עולה החשש מפני הורדת דירוג החוב של טבע לרמת אג"ח זבל

סוכנות הדירוג הבינלאומית s&p הורידה את אופק הדירוג של טבע לשלילי, כשהמשמעות היא אפשרות ממשית להורדת דירוג בקרוב ■ נכון להיום הדירוג הוא רמה אחת מעל אג"ח זבל, BBB מינוס

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

סוכנות הדירוג הבינלאומית s&p הורידה את אופק הדירוג של טבע לשלילי, כשהמשמעות היא אפשרות ממשית להורדת דירוג בקרוב. נכון להיום, הדירוג הוא רמה אחת מעל אג"ח זבל, BBB מינוס.
בסוכנות הדירוג מציינים כי הסיבה לשינוי אופק הדירוג היא העלייה באי הוודאות בנוגע למיצוב העסקי של טבע, על רקע הפחתת התחזיות, המשך החולשה בגנריקה והפגיעה במכירות הקופקסון בעקבות כניסה מוקדמת מהצפוי של תחרות גנרית.
להערכתם, העובדה שטבע היא החברה הגנרית הגדולה ביותר מספקת יתרון תחרותי, אך התועלת מכך יורדת לאור הקונסולידציה בקרב הלקוחות והתגברות התחרות.

בימים האחרונים צנחה מניית החברה בכ-20% בסיום המסחר בוול סטריט, על רקע האכזבה מתוצאות הרבעון השלישי, ואזהרת הרווח שפרסמה החברה לשנת 2017.

בחודש מרץ הודיעה חברת הדירוג S&P כי לא תשנה בינתיים את דירוג החוב של טבע שעמד על BBB, אבל היא שומרת על תחזית שלילית. 

ביום חמישי עדכנה טבע שההכנסות השנתיות שלה יסתכמו ב-22.2-22.3 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת (שהונמכה ברבעון הקודם) ל-22.8-23.2 מיליארד דולר. הרווח הנקי למניה, על בסיס Non-GAAP, יגיע ב-2017 ל-3.77-3.87 דולר בלבד, לעומת התחזית הקודמת ל-4.3-4.5 דולר. גם התזרים מפעילות שוטפת צפוי להיות נמוך יותר, 3.15-3.3 מיליארד דולר, לעומת תחזית ל-4.4-4.6 מיליארד דולר.

הפגיעה של ההשקה המוקדמת מהצפוי של הקופקסון הגנרי על ידי מיילן היא של 30 סנט ברווח הנקי למניה (בעבר ציפתה החברה לפגיעה נמוכה יותר, של 20-25 סנט), ובנוסף, טבע מעדכנת על התגברות בשחיקת המחירים וירידה בנפח המכירות בעסקי הגנריקה בארה"ב.

כל זאת, שנה ורבע לאחר השלמת עסקת הענק של רכישת אקטביס, החטיבה הגנרית של אלרגן, ורבעון אחד לאחר מחיקת המוניטין העצומה בגין העסק הגנרי.

גם תוצאות הרבעון השלישי שפורסמו היום היו נמוכות מתחזיות השוק. טבע דיווחה על הכנסות של 5.6 מיליארד דולר, עלייה של 0.8% ביחס לרבעון המקביל. הרווח הנקי החשבונאי (GAAP) הסתכם ב-530 מיליון דולר, עלייה מ-348 מיליון דולר ברבעון המקביל, והרווח הנקי Non-GAAP הגיע לכ-1 מיליארד דולר, שהם דולר אחד למניה, נמוך ב-4 סנטים מתחזיות האנליסטים.