סוכנות S&P הורידה דירוג הנהלת טבע עד למינוי מנכ"ל חדש

סוכנות הדירוג הותירה את דירוג החוב של טבע על כנו ברמה של BBB ואת התחזית השלילית ■ המניה עלתה בנאסד"ק 1.3% ביום שישי ונסחרת לפי שווי של 34.1 מיליארד דולר

חברת הדירוג S&P הודיעה היום כי לא תשנה בינתיים את דירוג החוב שלטבע, אבל היא שומרת על תחזית שלילית - כלומר, היא עשויה להוריד את הדירוג במהלך השנה הקרובה. דירוג החברה כיום הוא BBB.

במקביל, הודיעה S&P על הורדת הדירוג להנהלת טבע, בהובלתם של ד"ר סול בארר כיו"ר וד"ר יצחק פטרבורג כמנכ"ל זמני. "אנחנו ממשיכים לעקוב ולבחון אם מינוי מנכ"ל חדש ותהליך הבדיקה האסטרטגית שבו נמצאת החברה כבר כיום, ישנו את הכיוון של החברה. אנו משנים את דירוג ההנהלה מ'משביע רצון' (רמה 3 מתוך 6) ל'סביר' (רמה 4 מתוך 6)".

מניית טבע  עלתה בנאסד"ק 1.3% ביום שישי, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 34.1 מיליארד דולר.

בעבודת המחקר לצורך הדירוג הסבירה האנליסטית קים לוגן כי טבע עדיין עומדת בפני איומים רבים, בעיקר לתרופת הקופקסון ולמתח הרווחים בתחום הגנרי. על כך נוספו סיכונים הנובעים מעצם חילופי ההנהלה, המאיימים על יכולתה של החברה להוציא לפועל את תוכניותיה. לוגן הוסיפה כי התחזית השלילית נובעת מהאפשרות שטבע תפחית את רמות המינוף לאט מן המצופה.

השינוי בדירוג ההנהלה נובע מכך שייתכן כי יהיה קשה יותר להוציא לפועל תוכנית אסטרטגית בהיעדרם של שני עובדי מפתח - ארז ויגודמן, המנכ"ל הקודם, וסיגי אולפסון, ראש החטיבה הגנרית, שפרש כמה חודשים לפניו.

"שינויי ההנהלה מתרחשים בתקופה שבה החברה עומלת על האינטגרציה של פעילות אלרגן, מנסה לעמוד בתחזיות ל-2017 וכן לצלוח אתגרים רגולטוריים ומשפטיים. גם תוכנית הבדיקה האסטרטגית מוסיפה אי ודאות לגבי תוכניות החברה להמשך הדרך".

לוגן הוסיפה כי שינוי הדירוג לטוב או לרע יהיה תלוי בעיקר באינטגרציה המוצלחת של אלרגן, באופן שיניב סינרגיות ויאפשר הפחתה מהירה של החוב.

S&P הורידה את התחזית לדירוג החוב של טבע מיציב לשלילי מיד לאחר ההפסד במשפט הפטנטים סביב קופקסון 40 מ"ג בתחילת פברואר. החוב הפיננסי של טבע מסתכם ב-35 מיליארד דולר.

אם אמנם יירד הדירוג בהמשך השנה ל-BBB מינוס, עדיין ייוותר החוב של טבע ברמת "ראוי להשקעה" (Investment grade). ואולם כל הורדה נוספת כבר תוציא את החוב מקטגוריה זו, ותקשה על החברה למחזר את החוב יחסית למצב של דירוג גבוה יותר. יצוין כי החוב גויס בריביות נמוכות מאוד, כך שבכל זאת, טבע תוכל כנראה למחזר את החוב.