים כמה ימים, מתפטרים ותובעים כמעט רבע מיליון שקלים. עסקה משתלמת".

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), התייחס בראיון לערוץ 10 לתביעה שהוגשה נגד אשת ראש הממשלה, ואמר כי "מדובר בסיפור שהוא מדע בדיוני. התביעה שקרית. מדובר בדבר שהפך לשיטתי. לא סתם היא מיוצגת על-ידי עו"ד שייצג את מני נפתלי". עוד אמר ביטן כי "בקושי הייתה אינטראקציה בין התובעת לזוג נתניהו, אולי שעה וחצי ביום. היא עבדה במעון חודש, שבמהלכו ראש הממשלה ורעייתו היו קרוב לשבועיים בדרום אמריקה".