בית הדין לעבודה דחה תביעת רכזי ביטחון שוטף בבקעת הירדן

רכזי ביטחון שוטף צבאי תבעו תשלום עבור שעות נוספות ועבודה בחגים ובשבתות - ונדחו ■ בית הדין קבע כי התובעים משתייכים לקבוצות עובדים מסוימות העוסקים בתפקידי ביטחון או אבטחה, אשר לגביהם נקבע בפסיקה כי חוק שעות עבודה ומנוחה אינו ניתן ליישום

גבול ירדן ישראל
גבול ירדן ישראל

בית הדין האזורי לעבודה בנצרת, בהרכב בראשות הנשיא מירון שוורץ, דחה בפסק דין שהותר לפרסמו לאחרונה את עיקר תביעותיהם של 4 רכזי ביטחון שוטף צבאי ("רבש"צים") ביישובים שבבקעת הירדן, לתשלום עבור שעות נוספות ועבודה בחגים ובשבתות, מכוח חוק שעות עבודה ומנוחה.

ארבעת הרבש"צים הגישו תביעות בסכומים של כ-2 מיליון שקל כל אחד, כנגד מעסיקתם מדינת ישראל (משרד הביטחון), בטענה עיקרית לפיה הם אינם מתוגמלים על היותם מצויים בכוננות מתמדת, 24 שעות 7 ימים בשבוע.

בית הדין קבע כי התובעים משתייכים לקבוצות עובדים מסוימות העוסקים בתפקידי ביטחון או אבטחה, אשר לגביהם נקבע בפסיקה כי חוק שעות עבודה ומנוחה אינו ניתן ליישום. נקבע כי מדובר במתכונת עבודה ייחודית, אשר יש מקום להחריג אותה מהחוק.

נקבע, בין השאר, כי לרבש"צים מסורה אחריות רבה בהיותם אחראיים על אבטחת היישוב, כי מסגרת העסקתם גמישה מעצם התפקיד והיא מאפשרת להם לנהל שגרת חיים במקום מגוריהם ואף לעסוק בעיסוק נוסף לפרנסתם. נקבע כי מדובר במתכונת עבודה אשר לא ניתן לפקח עליה במובן אליו מתכוון החוק וכי הרבש"צים מתוגמלים בגין הדרישה להיותם זמינים באופן מתמיד כפוף להחלפה. נדחתה גם טענת הרבש"צים למתכונת עבודה קבועה, ממנה ניתן לאמוד את שעות העבודה בפועל.

כן נדחו טענות הרבש"צים לתחולת הסכמי עבודה שונים ולפיצוי כספי בעד ימי חופשה שנתית. תביעתם לסעד הצהרתי בנושא פיצויי פיטורים התקבלה חלקית. בית הדין הורה למדינה לשלם לתובעים תוספות שכר רטרואקטיבית, לאחר תיקון סעיפים בהסכם עמם וכפוף לחתימת התובעים על הסכמי ההעסקה עדכניים.