פייק-ביטוח: מכרו את המבוטחים בשביל שקט תעשייתי

מנהיגי הוועדים, המפקחים על הביטוח, שרי האוצר וראשי ההסתדרות - כל אלה נמנים על האחראים ל"כשל המהותי המתמשך" בתחום הביטוח הסיעודי ■ השבוע שהיה

עופר עיני ואבי ניסנקורן/ צילום:תמר מצפי
עופר עיני ואבי ניסנקורן/ צילום:תמר מצפי

האחראים על הפייק-ביטוח. הביטוח הסיעודי הקבוצתי, שצוינה בו המילה "מתחדש" בכל שלוש או חמש שנים מאז 1997-1998 כנראה, המילה הקטנה והרעה הזאת היא שאפשרה לחברות הביטוח להודיע על אי-חידוש הביטוח הסיעודי דווקא למי שהזדקק לו. כל האחראים ל"כשל המהותי המתמשך", כפי שכתב מבקר המדינה בדוח קשה שפורסם לפני שבוע וחצי; כל מי שארגן את "הביטוח הקבוצתי"; כל מי שפיתה מאות אלפי עובדים וחברים מאורגנים לחתום עליו; כל מי שניסח את הפוליסה, שיווק, הפיץ ופיקח עליה - כל אלה ידעו היטב או היו חייבים לדעת שתמורת כמה עשרות שקלים, לפעמים 50 שקל בלבד בחודש, ה"מבוטח" מקבל לא יותר מעכבר בשק.

האחראים מצד אחד: ראשי ועדי העובדים החזקים והאיגודים המקצועיים השולטים, שעודדו מאות אלפי עובדים שסמכו עליהם להצטרף לתוכנית ריקה, בחסות ראשי ההסתדרות מאז ועד היום.

האחראים מהצד השני: כל המפקחים על הביטוח באוצר מאז, וגם שרי האוצר שלהם. ראשי ההסתדרות מאז ועד היום הם עמיר פרץ, עופר עיני ואבי ניסנקורן (הערה על עיני: הוא היה במשך שנים ראש ועד העובדים והאיש החזק בנציבות מס הכנסה, אחרי כן ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עד שמונה ליו"ר ב-2008. איך הוא לא ידע? איך הוא לא עצר?). ברשימת שרי האוצר שהעלימו עין, שבחרו לא להתערב: יעקב נאמן, מאיר שטרית, אברהם בייגה שוחט, סילבן שלום, בנימין נתניהו, אהוד אולמרט, אברהם הירשזון, רוני בר-און, יובל שטייניץ, יאיר לפיד ועכשיו משה כחלון.

שתי קבוצות האחראים - ראשי ההסתדרות ושרי האוצר - פחדו זה מזה, איימו זה על זה, מכרו יחד את ה"מבוטחים" הסיעודיים תמורת עסקאות עם כותרות טובות. הם בחרו להעביר את זמנם בשקט, ולעזאזל האומללים שנותרו חסרי כול בגללם.

הרגולטור. המפקחים על שוק ההון והביטוח באותן שנים התעלמו, ברחו, חיכו למחליפים, נכנעו ללחצים, לא עשו עבודתם נאמנה, וכשיצאו השתלבו יפה-יפה במגזר הביטוח והפיננסים: דורון שורר, ציפי סמט, אייל בן שלוש, ידין ענתבי, עודד שריג. עד לדורית סלינגר, המפקחת הנוכחית, המתמודדת עכשיו מול מסכת לחצים אדירה, שיתוף פעולה קטלני של כוחות גדולים מחוץ וגם בפנים הממשלה ומשרד האוצר.

הקרב (המיותר) על המסים. נגידת בנק ישראל מתנגדת נחרצות, כל השנים ותמיד, להפחתת מסים. השבוע אמרה שאם יופחתו מסים, יש הסתברות גבוהה שהממשלה תיאלץ להעלותם ב-2019. זו השנה שבה תתקיים מערכת הבחירות הכלליות, אם לא יוקדמו מסיבות כאלה ואחרות.

