מכה לר"ג: מ' הפנים תומך בהעברת בר-אילן לתחום גבעת שמואל

בדיון בוועדת הגבולות הביעה האוניברסיטה התנגדות לשינוי השיוך המוניציפלי שלה וחשש מהתייקרות הארנונה בעקבותיו ■ העברתה של אוניברסיטת בר-אילן לתחומה של גבעת שמואל צפויה להגדיל בכ-50% את היקף הארנונה מעסקים שלה

ראשי עיריות ר"ג וגבעת שמואל, ישראל זינגר (משמאל) ויוסי ברודני / צילום: תמר מצפי
ראשי עיריות ר"ג וגבעת שמואל, ישראל זינגר (משמאל) ויוסי ברודני / צילום: תמר מצפי

מחוז תל-אביב במשרד הפנים תומך בהעברת אוניברסיטת בר-אילן מתחומה המוניציפלי של רמת-גן אל תחומה של גבעת שמואל, וזאת בשל הסמיכות הגיאוגרפית שלה לאוניברסיטה. כך עולה מדיון שהתקיים בימים האחרונים בוועדת הגבולות בראשות גבריאל מימון.

בדיון הציגו הנהלת אוניברסיטת בר-אילן, ראש עיריית רמת-גן ישראל זינגר וראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני את עמדתם בסוגיית שיוכה המוניציפלי של האוניברסיטה והשלכותיו. "הפרמטר המשמעותי ביותר הינו הקשר הגיאוגרפי בין האוניברסיטה לגבעת שמואל", צוין בפרוטוקול הדיון לגבי עמדת מחוז תל-אביב במשרד הפנים. "קיימת זיקה בינה לבין גבעת שמואל המבוססת על גיאוגרפיה, מסחר, תעסוקה וכו'. לאור האמור, מחוז תל-אביב במשרד הפנים תומך בשינוי שיוכה המוניציפלי של האוניברסיטה והעברתה לשטח השיפוט של גבעת שמואל".

הדיון התקיים בהמשך להחלטת משרד הפנים להקים ועדה לחקירת גבולות שתבחן האם נכון לשנות את שיוכה המוניציפלי של האוניברסיטה מגבעת שמואל לרמת-גן. בדיון ציינה רמת-גן כי בשל היותה עיר איתנה, היא מסוגלת לתמוך ולפתח את אוניברסיטת בר-אילן, וזאת בניגוד לגבעת שמואל. היא התייחסה גם לסוגיה הגיאוגרפית, וטענה כי למרות שכביש 4 מפריד בין רמת-גן לאוניברסיטה, כיום מזרח העיר רמת-גן הוא חלק אינטגרלי מהעיר, ומתווספות אליו 15 אלף יחידות דיור, שטחי מסחר ותעסוקה הסמוכים לאוניברסיטה.

גם הנהלת אוניברסיטת בר-אילן טענה בדיון כי שינוי שיוכה של האוניברסיטה "יהווה טלטלה קשה בעלת פוטנציאל הרסני ליציבות האוניברסיטה", ואף הביעה חשש כי תשלום הארנונה שמשלמת בר-אילן היום לרמת-גן צפוי לגדול עם מעבר לגבעת שמואל: "שינוי שיוכה המוניציפלי של האוניברסיטה צפוי להוות נטל כלכלי הארנונה לעומת שיעור החיוב כיום, זאת בשל שיטת חישוב שונה בגבעת שמואל".

לעומת זאת, טענה גבעת שמואל בדיון כי היא תגבה ארנונה נמוכה יותר ממה שגובה כיום רמת-גן מהאוניברסיטה, וכי הנהלת העיר מתכננת להשקיע כספים באוניברסיטה, שמהווה מוקד פיתוח משמעותי עבורה. לטענת גבעת שמואל, משרד הפנים מצא לנכון למנות את הוועדה בשל העובדה כי בעוד 53% מהארנונה שגובה רמת-גן מגיעה מעסקים, לעומת 28% בלבד ארנונה מעסקים שנכנסת לקופתה של גבעת שמואל. העברת האוניברסיטה לתחומה של גבעת שמואל, תשנה את אחוז גביית הארנונה מעסקים ברמת-גן מ-53% ל-52% בלבד, אך צפויה להעלות את היקף הארנונה מעסקים שתקבל גבעת שמואל מ-28% ל-39%.

בתום הדיון, ציין מימון כי הוועדה מעוניינת ונכונה לשמוע את כלל הגורמים הרלוונטיים לנושא, ומבקשת לקבל מעיריית רמת-גן נתונים וביאורים אודות הפגיעה הצפויה בה לאור בחינת שינוי השיוך המוניציפלי של בר-אילן. כמו כן, בכוונת הוועדה לקיים בקרוב סיור במרחב האוניברסיטה.

בתגובה לעמדת מחוז תל-אביב של משרד הפנים התומכת בהעברת האוניברסיטה מרמת-גן לגבעת שמואל, שיגר ראש עיריית רמת-גן ישראל זינגר מכתב למנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, בו ציין כי "נדהמנו לשמוע כי עמדת המחוז השתנתה מבלי שצוינו הסיבות לכך בצורה ברורה ומפורטת". זינגר טען במכתבו כי עמדת משרד הפנים מעלה תהיות, והגדיר את ההסבר לסמיכות הגיאוגרפית בין האוניברסיטה לגבעת שמואל כסיבה "סתמית ולא מנומקת".