פייק ניוז: כך קידמה היום עיריית ת"א את חודש הדמוקרטיה

העירייה פרסמה היום פוסט, לפיו לא ניתן יהיה להגיב יותר על פוסטים בעמוד הפייסבוק העירוני ■ העירייה לא יכולה כמובן לעשות זאת, והכול נעשה כדי להמחיש "עד כמה כואב כשפוגעים בחופש הביטוי"

עיריית תל אביב - יפו / צילום: תמר מצפי
עיריית תל אביב - יפו / צילום: תמר מצפי

פייק ניוז הוא אחת התופעות הכואבות של העידן הדיגיטלי אך זה לא מנע מעיריית תל-אביב לעשות בכך שימוש כשביקשה לקדם את הפעילות שלה בנוגע לחודש הדמוקרטיה. המהלך שהתבסס על אלמנט שבפועל לא ניתן כלל לבצע - חסימת תגובות לפוסטים בדף פייסבוק - חשף על הדרך את שטחיות השיח שקל להיסחף אליו בעידן הדיגיטלי כשהפיתוי להביע דעה גובר לרגע על הצורך להבין משהו באופן מעמיק יותר.

תחילתו של הסיפור שעורר היום (א') לא מעט גלים ברשת בפוסט שהתפרסם בדף הפייסבוק של עיריית תל-אביב בו היא מכריזה כי "לאור ריבוי התלונות וניצול הדף להוצאת קיטור וכדי לשמור על המורל העירוני מהיום לא ניתן יהיה להגיב יותר על פוסטים בעמוד הפייסבוק העירוני". תוך דקות ספורות הוצפה הרשת בתגובות גולשים, בעיקר של הברנז'ה מענף הפרסום והשיווק שהגיבו על ההחלטה הלא מקובלת של העירייה החל מתגובות זועמות על סתימת פיות וכלה בהמצאת אלטרנטיבות לסתימת הפיות לכאורה. באחד מאתרי האינטרנט אף פורסמה כתבה שכותרתה "כך מתמודדת עיריית תל-אביב עם ביקורת בדף הפייסבוק שלה", שהזהירה שהעירייה נכנסת לתוך משבר תקשורתי, למרות הערכות גולשים שמדובר בטיזר.

בתוך כל השיח התקשורתי רק מעט נכנסו לעומק ובחנו האם העירייה יכולה בכלל לחסות תגובות על פוסטים שנכתבו על ידה עצמה (התשובה היא לא). בכירים בענף מסבירים כי האפשרות לחסום גולשים מלכתוב בעצמם פוסטים בתוך דף הפייסבוק של גוף כלשהו קיימת. אך בהינתן זה שיש כבר פוסט כתוב אין אפשרות לחסום את התגובה, אלא אם כן חוסמים את הגולש לגמרי.

זה לא הפריע לגולשים לזעום ולעירייה להשתמש בטיעון החסימה מאוחר יותר כשהעלתה פוסט שהסביר את הצפוי מראש, שמדובר בטיזר שנועד לקדם את פעילות העירייה לחיזוק והטמעת ערכי הדמוקרטיה במערכת החינוך. "הדמוקרטיה היא ערך מקודש - גם כשזה קשה. כמובן שלא נחסום את העמוד לתגובות. רק רצינו להמחיש עד כמה זה כואב כשפוגעים בחופש הביטוי. אחד מערכי היסוד של הדמוקרטיה", נכתב בפוסט המסכם.