שר החקלאות: מכסת החלב לשנת 2018 תגדל ב-68 מיליון ליטר

חלוקת המכסות מתבצעת על רקע אי-הוודאות השוררת היום השוק החלב

רפת / צילום: איל יצהר
רפת / צילום: איל יצהר

שר החקלאות, אורי אריאל, חתם אמש (א') על צו תכנון משק החלב לקביעת היקף הייצור המקומי הכולל לשנת 2018. הכמויות בשוק החלב הוגדלו ב-68 מיליון ליטר בשל צריכה מוגברת של חלב.

בתחום חלב הבקר הוגדלו המכסות מכמות של 1,500 מיליון בשנת 2017 ל-1,568 מיליון ליטרים בשנת 2018. בתחום חלב הכבשים המכסות הוגדלו מכמות של 11.15 מיליון ליטרים בשנת 2017 ל-13.15 מיליון ליטרים בשנת 2018. בתחום חלב העיזים הוגדלו המכסות מכמות של 21.2 מיליון ליטרים בשנת 2017 ל-22.2 מיליון ליטרים בשנת 2018.

במסגרת ההחלטה עליה חתם השר נקבע כי "החומה הסינית" תישמר. משמעות "החומה הסינית" היא החלוקה בין המגזרים השונים של הרפתנים בתחום הבקר, ומגדירה חלוקת מכסות של 58% לקיבוצים ו-42% למושבים.

אביתר דותן, יו"ר ארגון מגדלי הבקר, בירך על החלטה לשמור על חלוקת "החומה הסינית", שלדבריו יש לה חשיבות גדולה, כיוון שהיא "שומרת על יכולת היצור הענפית".

חלוקת המכסות הזו מתבצעת על רקע אי-הוודאות השוררת היום בענף. במשרד החקלאות בוחנים גם פתיחה של מכסות עבור רפתנים חדשים, אולם בענף אומרים כי עדיין לא ברור מה תהיה האטרקטיביות שלהם בשל חוסר הבהירות מה צפוי לקרות בשנת 2019, לקראת פקיעת תוקפו של חוק החלב וסיומו של מתווה לוקר בסוף שנת 2018.

בינואר הקרוב צפויים להתקיים דיונים מרתוניים של כ-3 ימים בהם יוכרע עתידו של משק החלב בישראל החל משנת 2019. בימים אלה הרפתנים ומועצת החלב עושים את מרב המאמצים לא לחזור למה שהתרחש בפעם האחרונה שמתווה לוקר נוסח; התחושה הייתה שהמתווה הונחת עליהם, וכעת הרצון הוא לא לקבל הנחתה אלא לייצר מודל שיוסכם על החקלאים, ולשכנע באמצעותו גם את משרדי החקלאות והאוצר.

רק לאחרונה יצאה משלחת שכללה נציגים של החקלאים, מועצת החלב ומשרדי הממשלה השונים לצרפת על-מנת לבחון את ההשפעה של שינוי שיטת המכסות באירופה, בניסיון לשכנע את משרד החקלאות ובעיקר את משרד האוצר לשמור על התכנון בשוק החלב, עם ציפייה להגיע להסכם עתידי שיחתם לשביעות רצון כל הצדדים

האם צריכת החלב באמת עולה?

בשנת תשע"ז נרשם שיא כל הזמנים בייצור חלב בישראל; מנתוני סוף השנה העברית של מועצת החלב עולה כי השנה האחרונה היוותה שנת שיא של כל הזמנים בייצור חלב - מעל 1.5 מיליארד ליטר חלב, עלייה של 5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

גם בחלוקה לקטגוריות ענפיות נרשמת עלייה בצריכת מוצרי החלב: השנה יוצרו 453 מיליון ליטר חלב, עלייה של 1.5% מהשנה שעברה. בקטגוריית המעדנים והיוגורט יוצרו 189 מיליון ליטר - וגם כאן מדובר בעלייה של 1.5%. 107 מיליון ק"ג גבינות לבנות יוצרה השנה, עלייה של 2% לעומת השנה שעברה. התחום שהכי צמח הוא תחום הגבינות הצהובות, שבו נרשמה עלייה של 5% עם ייצור של 39 אלף ק"ג.