40 זנים של זית: טיול גלילי לרגל תחילת עונת המסיק

פסטיבל ימי ענף הזית מציע שפע של פעילויות במרחבי הגליל בסימן רב-תרבותיות, "עץ אחד, שפע של תרבויות"

ריקודי עם צ'רקסיים/  צילום: טליה אשוח סלומון

זה קורה פעם בשנה, לרוב בחודש נובמבר. עונת המסיק נכנסת לשלב הקריטי ובתוך שבועות נמסקים אלפי טונות של זיתים, רובם משמשים לתעשיית שמן הזית שהפך למוצר דגל ישראלי. גם בתי הבד פועלים לפרק זמן קצר, ומפיקים אלפי טונות של שמן זית מכ-40 זנים וברמות איכות משתנות. השיטות להפקת שמן השתכללו עם השנים ומבתי בד מסורתיים המושתתים על בעלי חיים המניעים את אבני המפרכה, המרסקות את הזיתים, נותרו רק בודדים. הרוב עברו לשיטה המודרנית.

בית הבד האקולוגי "ריש לקיש" שבמושב ציפורי משמר את המסורת באופן חלקי, בזכות צמד אבני מפרכה מבזלת, שמועכות את הזיתים תחת משקלן ומוציאות להם את המיץ. את יתר התהליך מבצעת מכונה אוטומטית משוכללת. איילה נוי מאיר ממשיכה את המפעל שהקימו הוריה מיכה ורחל והפכה למומחית שמן זית. היא טועמת מקצועית ואף שופטת בתחרויות בארץ ובעולם ומכירה את הנוזל היקר לעומק. לנוי מאיר יש חיבה עמוקה לשמן זית, והיא יכולה לדבר עליו שעות, ולרתק את מאזיניה תוך שהיא מתארת כל פרט כאילו היה זה חפץ יקר.

אותנו היא שבתה בהסבר מעמיק על אויביו של שמן הזית וכיצד להישמר מפניהם. כך למדנו שאור ניאון מפרק את השמן, לכן הבקבוקים צריכים להיות כהים; שהפלסטיק מפריש רעלנים, אז מאחסנים רק בזכוכית או פח; שחום מקלקל אותו, אז אסור להניח ליד מקור חום כמו גז; שהמשקעים מפרקים את השמן ולכן צריך לסנן אותו ועוד.

בבית הבד פגשנו תיירנים מעניינים שחלקם עדיין עוסקים בחקלאות, ולצורך הפסטיבל הם חברו יחד. אפשר יהיה לבקר ב"עלעלים" - מרכז לגידול צמחי מרפא ותבלין אורגניים, או אצל משפחת גבירצמן עם הכרם המיוחד והיקב החדש.

מעדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים, שמענו שסמוך לציפורי התגלה בית בד עתיק מלפני כ-8,000 שנה, ונמצאו בו שרידי שמן זית - העדות הקדומה בעולם לשימוש תעשייתי בשמן. בפסטיבל יהיו בבית הבד גם סדנת מסיק, סיור, טעימות ועוד.

הגליל התחתון הוא בית הבד של המדינה, ובאזור שמקיף את בקעת סחנין נמצא הכרם הגדול בארץ ובו כמיליון עצי זית, אומר ד"ר עלי מזין, חבר מועצת הזית. פגשנו אותו במוזיאון למורשת התרבות הערבית בסחנין, לסדנה של כבישת זיתים כמו פעם. דפקנו את הזיתים הטריים (אחד-אחד) באבן בזלת שהוא "החרים" לסבתא שלו, העברנו לצנצנת ותיבלנו בלימון, בגרגירי פלפל, בעלי דפנה ובחתיכות פלפל חריף. מלאנו במי מלח (בריכוז 10%) וחתמנו בשכבת שמן זית. בתוך שלושה שבועות, הבטיח, נוכל ליהנות מהתוצרת.

משם המשכנו למוזיאון המורשת לתרבות ערבית בסחנין, שיש בו עשר תצוגות שונות, עם כ-3,000 פריטים שמייצגים את התרבות הערבית לדורותיה. המוזיאון שוכן במבנה אבן עתיק ובכל חדר מוצג נושא מסוים. בחדר המחסנים יש כדים וסלסלות שבהם אחסנו פירות, שמן, מים, דבש, חיטה ועוד. בחלל הדיוואן ישבה מועצת הזקנים, בחדר של הנשים ניתן לראות כלי מלאכה שונים, ובחדר התצוגה הראשי הראה לי אמין אבו ריא, מנהל המוזיאון, את הממצא המיוחד ביותר - חותמות מס עות'מאניות גדולות מאוד מעץ, שסימנו את התבואה לפני הערכת שווי.

בין לבין, יש תערוכות מתחלפות של אמנים - ציורים ועבודות רקמה יפהפיות. המוזיאון מארח הרבה פסטיבלים ובימי ענף הזית יהיה כאן שמח. יהיו סיורים בכפר, ביקור מודרך במוזיאון, סדנת כבישה, והכול ללא תשלום. בסחנין תתקיים גם חגיגת "יוצרים יחדיו" במעיין המקומי. 50 אומנים יהודים וערבים יצרו בצוותא וימכרו מעבודותיהם ויהיו גם מופעי מוזיקה ומחול (טל' 050-5457613). אם כבר מגיעים עד לסחנין, ובמיוחד אם אתם חובבי אמנות, כדאי לשלב ביקור גם במוזיאון החדש לאמנות עכשווית.

בדרך לכפר סלאמה עצרנו בבית בד מודרני. בצד אחד הביאו החקלאים שקי זיתים שנשפכו אל בית קיבול, עלו במסוע, התקלחו ונכנסו לבטן המכונה. מהצד השני הם יצאו בדמות נוזל הזהב היקר. אחד מתוצרי הלוואי של התהליך הוא הגפת - שאריות הזיתים ללא השמן. הגפת גרמה בעבר לזיהומים רבים כי לא נמצא לה שימוש, אבל בשנים האחרונות מייבשים ודוחסים אותה לחומר הסקה.

האירועים השנה עומדים בסימן רב-תרבותיות - במשרד התיירות, הרשות לפיתוח כלכלי של המיעוטים במשרד לשוויון חברתי מכנים זאת "עץ אחד, שפע של תרבויות". במהלך הפסטיבל יתקיימו אירועים במגוון מוקדים ברחבי הגולן, הגליל והעמקים, אירועי "כפר ביקרתם?" בחברה הדרוזית והצ'רקסית ואירועי "מרחבא" בחברה הערבית שיקיימו, בין השאר, סיורים מודרכים במטעי זיתים ובבתי בד, מסיק זיתים, סדנאות ייצור שמן זית, דוכנים ומאכלים אותנטיים ועוד.

פסטיבל הזית מתקיים השנה גם ביישובים בדווים: טובא זנגריה, זרזיר, ביר אל מכסור וסלמה, שם ביקרנו באוהל האירוח של זיאד, שבו הוא מקיים מפגשים ומארח לארוחות ולסדנאות. הוא איש כובש ונעים, שבעבר היה מורה, אבל החליט לעשות הסבה כדי לספר על התרבות ועל המסורת הבדווית. עכשיו הוא מקיים מפגשים וסדנאות בישול, גישוש וליקוט. אצלו גם טעמנו ארוחת צהריים מסורתית שהייתה טעימה להפליא. (בתיאום, טל' 052-2846515). ימי ענף הזית: 2-19.11. לפרטים: http://olivefest .org.il