משרד הביטחון יפרסם בקרוב את המכרז לקריית המודיעין בדרום

כך נודע בדיון של ועדת החוץ והביטחון ■ לאחרונה החליט משרד הביטחון לעצור את המכרז בשל מחלוקת עם משרד התחבורה על הקמת קו רכבת נוסף

טנק/ צילום :דובר צהל
טנק/ צילום :דובר צהל

כחודשיים לאחר שמנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי אדם, הורה על הקפאת ההליכים שקשורים לפרסום המכרז להקמת קריית המודיעין החדשה של צה"ל בדרום, היום (ד') נודע כי משרד הביטחון נערך לקראת פרסום המכרז עוד במהלך החודש הבא.

פרסום המכרז, תוך היצמדות ללוחות הזמנים שנקבעו מראש לתוכנית זו, ייעשה במקביל להמשך ההידברות בין משרדי הממשלה השונים, ובמרכזם משרדי הביטחון, האוצר והתחבורה, על פיתוח של תשתיות תחבורה חדשות בדרום. זאת, כדי לאפשר את ניודם של כ-25 אלף חיילים שעתידים לשרת החל מהשנים הקרובות בבסיסים החדשים של הצבא באזור הנגב.

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת דנה היום על תוכנית המעבר של יחידות המודיעין והתקשוב לשתי קריות ייעודיות חדשות שייבנו בבאר שבע וליד עומר, ובהן ישרתו אלפי חיילים, נגדים וקצינים, וזאת בהשקעה של מיליארדי שקלים. על פי הערכה, היקף המיזם להקמת קריית המודיעין צפוי להסתכם בכ-10 מיליארד שקל.

במהלך הדיון, משרד הביטחון קיבל רוח גבית ממנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, שאמר כי הפתרון לבעיית התחבורה של אלפי חיילים שעתידים לשרת בקריית המודיעין הוא כזה שיאפשר את ניודם מהמרכז לדרום בטווח זמן של עד שעה וחצי לכל כיוון. זאת, כשברקע עמדת משרד התחבורה שלפיה אין הצדקה בתוכנית להקמת קו רכבות נוסף על זה שכבר קיים וכי ניתן למצוא הסדרי תחבורה חלופיים.

"נפגשתי עם בכירי צה"ל ומשרד הביטחון, ונאמר לי שהם רואים קושי בהצעות הקיימות", אמר באב"ד. "יש צדק בדרישה הזאת, כי אם קצינים יידרשו לשבת שעות מדי יום על הכביש זה לא יוכל להחזיק לאורך זמן, והבעיה הזאת תחזור לרדוף אותנו בעוד כמה שנים".

במסגרת הדיון הוצגו לחברי ועדת החוץ והביטחון נתונים שלפיהם כמעט 50% מכלל המשרתים בקריות המודיעין והתקשוב יגיעו אליהן מדי בוקר מאזור המרכז וישובו אליו בסוף היום, ו-23% מהמשרתים בהן יגיעו מאזור השרון, מה שמחייב היערכות מוקדמת של תשתיות תחבורה והקצאת תקציבים מתאימים לכך.

משרד הביטחון סבור כי המוצא לבעיית התחבורה היא בהקמת מסילת רכבת נוספת מהמרכז לדרום, ועד לאזור קריית המודיעין, כדי לאפשר הגעת החיילים המשרתים בה בפרק זמן סביר. גורם ביטחוני טוען כי כל חלופה אחרת תוביל למצב שחייל או קצין המשרת בקריה זו יידרש לבלות בדרכים כ-5 שעות ביום.

אחת האפשרויות שבהן דנו היום בוועדת החוץ והביטחון היא שצי של מאות אוטובוסים ינייד אלפי חיילים מתחנת הרכבת בלהבים לקריית המודיעין העתידית. עם זאת, משרד הביטחון מתנגד להצעה זו, שכן כבר כיום המשרד מפעיל כ-500 אוטובוסים להסעת חיילים מבאר שבע לקריית ההדרכה בצומת הנגב ולבסיסים מרוחקים נוספים.

במערכת הביטחון טוענים כי הפעלת שאטלים נוספים של מאות אוטובוסים תוביל למצב שכ-1,500 אוטובוסים יגדשו בימי ראשון ובימי חמישי את כל כבישי הדרום. מנכ"ל משרד הביטחון אמר בדיון בכנסת כי "איש הסייבר אוהב את מה שהוא עושה, אבל אם יגידו לו לבלות 5 שעות ביום על הכביש, הוא יבדוק מה האופציות האחרות שעומדות לפניו".

הרקע להחלטת מנכ"ל משרד הביטחון מלפני כחודשיים, לעצור את פרסום המכרז להקמת קריית המודיעין הוא המחלוקת עם משרד התחבורה על הקמת קו רכבת נוסף. סיכום בין שני המשרדים בנושא טרם הושג, אך למרות זאת משרד הביטחון נערך לפרסום המכרז להקמת הקריה. זאת, לאחר שבימים האחרונים חלה התקדמות בתוכנית להקמת קריית התקשוב, כששתי קבוצות של חברות הגיעו לשלב של הסגירה הפיננסית, שבו יידרשו להוכיח יכולת פיננסית לבניית ולתפעול הקריה. קבוצה אחת מורכבת מהחברות מנרב ואלקטרה, והשנייה מורכבת משיגון ובינוי ואפריקה ישראל.