1.3 מיליארד ש': יונייטד שרונה רכשה קרקע רשות השידור

קבוצת הרכישה יונייטד שרונה רוכשת בדקות אלה את מתחם רשות השידור בת"א תמורת 1.3 מיליארד שקל ■ מדובר בקרקע היקרה ביותר שנרכשה בישראל ■ קבוצת בסר תנהל את הפרויקט ותמכור את הדירות שטרם נמכרו עד היום

יונייטד שרונה/ צילום: תמר מצפי
יונייטד שרונה/ צילום: תמר מצפי

פרויקט שרונה יוצא לדרך: קבוצת הרכישה יונייטד שרונה מעבירה בדקות אלה העבירה לרשות מקרקעי ישראל את יתרת הסכום המסתכם ב-1.3 מיליארד שקל כול מע"מ לרכישת קרקע רשות השידור במתחם שרונה בתל-אביב. מדובר בקרקע היקרה ביותר שנרכשה אי-פעם בישראל. קבוצת בסר תנהל את הפרויקט ותמכור את הדירות שטרם נמכרו עד היום.

רכישת הקרקע מתאפשרת לאחר הלוואה שנאלצו חברי הקבוצה לקחת מחברת ילין לפידות, ולאחר עסקאות בזק שבוצעו בימים האחרונים לרבות מכירת פנטהאוס בקומה האחרונה של הפרויקט שנמכר לאיש עסקים ישראל תמורת 24 מיליון שקל. ההלוואה שניטלה מילין לפידות לוותה במחאה מצד כמה עשרות חברי קבוצה שסירבו לחתום על מסמכי ההלוואה והעדיפו שלא לממש את העסקה.

סך ההלוואה שניטלה מחברת ילין לפידות הסתכמה ב-225 מיליון שקל. הלוואת ילין א' בסך 100 מיליון שקל נטלו חברי קבוצה עם מחסור בהון עצמי להצטרף לקבוצה. הלוואת ילין ס' בסך 125 מיליון שקל ניטלה בימים האחרונים לצורך השלמת הסכום לרכישת הקרקע. חברי הקבוצה נדרשו לחתום על מסמכי ההלוואה לצורך רישום שיעבוד הדירות לטובת ילין לפידות.

כמה עשרות חברים סירבו לחתום על מסמכי ההלוואה, או שהודיעו לילין לפידות על חתימה תחת מחאה, בשל החשש מהתייקרות הדירות בפרויקט. כתוצאה מכך נוצא מחסור בכסף להשלמת תשלום הקרקע לרמ"י במועד האחרון שנקבע- כאמור היום. על כן בוצעו ב-48 השעות האחרונות עסקאות מהירות בתוך הקבוצה במטרה להשלים את הסכום שנותר לרכישת הקרקע. בנציגות הקבוצה טוענים כי המפרים פעלו בניגוד להסכם השיתוף. מה שיצר עלויות נוספות שצפויות להיות מושתות עליהם. 

יונייטד שרונה כמשל: כל החורים במודל של קבוצות הרכישה

הכאוס בפרויקט יונייטד שרונה נוצר כאשר מארגנת הקבוצה חברת מינהל מגורים ישראל שיווקה את הדירות בפרויקט במחירים נמוכים, שהתבררו כלא ריאליים לאחר זכיית הקבוצה במכרז. רוב חברי הקבוצה בחרו לפני מספר שבועות בקבוצת בסר להמשיך ולנהל את הפרויקט, שגבר על מיעוט שהעדיף לסגת מהעסקה, לבטל את זכיית הקבוצה במכרז ובכך להפסיד מקדמה של כמה מאות אלפי שקלים. זאת מתוך הנחה כי מימוש הפרויקט ילווה בהתייקרויות נוספות שלא יוכלו לעמוד בהן. כיום מעריכים בקבוצה כי ההתייקרות באומדני מחירי הדירות צפויה להגיע לכ-30%. המשך דרכה של הקבוצה צפוי להיות אף הוא כרוך בקשיים, בעיקר בשל הקושי של חלק מהחברים לעמוד בעלויות הנוספות הצפויות. 

התשלום, על סך 1.06 מיליארד שקל, הועבר לקופת המדינה באמצעות רשות מקרקעי ישראל. סכום זה מהווה 85% מסך העלות על הקרקע- 1.24 מיליארד שקל- שנקבע עם תום המכרז של רשות מקרקעי ישראל במארס 2016. 15% מסכום התשלום הועברו לאחר זכיית הקבוצה .

את הקבוצה ארגנה חברת מינהל מגורים ישראל, שמאז הזכייה במכרז חתמה עם חברת אלקטרה בנייה על ביצוע הפרויקט ועם משרדי האדריכלים משה צור וסיטי- בי על תכנונו. החברה רשמה הצלחה נוספת, כשלפני כשבוע וחצי מכרה את החניון הציבורי במתחם לאפריקה ישראל ומליסרון, בסך 51 מיליון שקל. הצפי המתוכנן לתחילת הבנייה לפרויקט הוא ברבעון הראשון ל-2018. העברת התשלום המלא בגין הקרקע מהווה שלב מרכזי ומשמעותי ביותר עבור התקדמות הפרויקט .

כידוע, לפני כשבועיים החליטה יונייטד שרונה שלאחר מימוש הקרקע תוחלף חברת הניהול, ובמקום מינהל מגורים ישראל תיכנס חברת ב.ס.ר. השלמת החילוף מבוצעת בהסכמה מלאה ותוך שיתוף פעולה בין כל הצדדים. מינהל מגורים ישראל ציינה עם השלמת ההליך כי תסייע ככל שיידרש בכל הנושאים המקצועיים שעל הפרק .

על רקע השלמת התשלום על הקרקע אמר מוטי פלד, מנכ"ל ובעלים משותף של מינהל מגורים ישראל: "אנו שמחים על מימושה הסופי של הקרקע לפרויקט הייחודי והיוקרתי, שאת קידומו ותכנונו ליווינו מהיום הראשון לאחר הזכייה במכרז. על אף כל האתגרים, וחרף כל המבקרים שמולם נתקלנו לאורך הדרך, הצלחנו להשלים את התשלום על הקרקע, ולאפשר עבור הרוכשים שלנו להתקדם לעבר מימוש אחד הפרויקטים היוקרתיים ביותר שנראו בישראל".