ההסתדרות: בוחנים פנייה לביטול מכירת נגב קרמיקה לויולה

יו"ר מרחב הנגב המזרחי בהסתדרות, ארמונד לנקרי, מאשים כי קרן ויולה התנהלה לכאורה בחוסר תום-לב, שכן ידעה על מצבו של המפעל עוד לפני שרכשה את החברה

נגב קרמיקה ירוחם  / צילום: איל יצהר
נגב קרמיקה ירוחם / צילום: איל יצהר

ההסתדרות בוחנת אפשרות לפנייה לערכאות משפטיות בבקשה להורות על ביטול עסקת המכירה של נגב קרמיקה מאפריקה תעשיות לקרן ההשקעות ויולה, כך אמר ל"גלובס" יו"ר מרחב הנגב המזרחי בהסתדרות, ארמונד לנקרי.

לנקרי מוביל מטעם ההסתדרות את המו"מ עם הנהלת נגב קרמיקה. לדבריו, "אנו עושים כעת בדיקה משפטית מסביב לאפשרות כזאת, שכן קרן ויולה התנהלה לכאורה בחוסר תום-לב, ידעה מה מצבו של המפעל בירוחם עוד טרם רכשה את החברה - אך רק חמישה חודשים לאחר רכישת החברה כולה הוציאה לפועל מהלך לסגירת המפעל ההפסדי, בניסיון להשאיר בידיה את ה'שמנת' - רשת החנויות. אין כאן ציונות יתרה. מה שלא מניב לקרן ויולה כסף, היא רוצה לסגור.

"סביר להניח שאם קרן ויולה הייתה אומרת במעמד הרכישה של נגב קרמיקה שלא תכבד הסדרי עבר עם העובדים ולא תשמור על האינטרסים שלהם, העסקה לא הייתה מאושרת בבית המשפט. היו עוד חברות שהתעניינו ברכישת נגב קרמיקה מאפריקה תעשיות", הוסיף.

העסקה יצאה לדרך בתחילת אפריל השנה, והחברה נמכרה לויולה לפי שווי של 335 מיליון שקל וחובותיה, בהיקף של כ-430 מיליון שקל, נמחקו. בהליך המכירה של נגב קרמיקה הביעו בשעתו עניין גם קרן אייפקס וחברת אבן קיסר, וכן משקיעים פרטיים. נגב קרמיקה סירבה למסור היום תגובה לדברים.

המשבר בנגב קרמיקה פרץ לפני כשלושה שבועות, עם קריסת המו"מ שבו הציעה ההנהלה לעובדים ולהסתדרות תוכנית הבראה שכללה פיטורים של כ-40 מבין 138 העובדים. מאז, בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע כופה על הצדדים הידברות בניסיון ליישב את המשבר, ובינתיים גם ביטל את מכתבי הפיטורים שקיבלו העובדים.

ביום חמישי האחרון היה נראה שחלה פריצת דרך מסוימת, כשבישיבת מו"מ הציע שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, שקרן ויולה תעביר את המפעל שבירוחם לידי נאמן שיפעל להבראתו ולמכירתו.

נגב קרמיקה מיהרה להגיב ומסרה כי "לבקשת השר, ובצעד נדיב מאוד, החברה הסכימה להעביר ללא תמורה את המפעל שהושקעו בו מאות מיליוני שקלים לידי המדינה, העובדים וההסתדרות. אנו מקווים שצעד זה יביא לכך שמקום התעסוקה של העובדים יישמר".

אלא שבמהלך סוף השבוע משרד הכלכלה הבהיר כי "אין בכוונת המדינה לבצע הלאמה או להיות הבעלים של מפעל כזה או אחר. הבעלים שרכשו את החברה רק לאחרונה נדרשים לגבש מתווה שיבטיח את זכויות העובדים, כאשר הכלים שנבחנים לסיוע על ידי המדינה הם הלוואה או מענק מותנה".

גורמים המעורבים במו"מ אמרו ל"גלובס" כי האופציה שהעלה כהן תידון בימים הקרובים.

"נגב קרמיקה נחושה לסגור את המפעל בירוחם ואין לה שום עניין בו", אמר גורם שמעורב במו"מ. "יש לא מעט נקודות פתוחות, וזה לא הולך להיות קל".

בימים האחרונים הנהלת נגב קרמיקה עתרה לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה שיכיר בכך שעובדי המפעל נמצאים בחופשה ללא תשלום. זאת כיוון שהם ממשיכים לקבל שכר אף שבמשך כמעט חודש הם אינם עובדים.