6 מנחקרי פרשת בזק צפויים להשתחרר מחר ממגבלות ביהמ"ש

שאול ואור אלוביץ' צפויים לשוב לבזק; יוכלמן מזכירת בזק – למשרדי חלל ו-yes; וקאהן-גונן ממשרד התקשורת - לעיסוק בנושאים הקשורים לחקירה ■ אתמול פג תוקף המגבלות על מנכ"ל המשרד פילבר, שבינתיים הושעה ע"י הנציבות

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

כארבעה חודשים מאז פרוץ החקירה בעניין פרשת בזק, ואם לא תגיש בהפתעה רשות ני"ע בקשה אחרת, יפקע מחר תוקפן של המגבלות משישה נחקרי פרשת בזק החשודים בפרשה המסועפת והם יצטרפו אל שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת שנחקר בפרשה; שההגבלות בעניינו פגו אתמול ושמושעה זמנית מהמשרד בהחלטת נציבות שירות המדינה.

החקירה בפרשה עם השם הממצה "פרשת בזק" אותה מנהלת רשות ני"ע מזה כארבעה חודשים לפחות, תחת צו איסור פרסום שמדי פעם מניח לפרט זה או אחר לזלוג מידיו, מתפרשת על פני שלושה עניינים: חשדות בנוגע להוצאת מסמכים וחומרים מסווגים מישיבות קבוצת בזק והוועדות הבלתי תלויות שבה; חשדות בנוגע להתנהלות של בכירים ונושאי משרה סביב עסקאות בזק-yes ו-yes-חלל; וחשדות בנוגע לעבירות דיווח וטוהר המידות של מנכ"ל משרד התקשורת ועוזרתו.

עסקאות בזק-yes ו-yes-חלל מאופיינות בכך שמדובר בעסקאות בעלי עניין. העסקה הראשונה נעשתה בין קבוצת יורוקום של שאול אלוביץ', בעלת השליטה בבזק, לבין בזק עצמה - מיזוג yes לתוך בזק, הסדר המס שהתלווה לכך, ובתשלומים הנוספים שגבתה יורוקום לאחר שאילצה את yes להקפיא תשלומים לספקים על-מנת להביא לכך ש-yes תעמוד ביעדים שיאפשרו ליורוקום לקבל יותר כסף: 140 מיליון שקל.

בנוסף לחקירת עסקת בזק-yes שהפכה גלויה ב-20.6, הודיעה ב-11.7 רשות ניירות ערך כי החקירה בעניין קבוצת בזק הורחבה גם לעסקת מתן שירותי תקשורת לוויינית בין חברת חלל תקשורת לבין חברת yes . לפי הודעת הרשות, "החקירה היא בחשד לביצוע עבירות על חוק ניירות ערך וחוק העונשין", במסגרתן לחץ אלוביץ' על דירקטוריון בזק לקבל עסקה שתיטיב עם חלל תקשורת על חשבון yes.

מחר עומדות לפוג המגבלות שהוטלו בחודשי החקירה על דמויות המפתח בפרשה שהותר לפרסום כי נחקרו (בניגוד לאחרות שאולי קיימות אך חוסות תחת הצו), והן מצטרפות אל מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר שהחל מאתמול אמנם ימשיך שלא להופיע במשרד - הפעם מכוח הדין המשמעתי של הנציבות - אך ייהנה מהסרת המגבלות האחרות שהטיל בית המשפט לבקשת רנ"ע, ובהן יצירת קשר עם עובדי המשרד, וחברות בזק, yes וחלל.

שאול אלוביץ'

שאול אלוביץ, יו"ר דירקטוריון ובעל שליטה בקבוצת בזק, צפוי לחזור לבזק ולהחליף בחזרה את ממלא מקומו דוד גרנות. יישאר בתוקפו צו איסור היציאה מהארץ, אך יוסרו, ככל הנראה, מגבלות אחרות כך שיותר לו להתייצב בחברת יס; לעסוק בענייני משרד התקשורת או יס; לפעול בקבוצת בזק שלא באמצעות מנכ"לי חברות הבנות; וליצור קשר עם כל מי שמעורב בפרשה. גם המגבלה שלא לשוחח בעניין החקירה עם בנו אור אלוביץ וכלתו אורנה אלוביץ, תוסר.