הבעיה היא שזה בכלל לא קשור לישראל. דונאלד טראמפ האמריקאי עומד להפחית מסים, תרזה מיי הבריטית חזרה ואמרה שתלך למהלך דרמטי של הורדת מסים בגלל הברקזיט, גם מצע הבחירות של עמנואל מקרון הצרפתי מדבר על הורדת מסי חברות, והקנצלרית מגרמניה, אנגלה מרקל, הובילה קמפיין של הפחתת מסים וצמצום המגזר הממשלתי. בקיצור, לא משה כחלון ולא בנימין נתניהו יחליטו, ובטח לא פלוג.

גם כאשר הטיחו בבנק ישראל שהריבית הזעומה היא-היא שהביאה לזינוק החולני במחירי הדירות, היה ברור, וזה נאמר לא פעם, שכל עוד העולם עובד בסביבת ריבית אפס, פלוג לא יכולה להעלות אותה באופן עצמאי. בריבית כמו במסים. בגלובלי כמו בגלובלי. מי ששוכחת את זה, או בוחרת להתעלם מזה, אל תתפלא שאינה מתקבלת כיועצת הכלכלית הבכירה של הממשלה.

הצהרות הלמ"ס. הסטטיסטיקן הלאומי, פרופ' דני פפרמן, והלמ"ס הודו השבוע שחלק מהביקורת עליהם ועל אמינות מדדי הדיור שהם מפרסמים מוצדקת.

4.5 שנים לאחור, ינואר 2013, התראיין כאן הסטטיסטיקאי הראשי (עכשיו הוא לאומי...), פרופ' שלמה יצחקי, בשבוע שבו סיים 12 שנים סוערות ולוחמניות (ולאחר שהעז להתעמת עם נציב שירות המדינה). תחת הכותרת "במשך שנים הלמ"ס הוציאה נתונים לא נכונים", אמר יצחקי על מדדי הדיור: "למשל, נתוני הדיור. עניין כל כך חשוב. למה כל המהומה? הרי כולם, האוצר, השמאי הממשלתי, ואנחנו בלמ"ס, מקבלים את הנתונים מאותו מקום, מרשות המסים. מדיווחי החובה בכל רכישת דירה. אז אני פניתי וביקשתי מהם לקבל נתונים מזהים, כי אז אני יכול לעגן נתונים, לעשות הצלבות עם מסדי נתונים שיש לי, ולא מדובר כלל ברמת הפרט. אני רוצה להיות מסוגל לומר אם הרכישה הייתה של משקיעים, עשירים, עניים. הייתי רוצה לדעת, למשל, אם שכונה מסוימת מתחרדת או לא, כי זה משפיע על המחירים בשכונה ובסביבתה. זאת סטטיסטיקה. זה חשוב לקבלת החלטות".

אז מה השיבה רשות המסים? "הם סירבו, טענו שזה בגלל חוק הגנת הפרטיות וכו'. כאילו הם, דווקא הם! צריכים להשגיח עלינו. ואז אתה שואל למה באמת הם לא רוצים לתת לנו. והתשובה היא: כי הם (באוצר) מפרסמים מדד משלהם".

ולידיעת המדווחים: רשות המסים מתקדמת עם הזמן. לאחר שנים של דיווחים ידניים, חלקיים, לא תמיד מדויקים - מ-1.12.17 תחול חובה לדווח על רכישת נדל"ן בטופס מקוון בלבד (עד עכשיו זו הייתה רק אפשרות), מה שאומר שדיווח חלקי לא יעבור. האם יש סיכוי שבקרוב דיווחי מחירי הדירות יהיו אמינים וזהים בלמ"ס, השמאי הממשלתי והלמ"ס?

stella-k@globes.co.il