"כשאתה קונה קולה, אתה קונה משהו מעבר, כמו לקנות פורש"

כך העיד יואב נחשון, בכיר בחברה המרכזית למשקאות, משווקת קוקה-קולה בישראל, במסגרת דיון בתביעה ייצוגית נגד החברה בטענה כי ניצלה את כוחה המונופוליסטי ■ השופט עופר גרוסקופף לנחשון: "פורש הוא לא מונופול, אז אני לא בודק אותו בכלל"

קוקה קולה / צלם: רויטרס
קוקה קולה / צלם: רויטרס

"כשאתה קונה קוקה-קולה, אתה קונה משהו מעבר לרק 'משקה טעים שחור מוגז' וכן הלאה - אתה קונה חוויה שלמה. אתה קונה קצת יותר... כשאתה נוסע בפורש, הוא מביא אותך בדיוק אותו דבר כמו שיביא אותך סובארו לאותו מקום, הוא מתפקד אותו דבר, אבל יש משהו כשאתה נוסע בפורש שאתה אומר על עצמך ועל הסביבה, ובגלל זה אתה מוכן לשלם" - כך העיד יואב נחשון, בכיר בחברה המרכזית למשקאות קלים, משווקת קוקה-קולה בישראל.

נחשון העיד בבית המשפט המחוזי מרכז במסגרת דיון בתביעה ייצוגית בסך 450 מיליון שקל שהוגשה נגד החברה המרכזית למשקאות, בטענה שניצלה לרעה את כוחה המונופוליסטי בשוק המשקאות הקלים.

נחשון טען בעדותו כי שוק המשקאות הקלים שונה במהותו משוק הגבינות למשל, וכי לקוקה-קולה יש מתחרים רבים.

בתגובה להשוואה שלו את קוקה כקולה למכונית מסוג פורש, אמר השופט עופר גרוסקופף לנחשון: "פורש הוא לא מונופול, אז אני לא בודק אותו בכלל... המחוקק אמר כשמישהו מונופול מבחינת נתחי שוק, אז אנחנו בודקים את התמחור שלו".

נחשון השיב: "כן, אבל פערי המחירים בין פפסי לקוקה-קולה קיימים בכל מקום בעולם, גם במקומות שהם לא מוגדרים בהכרח מונופול". עם זאת, בהמשך הוא הודה כי "לא בטוח שאני יכול להוכיח את זה".

קו הטיעון של נחשון היה שמה שמאפשר לקוקה-קולה לגבות מחיר שהוא אולי גבוה מהמקובל אבל הוגן לטעמו, הוא עבודת השיווק והמיתוג יוצאי הדופן של החברה. "פפסי לא משקיע שקל בשיווק. המקום היחיד שהם משקיעים בשיווק זה פפסי מקס, והם מוכרים את פפסי מקס ב־15% מעל למחיר פפסי. אז הם לא משקיעים בשיווק", אמר נחשון על המתחרה העיקרית של קוקה-קולה - והמשיך לחלק ציונים לא גבוהים במיוחד למערך השיווק של המתחרה, טמפו, המשווקת את פפסי בארץ: "אני חושב שהניהול השיווקי שלהם הוא ממש לא ניהול שיווקי. הם שמים מוצר על המדף ומתפללים שהצרכן ייקח אותו. הפער שנפתח מול קוקה-קולה לא נובע מהעבודה של קוקה-קולה, אלא מהעובדה שהם הורידו את מחירי פפסי. למה הם הורידו את מחירי הפפסי? כי הם לא מצליחים למכור".