אלוביץ' חשוד בהפעלת גורמים פנים מרכזיים מתוך הוועדות הבלתי תלויות שבקבוצת בזק וקידום אינטרסים של בזק במשרד התקשורת. החשד הוא לעבירות דיווח, עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, שיבוש הליכי משפט ומרמה והפרת אמונים.

על פי החשד, בעקבות פעילותה של סטלה הנדלר מנכ"לית בזק, קיבל אלוביץ' יתרון משמעותי ובלתי הוגן על פני ציבור המשקיעים בבזק ועל פני חברי הוועדות הבלתי תלויות במסגרת המו"מ שנוהל לגבי עסקת yes ועסקת חלל, וזאת תוך קיומו של ניגוד עניינים חמור ותוך "זיהום" העסקאות. עוד על פי החשד, בעקבות הפעלת נושאי משרה שונים, קידם אלוביץ' את ענייניו האישיים וחשוד כי קיבל כספים בהיקף של מיליארדי שקלים.

אור אלוביץ'

הבן, אור אלוביץ' - דירקטור בבזק ויס, ויו"ר דירקטוריון חלל תקשורת - צפוי לחזור גם הוא לעבודתו בבזק ויס, שנאסרה. גם עליו מוטל עדיין איסור יציאה מהארץ אך תותר הגעה למשרדי בזק ויס; יצירת קשר עם עובדים ביס, בזק ומשרד התקשורת, כולל אביו ורעייתו במה שקשור לחקירה; והשתתפות בישיבות בחברות השונות גם בנושא החקירה.

אור אלוביץ' חשוד אף הוא, כאביו, בהפעלת גורמים פנים מרכזיים מתוך הוועדות הבלתי תלויות וקידום אינטרסים של בזק במשרד התקשורת. החשד הוא לעבירות דיווח, עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים בתאגיד.

על פי החשד, כאביו, בעקבות פעילות הנדלר, קיבל במו"מ מול בזק יתרון משמעותי לגבי עסקת yes ועסקת חלל, על פני ציבור המשקיעים, בניגוד עניינים ו"זיהום" העסקאות. בנוסף, על פי החשד יצר יחד עם חשודים אחרים מנגנון לקבלת מידע רגיש ומסווג ממשרד התקשורת.

סטלה הנדלר

דמות נוספת שהמגבלות בעניינה יוסרו מחר הינה מנכ"לית בזק סטלה הנדלר, והיא תוכל לפעול בעניינים הקשורים לאלוביץ' ולרגולציה על בזק; יותר לה עיסוק בענייני יס כולם; ויותר לה להימצא בקשר עם חברי דירקטוריון בזק ועובדי חלל, יס ומשרד התקשורת. עדיין עומד בתוקפו איסור יציאתה מהארץ.

הנדלר חשודה אף היא בהפעלת גורמים פנים מרכזיים מתוך הוועדות הבלתי תלויות וקידום אינטרסים של בזק במשרד התקשורת - והחשד הוא לעבירות דיווח, קבלת דבר במרמה, עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, שיבוש הליכי משפט ומרמה והפרת אמונים.

על פי החשד, הנדלר העבירה מהוועדות הבלתי תלויות מידע רגיש לאנשי יורוקום - לשאול אלוביץ', לבנו אור ולעמיקם שורר. הללו היו הצד השני בעסקת בזק-yes ובעסקת חלל, אשר נאמדות בכמיליארד שקל כל אחת.

העברת הפרטים והמסמכים החסויים התווספה, על פי החשד, לכך שפעלה בהתאם להנחיות שקיבלה מאנשי יורוקום כדי לקדם את בוועדה את האינטרסים של יורוקום.

עמיקם שורר

עוד בשבים לעבודה-נטולת-מגבלות: עמיקם שורר, דירקטור בבזק, חלל ויס, וסמנכ"ל פיתוח עסקי שם - עורר בשופטת את "הרושם שעבודתו רחבה יותר מהגדרת התפקיד היבשה, וששימש יד ימינו של אלוביץ". על אף זאת, אם לא יקרה הבלתי צפוי - רנ"ע לא תבקש את הארכת המגבלות המוטלות עליו והוא יוכל להתייצב ב"יס"; לחזור לבזק באופן מלא; לעסוק בענייני בזק, יס ומשרד התקשורת כולם; וליצור קשר עם המעורבים בחקירה, עם הקשורים לחברת בזק ולמשרד התקשורת.

