הכירו את יו"ר הפד המיועד: מי אתה, ג'רום פאואל?

אם אכן טראמפ יודיע היום על מינויו לתפקיד, יהיה פאואל יו"ר הפדרל ריזרב העשיר ביותר מאז 1948 ■ פאואל, אגב, אינו מחזיק בהשכלה כלכלית פורמלית

ג'רום פאואל / צילום: רויטרס    Joshua Roberts
ג'רום פאואל / צילום: רויטרס Joshua Roberts

אם אכן ימונה לראשות הבנק המרכזי האמריקאי, ג'רום פאואל (בן 63, נשוי + 3 ילדים), יהיה ראש הפדרל ריזרב הראשון זה 3 עשורים שאין לו דוקטורט בכלכלה, ואם אכן ימונה, הוא יהפוך לראש הפד העשיר ביותר מאז 1948. הונו נאמד ב-55 מיליון דולר.

בכירים לשעבר בפד אמרו שחוסר ההשכלה שלו בכלכלה הרבה פחות חשובה מהיכולת שלו ללמוד. "הוא מאוד פרגמטי" אמר בכיר לשעבר שעבד איתו, "הוא טוב בלהבין מה קורה ולהתקדם הלאה בכיוון חיובי".

פאואל למד פוליטיקה באוניברסיטת פרינסטון, ויש לו תואר במשפטים מאוניברסיטת ג'ורג'טאון. אחרי לימודיו הוא עבד בבנק השקעות בניו-יורק. בהמשך הדרך היה שותף בחברת ניהול ההשקעות קרלייל וחבר במכון המחקר הדו-מפלגתי בוושינגטון. פאואל שימש כתת שר האוצר לענייני גופים פיננסיים בממשלו של הנשיא ג'ורג' וו. בוש, והוא מונה לפד על ידי הנשיא ברק אובמה.

המינוי של פאואל, שמזוהה כרפובליקני, צפוי לעבור בקלות בסנאט למרות המחלוקות שלו עם נציגים מסוימים מהמפלגה, הביקורתיים כלפי מה שהם מגדירים מדיניות הכסף הקל של הפד. פאואל תמך בכל החלטות המדיניות של הפד שהתקבלו בתקופתו שם (כולל ימיה של ג'נט ילן) ובעבר הגן על מדיניות הפד אחרי משבר 2009 מפני התקפות של הרפובליקנים. פרשנים מצביעים על כך שהמינוי שלו מהוו בעצם המשך למדיניות של ילן ויתרום ליציבות המערכת.

למרות שעלולות לצוץ התנגשויות מול הנשיא האמריקאי בכל הקשור למדיניות הריבית של הפד, נראה כי כמה התבטאויות של פאואל משכו את עינו של טראמפ.

פאואל הביע בעבר תמיכה בהפחתת הרגולציה, נושא שקרוב מאוד ליבו של הנשיא האמריקאי. למרות שהגן על הקשחת הרגולציה אחרי המשבר הפיננסי הוא אמר לאחרונה "שכמה אספקטים של הרגולציה הוכיחו את עצמם כ'נטל'". בעבר הוא הציע לרכך את הרגולציה על בנקים שאוסרת עליהם לעשות השקעות מסוכנות בכספם.

נושא נוסף שיכול לעניין את פאואל ואת הנשיא טראמפ הוא סין. פאואל ביקר בעבר את סין והביע דאגה מצמיחת החוב במדינה ומההשפעות של כלכלת המדינה על הסחר העולמי.