ח"כ פולקמן: "בת"א ובירושלים אין הרבה היצע שאפשר לשחרר"

יו"ר סיעת כולנו בכנס השנתי של ארגון קבלני ת"א-יפו-בת-ים: "אין איזו גישה כוללת שמשקיעים זה דבר רע, אבל בכל העולם הבינו היום שהמשקיעים דוחקים החוצה את מי שאין לו דירה. במצב של היצע מוגבל זה משהו שצריך לטפל בו"

"כלכלה זה גם ציפיות. אם אתם רוצים מכרזים לשיווק דירות בשוק חופשי, זה יקרה שמשבר הדיור ייעצר. לא מעט מהצעדים של היום הם בגלל משבר של עשור שאנחנו מנסים לטפל בו. מי שחשוב שאנחנו עובדים בגלל כותרות ופופוליזם, אני אחדש לכם. זו תוכנית סדורה ומבוססת מקצועית, ממש לא שליפות מהמותן" - כך אמר היום (ה') חבר הכנסת ויו"ר סיעת כולנו, רועי פולקמן, בכנס השנתי של ארגון קבלני תל-אביב-יפו-בת-ים. ח"כ פולקמן השיב לקבלנים על הטענות שהעלו מוקדם יותר הבוקר אודות התוכניות של הממשלה והפוליטיקאים שנועדו לדברי נציגי הקבלנים רק כדי לגרוף הון פוליטי.

"התוכנית שלנו מדברת על הגדלת היצע, אבל יש מקומות בהם זה לא פשוט. בתל-אביב ובירושלים אין הרבה היצע שהמדינה יכולה לשחרר. אנחנו היום בשיא של שיווקים ואנחנו מגדילים היצע. גם זמני התכנון בוועדות התכנון מתקצרים, לא מספיק אולי, אבל מתקצרים. עכשיו הגיע התור שלכם הקבלנים גם לקצר את משך הבנייה. עוד דבר שאנחנו עושים זה להילחם במשקיעים. בירושלים בנו שנים דירות יוקרה למשקיעים, וכשיש דירות למשקיעים, המחירים מטפסים.

"למי שיש דירה שלישית ורביעית, הוא יכול לשלם יותר, הרבה יותר מזוג צעיר שרוצה לרכוש דירה ראשונה. אין איזו גישה כוללת שמשקיעים זה דבר רע, אבל בכל העולם הבינו היום שהמשקיעים דוחקים החוצה את מי שאין לו דירה ובמצב של היצע מוגבל זה משהו שצריך לטפל בו. אין לנו אידיאולוגיה נגד משקיעים אבל אנחנו לא רוצים שהם ידחקו את מחוסרי הדיור החוצה מהשוק".

ח"כ פולקמן גם התייחס לתוכנית מחיר למשתכן ואמר: "התחלנו לשלב במכרזים גם דירות למכירה בשוק החופשי לצד הדירות המוזלות. אבל מסתבר שיש עם זה בעיה. הסיפור של גליל ים מעיד שיש בעיה שעולה מהשיווק המשותף הזה. ועכשיו יש לנו מחשבות שניות על זה". נזכיר כי בפרויקט בגליל ים בהרצליה, אותו עתידה לבנות חברת אפריקה ישראל מגורים, הוגשה עתירה נגד העירייה, המדינה והחברה. את העתירה הגישו עשרות זכאי מחיר למשתכן שזכו בזכות לרכוש דירה מוזלת בפרויקט בטענה שהחברה צריכה קודם כל לשווק את הדירות לזכאים ורק מה שנשאר יילך לשוק החופשי. עוד טוענים העותרים כי התכנון של החברה מפלה את הדירות המוזלות לעומת הדירות אותן מתכננת החברה למכור בשוק החופשי.

בהמשך דבריו התייחס ח"כ פולקמן גם לצעדים שנעשים בתחום הבנייה המוסדית לבנייה להשכרה ואמר: "אני מקדם כמה חקיקות דרמטיות בתחום הזה במושב הקרוב. תיקון לחוק עידוד השקעות הון. החוק הישן לא מספיק טוב והתיקון מאוד חשוב כדי לקדם בנייה להשכרה. לא יצטרכו יותר לעבור ועדת השקעות ויהיו הקלות במס. עוד חוק זה חוק דיור בהישג יד. יש שני כלים לקדם בנייה להשכרה, הטבות מס וזכויות בנייה. הצעת החוק של דיור בהישג יד מתייחסת למתן זכויות נוספות לבנייה לשכירות. זה נעשה עם ראשי הרשויות כדי שלא תהיה התנגדות מצידם. עוד הצעת חוק שנעלה, מתייחסת לעירוב שימושים, מסחר ותעסוקה ומכורים בשכירות והכל יחד. זה חשוב מאוד וזה העתיד, וזו תהיה מהפיכה בתחום השכירות בישראל".