מי מפחד מהמלצות המשטרה?

חוק ההמלצות הוא חלק ממסע הליכוד לסייע לנתניהו לחמוק מאחריות למעשיו

בנימין ושרה נתניהו / צילום: מארק ניימן-לע''מ
בנימין ושרה נתניהו / צילום: מארק ניימן-לע''מ

בימים אלה הביע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט את דעתו הנחרצת נגד הצעת החוק למניעת המלצות משטרה. הכוונה להמלצות שהמשטרה מגבשת לאחר תום חקירה, בליווי חוות-דעת אם יש די ראיות להעמדה לדין.

הבעתי כאן לא פעם ולא פעמיים את דעתי כי המלצות אלה הן בעיתיות. אני חשבתי, וחושב גם היום, שהמשטרה צריכה לבצע את מלאכת החקירה, והפרקליטות היא זו שתקבל את ההחלטה המשפטית אם להגיש כתב אישום.

אזיקים על הפרקליטות

אחת הבעיות עם המלצות המשטרה היא באווירה שהן יוצרות. כאשר המשטרה ממליצה להעמיד לדין, בציבור זה מתקבל כמו כמעט הרשעה. עוד בטרם הורשע בבית המשפט, החשוד מוצא עצמו בחזקת נאשם מבחינה תקשורתית וציבורית. כך גם כאשר ההמלצה היא לא להעמיד לדין. בשני המקרים ההמלצות מהוות מעין אזיקים על ידי הפרקליטים. אם יחליטו בניגוד להמלצות המשטרה, זה עלול להתקבל כמשהו לא תקין, חשוד אפילו.

מי פוגע באכיפת החוק?

בחוות -דעת שפרסם, הגדיר היועץ המשפטי מנדלבליט את החוק המוצע כ"פגיעה ממשית באכיפת החוק". לדעתו, ההצעה "תפגע הן ביעילות של עבודת החקירה והן ביעילות עבודת הפרקליטות". אפשר לומר את אותם הדברים בצורה הפוכה דווקא. לדעתי לא ההצעה לבטל את ההמלצות פוגעת באכיפת החוק - אלא ההמלצות עצמן עושות זאת.

עזות-מצח מפחידה

אבל עמדתי זו משתנה לחלוטין כאשר מדובר ביוזמה הנוכחית. מי שגיבש את ההצעה לביטול ההמלצות לא עשה זאת מתוך דאגה לחוק ולצדק - אלא להפך! ההצעה הזאת היא חלק ממסע של אנשי הליכוד והימין לסייע לראש הממשלה בנימין נתניהו לחמוק מאחריות למעשיו ולמעשי אשתו; לעקוף את המשטרה והחוק. יש כאן עזות-מצח מפחידה, ריח של פוטש נגד החוק עולה מההצעה ומיוזמיה.

כאן ועכשיו

לו לפחות נקבע שההצעה לא תחול על חקירות ראש הממשלה והסובבים אותו. קביעה כזאת הייתה תואמת את רוח החוק והמשפט, לפיהם חקיקה רטרו-אקטיבית, ובוודאי פרסונלית, היא פסולה. אבל יוזמי החוק רוצים כאן ועכשיו. הם מבקשים לזרז את הדיונים בחוק, כדי שביטול המלצות המשטרה ייכנסו לתוקף לפני תום חקירות ראש הממשלה.

לחסום את השוורים

חוקים נועדו לשרת את המדינה ואזרחיה. לאחרונה יש שטף של חוקים והצעות חוק המנוגדים לאינטרס של מדינת חוק מסודרת, לטובת חשודים ונאשמים מהליכוד והימין. זו אחת התופעות היותר מסוכנות לשלטון החוק מאז קום המדינה. חייבים לעשות הכול כדי לחסום אותה ואת השוורים המריצים אותה. מבחינתי, אם החוק לא יחול על חקירות ראש הממשלה ומקורבים שלו, אני חוזר להיות בעדו. אבל במצב הנוכחי - בשום צורה ואופן!