מהירות היא עניין יחסי

פרשת ציון קינן: מדוע מתמהמה הדוח של בנק ישראל?

ציון קינן מנכל בנק הפועלים / צילום : שלומי יוסף
ציון קינן מנכל בנק הפועלים / צילום : שלומי יוסף

3 חודשים בדיוק עברו מאז החליטה הפרקליטות לסגור את התיק נגד ציון קינן, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים, בעקבות טענות של עובדת לשעבר בבנק כי תקף אותה מינית, ובנק ישראל עדיין לא פרסם את דוח הביקורת שלו בנושא. זאת על אף שבבנק המרכזי אמרו כי הבדיקה נמצאת במצב מתקדם, וכי היא תפורסם זמן קצר אחרי החלטת המשטרה.

תזכורת קצרה להשתלשלות האירועים: לפני שנה, בתחילת נובמבר, נחשף בחדשות 2 כי עובדת לשעבר בבנק הפועלים התלוננה כי מנכ"ל הבנק לשעבר ציון קינן תקף אותה במסגרת נסיעת עבודה לקזחסטן בשנת 2006. עוד התברר כי הבנק מינה לנושא כבורר את השופט בדימוס סטיב אדלר, שאמנם לא מצא את התלונה מוצדקת, אך במקביל פסק לעובדת פיצויים מוגדלים המוערכים במיליוני שקלים, מה שהעלה את הביקורת שמדובר בסוג של "דמי שתיקה".

הפרסום עורר סערה, ובין היתר נודע שהבנק לא דיווח על האירוע לפיקוח על הבנקים. בנק ישראל החל לבדוק את הסוגיה, ובמקביל נודע כי גם המשטרה החלה בבדיקה. כחודשיים לאחר מכן, בתחילת השנה הודיע בנק ישראל כי הוא משהה את הבדיקה עד לסיום בדיקת המשטרה. חלפו עוד 7 חודשים והמשטרה הודיעה כי היא סוגרת את התיק. לאחר הודעה זו אמרו בבנק ישראל כי יחזרו לסיים את עבודתם על הדוח, ומסרו: "משהסתיימה חקירת המשטרה יפעל בנק ישראל כדי להשלים במהירות את הבדיקה אותה הקפיא לבקשת המשטרה".

אלא שמתברר כי "מהירות" היא עניין יחסי. כאמור 3 חודשים כבר עברו, וככל הידוע גם טיוטת דוח לא הועברה עדיין לבנק הפועלים. בבנק ישראל מדגישים היום כי לא זנחו את הנושא, והכנת הדוח נמשכת במלוא המרץ. עוד אומרים גורמים בבנק המרכזי שמסקנות ראשוניות שעלו מהבדיקה הועברו לבנק בזמן אמת, כדי שהלקחים ייושמו באופן מיידי.

ראוי להזכיר כי יאיר סרוסי, לשעבר יו"ר הבנק שטיפל באירוע בזמן אמת, עזב את הבנק כמה שבועות לאחר שהתפוצצה הפרשה. ועדיין עולה השאלה: האם זה הלקח היחיד מההתנהלות? נדגיש כי בנק ישראל לא אמור לבדוק האם תלונת העובדת לשעבר מוצדקת, זה היה תפקידה של המשטרה. בנק ישראל צריך לבדוק כיצד טיפל הבנק בסוגיה רגישה כל כך, שבה עובדת מתלוננת על תקיפה מינית כנגד המנכ"ל - האם מנגנוני הממשל התאגידי בבנק פעלו כמו שצריך (בבנק הפועלים כבר הוכיחו בעבר שממשל תאגידי הוא סוגיה שטעונה אצלם שיפור), ואיך קרה שרוב הדירקטוריון והפיקוח על הבנקים לא ידע על אירוע חריג שכזה עד שפורסם בתקשורת.

בנק ישראל ידוע כגוף שלוקח את הזמן, פועל לאט וביסודיות. זה בסדר להתנהל כך כאשר מדובר בהוראת נוהל בנקאי תקין כזו או אחרת, אבל לא בסוגיה כזו ובפרט בתקופה שבה החברה בארץ ובעולם משנה את ההתמודדות והטיפול בנושא הטרדות מיניות. לממד הזמן יש חשיבות במקרה שכזה, ולכן, בנק ישראל שדורש מהבנקים להתייעל, צריך לייעל את עבודתו ולפרסם בהקדם את ממצאי הדוח ומסקנותיו.