בג"ץ דחה עתירת פורום יצרני החשמל הפרטיים נגד הרפורמה

פורום יצרני החשמל הפרטיים עתר אתמול לבג"ץ נגד הרפורמה במשק החשמל ■ השופט נעם סולברג: אין הצדקה לתת צו ארעי במעמד צד אחד

רוטנברג  / צלם: יוסי וייס, חברת החשמל
רוטנברג / צלם: יוסי וייס, חברת החשמל

בג"ץ דחה היום (ה') את העתירה של פורום יצרני החשמל הפרטיים למתן צו ביניים על המשא-ומתן המתנהל בימים אלה בין הממשלה לבין הסתדרות וועד עובדי חברת החשמל על הרפורמה במשק החשמל.

השופט נעם סולברג כתב בהחלטתו כי "אין הצדקה ליתן צו ארעי במעמד צד אחד". על-פי החלטתו, תגובת המדינה לעתירה צריכה להיות מוגשת עד 28.11.2017.

הטענה המרכזית של העתירה שהוגשה אתמול (ד') הייתה שיצרני החשמל הפרטיים צריכים להיות שותפים לדיונים על הרפורמה המתנהלים בימים אלה, זאת מפני שהם אחראים על חלק נכבד של ייצור החשמל במשק - 30% מיוצר כיום על-ידם.

בנוסף, העותרים טענו כי על הממשלה לשתף את הציבור במהלך גיבוש הרפורמה, לנהל ולפרסם פרוטוקולים של הדיונים, כדי שהציבור יוכל לחוות את דעתו לגביה, בכתב ובעל-פה. לדבריהם, המשא-ומתן החשאי שמתנהל בימים ובשעות אלה הוא "פסול".

"במשא-ומתן מזורז הנמשך ימים ספורים בלבד, מוכנה המדינה לשנות לחלוטין את פניו של משק החשמל בישראל, וזאת על-מנת שתוכל להגיע להסכמות עם עובדי חברת החשמל, מחשש שאם לא יקרה כן, יעשו עובדי חברת החשמל פעם נוספת שימוש בכוח העצום הנתון בידיהם ו'יורידו את השאלטר'", נכתב בעתירה.

עוד נטען כי המדינה זנחה את עמדתה המקורית כפי שהוצגה בעתירה לבג"ץ על פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה ו"הפכה את הוועד הכוחני של עובדי חברת החשמל, אשר אזרחי מדינת ישראל כולם מוחזקים על-ידו כבני-ערובה, לגורם מכריע בכל הנוגע לעתידו של משק החשמל בישראל".