ועדת השרים אישרה את קידום החוק למניעת המלצות המשטרה

(עדכון) - פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, נגד חוק ההמלצות: "יסתום פיות למשטרה" ■ יוזם החוק, ח"כ דוד אמסלם, אמר כי אין למאמצי החקיקה קשר לחקירות נתניהו, וכי גם "החוק הצרפתי" כלל לא קשור לרה"מ או לחקירתו

שי ניצן / צילום: תמר מצפי
שי ניצן / צילום: תמר מצפי

למרות התנגדותו של פרקליט המדינה, ועדת השרים אישרה היום (א') את קידום החוק למניעת המלצות המשטרה. זאת, בכפוף להסכמתם שרת המשפטים, איילת שקד, והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, על נוסח הצעת החוק.

מוקדם יותר היום תקף פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, את היוזמה לקדם חוק שיאסור על המשטרה להמליץ לפרקליטות על העמדה לדין של חשוד. עו"ד ניצן התייצב בוועדת השרים לחקיקה והזהיר כי "חוק ההמלצות שיוזמת הכנסת מהווה סתימת פיות למשטרה. ברגע שלמשטרה לא תהיה אחריות, תשתנה כל הגישה".

ניצן ציין כי הוא רואה חשיבות רבה בהמלצת המשטרה. "אני רוצה לשמוע אותם, הם היו מעורבים. המשמעות רחבה, ואנחנו סבורים כי קביעה כזאת חשובה. אני לא רואה תועלת בסתימת פיות למשטרה".

פרקליט המדינה הוסיף ואמר כי הפרקליטות מתנגדת לחוק בתוקף וחושבת שהוא "מזיק ממש". "ישנה הנחיה מלפני שנים של השר לביטחון הפנים, עוזי לנדאו - שהמשטרה ממליצה. כתב אישום מוגש בהתקיים שני תנאים - תשתית ראייתית ועניין ציבורי. המשטרה אמורה להגיד אם לדעתה יש תשתית ראייתית מספקת. עניין ציבורי פחות מגיע מכיוונה. לכן הנוהל היום לגבי הגשת אישום הוא שבתוך התיק כתוב אם יש מספיק ראיות או אין".

ניצן אמר כי המשטרה ממליצה לגנוז כ40% מהתיקים. "כמעט תמיד התיק ייגנז כי אין מספיק ראיות (נגד החשוד). כשהמשטרה מחליטה להגיש, הרבה פעמים ההמלצה לא מתקבלת על-ידי הפרקליטות. אבל אם לא תהיה המלצה, המשמעות היא שמבחינת הפרקליטות צריך לקרוא את התיק ביתר יסודיות. אני אצטרך עוד 100 תקנים. אפשר לחסוך את זה".

יוזם החוק, ח"כ דוד אמסלם (ליכוד), אמר כי אין למאמצי החקיקה קשר לחקירות נתניהו, וכי גם "החוק הצרפתי", האוסר על חקירת ראש ממשלה מכהן, כלל לא קשור לראש הממשלה או לחקירתו.