ת"א לא מחכה למשרד הפנים: פתחה בפיילוט לרישוי עסקים

עיריית ת"א משיקה מערכת מקוונת שבה יתאפשר להגיש מסמכים לצורך קבלת רישיונות ■ יחד עם זאת, המערכת תשרת בשלב זה רק עסקים חדשים

קיוסק בתל אביב / צילום: איל יצהר
קיוסק בתל אביב / צילום: איל יצהר

בתל-אביב לא מחכים לרפורמה בתחום רישוי העסקים שמקדם משרד הפנים, והיום (ב') השיק אגף רישוי העסקים בעירייה מערכת מקוונת שתפקידה לייעל הליכים באופן שיקל משמעותית על אלפי בעלי עסקים. המערכת המקוונת, ולטענת עיריית תל-אביב היא הראשונה מסוגה בארץ, מאפשרת הגשת תכניות ומסמכים שנחוצים לקבלת רישיונות העסק באמצעות אתר האינטרנט העירוני, ולדברי מנהלת אגף רישוי העסקים בעירייה, איילת וסרמן, הושקעו בפיתוחה עד כה כ-2 מיליון שקל.

המערכת תפעל כפיילוט בחודשים הקרובים, ותאפשר לבעלי עסקים בעיר להגיש באמצעותה במשך כל שעות היממה תוכניות ומסמכים שונים הנחוצים לקבלת רישיונות העסק. לדברי וסרמן, בסוף תקופת הפיילוט, בעוד כחצי שנה, ניתן יהיה להגיש את המסמכים הדרושים לקבלת רישיון עסק רק באמצעות המערכת המקוונת, והתהליכים הדרושים לקבלת רישיון יתקצרו ל-60 יום, במקום חצי שנה עד שנה בממוצע כיום.

וסרמן: "בעתיד הקרוב אנחנו צופים צמצום משמעותי בלוחות הזמנים לטיפול בבקשות לקבלת רישיונות עסק באמצעות המערכת המקוונת החדשה, וזאת במקביל לרפורמה שהעירייה מבקשת לקדם בנושא זה באמצעות תיקוני חקיקה".

על פי נתוני עיריית תל-אביב, ברחבי תל-אביב ויפו כ-13 אלף בתי עסק טעוני רישוי, וכאלף מהם נדרשים לחדש רישיונות עסק מדי שנה. זאת, בנוסף לכ-2,400 בתי עסק חדשים שנפתחים בעיר מדי שנה ודורשים רישיונותן.

לדברי וסרמן, המערכת המקוונת רלוונטית בשלב זה רק לכ-2,400 העסקים החדשים ובשלב זה היא לא מיועדת לשמש את בעלי העסקים המבקשים לחדש רישיונות שתוקפם פג.

בעלי עסקים רבים, כמו גם ארגונים עסקיים יציגים, מבקרים זה שנים ארוכות את השלטון המקומי ואת משרדי הממשלה על ההליכים הממושכים והמסורבלים להוצאת רישיונות עסק. זאת, בין השאר בשל ההמצב שבו הימשכות ההליכים גורמת לכך שעסקים רבים פועלים בלי רישיון ובעליהם נחשבים מפירי חוק.

המערכת החדשה שהשיקה עיריית תל-אביב אמורה להשתלב עם שורה של הקלות שיוכנסו בשנה הקרובה לתוקף בתחום רישוי העסקים, כך שבעתיד בעלי עסקים יוכלו לקבל באמצעותה גם את רישיונות העסק המיוחלים, בלי צורך בביורוקרטיה ובביקורים תכופים במשרדי העירייה.

מהלך זה בא כשברקע, משרד הפנים מקדם רפורמה מקיפה בתחום רישוי העסקים: לפני כחודש הגיש משרד הפנים למשרדי הממשלה ולרשויות המקומיות טיוטת רפורמה בתחום זה, כך שמתן רישיונות העסק יעשה באופן דיפרנציאלי ותוך הפרדה בין בתי עסק שמהווים סיכון נמוך, בינוני וגבוה במסגרת פעילותם השוטפת.

על פי הצעת הרפורמה שהגיש שר הפנים, אריה דרעי, לכל רמת סיכון של קבוצת בתי עסק יועמד מסלול מותאם, כך שעסקים שמהווים סיכון נמוך ובינוני יידרשו להליכי רישוי מקוצרים. כך, עסקים ברמת סיכון נמוכה, כמו קיוסקים, עסקי רוכלות ועוד יוכלו לקבל רישיונות עסק בהתבסס על תצהיר שחתום בידי עורך דין- ולאחר מכן הם יקבלו רישיונות בתוך 28 יום.

במקביל, פורום 15 הרשויות המקומיות הגדולות בישראל, מרכז השלטון המקומי ואיגוד רישוי העסקים הארצי מקדמים הצעת רפורמה אחרת, שמתבססת על מתן רישיונות עסק לצמיתות וזאת לצד הרחבת פעולות הביקורת והאכיפה.