בג"ץ יכריע אם הממשלה תעביר מיליונים לבתי מטבחיים

מטרת הסבסוד בסך כ-14 מיליון שקל שהמדינה מתעתדת להעביר ל-4 בתי מטבחיים היא לעודד את התחרות בשוק הבשר המצונן אל מול שתי השחקניות העיקריות בענף, תנובה ודבאח ■ ואולם, עתירה שהגישה עמותת תנו לחיות לחיות תנסה למנוע את העברת הכסף

בית מטבחיים / צילום: צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בית מטבחיים / צילום: צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בג"ץ יכריע מחר (ד') האם הממשלה תעביר סבסוד של כ-14 מיליון שקל לבתי מטבחיים? מטרת הסבסוד שהמדינה מתעתדת להעביר ל-4 בתי מטבחיים היא לעודד את התחרות בשוק הבשר המצונן אל מול שתי השחקניות העיקריות בענף, תנובה ובין המטבחיים דבאח.

מדובר במהלך שהוא פועל יוצא של דוח רשות ההגבלים העסקיים מ-2016, בו צוין כי ענף הבשר הטרי הכשר מתאפיין בריכוזיות גבוהה (במקטע השחיטה הכשרה), ושולטות בו תנובה ודבאח. הדוח גם קבע כי החסם העיקרי בענף הוא שיעור המכס המוטל על יבואנים - ובכל זאת המלצת הדוח הייתה להקצות משאבים לבתי מטבחיים קטנים ובינוניים בכדי לאפשר להם לצמצם את הפער מול השחקניות הגדולות כאמור.

היקף הסבסוד עומד על כ-14 מיליון שקל ואמור להיות מחולק בין 4 בתי מטבחיים (בחיפה, בטירה, ברהט ובבאר-שבע) שהגישו בקשות למשרד הכלכלה, בהתאם לנוהל שפורסם.

עתירה שהגישה עמותת תנו לחיות לחיות תנסה למנוע את העברת הכסף. העתירה הוגשה בעיקר כנגד ההחלטה של משרד הכלכלה להעביר מתוך הסכום היקף של כ-5 מיליון לבית המטבחיים חיפה, נגדו מתנהלת חקירה פלילית בהמשך לתחקיר של עמותת אנונימוס ששודר בערוץ 2. בתחקיר נצפית התעללות של עובדי בית המטבחיים בבעלי חיים, עגלים וטלאים בדרכם לשחיטה.

העתירה התייחסה גם לבתי המטבחיים הנוספים הצפויים לקבל סבסוד ממשלתי, בהן, לטענת אנונימוס, תועדו הפרות של נהלים ותקנות, ומכאן שאין להעביר להם, לפי טענת העמותות, כספי ציבור לתמיכה.

מחר ידון בג"ץ בעתירה שהוגשה על-ידי עורכי הדין יוסי וולפסון ונטע יגר. לצד העתירה המבקשת לבטל הקצאת סבסוד של 14 מיליון שקל לבתי מטבחיים, הגישו העמותות תנו לחיות לחיות ואנונימוס עתירה לבג"ץ המבקשת את סגירת בית המטבחיים, האחראי לכ-20% מהיקף השחיטה של העגלים והכבשים בישראל.

"סבסוד בתי המטבחיים עלול להביא לעלייה במספר העגלים והטלאים המיובאים לישראל במשלוחים החיים, במסעות ממושכים מאוסטרליה ומאירופה. זאת, בניגוד להצהרות שר החקלאות כי יש לצמצם את המשלוחים החיים ובניגוד לעמדת הוועדה המייעצת לממשלה בעניין צער בעלי חיים, אשר קבעה בחודש יולי האחרון כי ההובלות הבינלאומיות של בעלי-חיים כרוכות מעצם הווייתן בפגיעה ברווחת בעלי חיים", גורסות העמותות.

בעתירה מזכירים את פן בריאות הציבור לאור המלצת משרד הבריאות לצמצם את צריכת בשר הבקר, ומציינים את עמדת המשרד להגנת הסביבה שלא לעודד צריכה של בשר בקר בהיבט סביבתי, היות ומדובר בתעשייה המסבה נזק לסביבה, לרבות בהקשר של שינוי האקלים.

העמותות טוענות כי "מתן סובסידיה לבית מטבחיים אשר נחשפו בו הפרות בוטות של החוק והתעללות קשה בבעלי חיים, כמוהו כמתן פרס למתעללים. בתי מטבחיים בהם נחשפות שוב ושוב הפרות שיטתיות של החוק והתקנות, אינם צריכים לקבל תמיכה מכספי ציבור על-מנת שימשיכו לפעול באין-מפריע; בתי מטבחיים אלה צריכים להיסגר לאלתר. במקום לתת סובסידיה לתעשייה מזיקה, מוטב להפנות סובסידיות לחקלאים מקומיים המגדלים מזון מהצומח, כחלק ממדיניות מזון בת-קיימא המתחשבת בבריאות הציבור, בסביבה ובבעלי החיים".