שורר חשוד בהפעלת גורמים פנים מרכזיים מתוך הוועדות הבלתי תלויות וקידום אינטרסים של בזק במשרד התקשורת - בעבירות דיווח, קבלת דבר במרמה, עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד. על פי החשד, גם הוא (כאלוביץ' ובנו) קיבל מידע מהנדלר שהביא ליתרון משמעותי ובלתי הוגן על פני ציבור המשקיעים בבזק ועל פני חברי הוועדות הבלתי תלויות במסגרת המו"מ שנוהל לגבי עסקה yes ועסקת חלל, וזאת, על פי החשד, בניגוד עניינים ו"זיהום" העסקאות. בנוסף, יצר יחד עם חשודים אחרים מנגנון שאפשר לו לקבל מידע רגיש ומסווג ממשרד התקשורת.

לינור יוכלמן

הלאה: לינור יוכלמן, מזכירת בזק ומרכזת הוועדה הבלתי תלויה, תהנה גם היא מההסרה הצפויה של המגבלות, והיא עתידה לחזור ולהגיע במסגרת עבודתה למשרדי חלל, יס ומשרד התקשורת, ובעבודתה כמזכירת בזק תוכל לעסוק בכל העניינים וליצור קשר עם המעורבים בפרשה. גם לה אסור עדיין לצאת מהארץ.

יוכלמן חשודה אף היא בהפעלת גורמים פנים מרכזיים מתוך הוועדות הבלתי תלויות וקידום אינטרסים של בזק במשרד התקשורת: עבירות דיווח, קבלת דבר במרמה, עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, שיבוש הליכי משפט. לפי החשד, ניצלה יוכלמן את מעמדה בוועדות לצורך העברת מידע לאנשי יורוקום (שאול אלוביץ, אור אלוביץ ועמיקם שורר), הנמנים על הצד הנגדי לעסקה. מדובר במסמכים חסויים אשר נדונו במסגרת הוועדות הבלתי תלויות. כמו כן, פעלה בהתאם להנחיות שקיבלה מאנשי יורוקום בכדי לקדם את האינטרסים של יורוקום במסגרת עסקאות אלה.

עדי קאהן-גונן

לחבורה הנכבדה הזו מיוחס על פי החשד שיתוף-פעולה במשרד התקשורת, ולצד מנכ"לו פילבר, שכאמור הושעה אתמול ל-3 חודשים - עתידה מחר ליהנות מהסרת המגבלות גם עוזרתו במשרד התקשורת עדי קאהן-גונן, שם קידמו השניים על פי החשד את האינטרסים של בזק.

במסגרת המגבלות, נמנעה גונן עד כה מעיסוק בנושאים הקשורים בעקיפין ליורוקום/בזק/חלל ולא יצרה קשר עם עובדים הקשורים לרגולציית טלפונים, לווין וטלויזיה.

בנוסף צפויה להיות מוסרת המגבלה שלא לעסוק בעניינים הקשורים לבזק, יס וחלל וכן עם עובדים הקשורים לחקירה לרבות כאלו ממשרד המשפטים, יורוקום, בזק, יס וחלל.

קאהן חשודה בדיווח לפי חוק ניירות ערך, מרמה והפרת אמונים לפי חוק העונשין. על פי החשד, סייעה לפילבר לקדם את האינטרסים של בזק במשרד התקשורת, ובתוך כך להעביר מידע, מסמכים מסווגים וניירות עמדה פנימיים, תכתובת ומסמכים מדיונים בין-משרדיים לאנשי בזק. החשודים האחרים בפרשה העבירו לפילבר את תיקוניהם למסמכים, התואמים את צרכיהם העסקיים. התיקונים הללו לבסוף שירתו את טובתה של בזק ויורוקום.

איסור יציאה מהארץ עודנו מוטל על סמנכ"לית הרגולציה בבזק, שרון פליישר בן-יהודה, שנחקרה ביום 12.7.17 בחשד לביצוע עבירות לפי חוק ניירות ערך ואז הותר לה לחזור לעבודתה. החשדות לגביה עדיין אינם מותרים לפרסום.

גם על בכירים בחברת יס - אורן ברגמן חשב בחברה, וירון רענן מנהל המחלקה הכלכלית בחברה - עדיין מוטל איסור יציאה מהארץ.