כמה עולים מוצרי היגיינה נשית בארץ - לעומת מחירם בחו"ל?

לפי בדיקת משרד הכלכלה, המחירים של מוצרי ההיגיינה הנשית בישראל יקרים ב-14% בממוצע יחסית לעולם; בקטגורית הטמפונים ישראל יקרה ב-27% בממוצע; בקטגורית מגני התחתון - ב-18%; ובקטגוריית התחבושות הפערים עומדים על ממוצע של 9%

תחבושות הגייניות , מוצרי היגיינה /:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
תחבושות הגייניות , מוצרי היגיינה /:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

משרד הכלכלה ממשיך להציג את פערי המחירים במוצרי הטואלטיקה הממותגים, היקרים בישראל לעומת המחירים במדינות אחרות.

היום (א') מפרסם המשרד את פערי המחירים במוצרי ההיגיינה הנשית בישראל, שלפי בדיקתו יקרים ב-14% בממוצע יחסית לעולם; בקטגורית הטמפונים ישראל יקרה ב-27% בממוצע, בקטגורית מגני התחתון ישראל יקרה ב-18%, ובקטגוריית התחבושות הפערים עומדים על ממוצע של 9%. המחירים הושוו בנטרול מע"מ.

המדינות שאל מולן נערכה השוואת המחירים הן, בית היתר, איטליה, צרפת, בריטניה, יוון, קנדה, בלגיה, ארה"ב וגרמניה, כאשר הפוקוס של המשרד במסגרת מלחמתו במחירים המותגים המובילים היה על המותגים המובילים בלבד (או.בה, טמפקס, קוטקס).

הנתונים שמפרסם המשרד, המתבססים על נתוני נילסן, קובעים כי היקף המכר הכספי של מוצרי ההיגיינה הנשית בישראל עומדים על 309 מיליון שקל בשנה, נכון לשנת 2017.

"הפערים אל מול המחירים בעולם אומנם נמוכים יותר מבדיקת מוצרי הטואלטיקה, שם נמצאו פערים של 48%, אך גם אלה מעידים שיש לקדם תחרות", כך גורס המשרד. 

התפלגות מכירות מוצרי היגיינה נשית בישראל
 התפלגות מכירות מוצרי היגיינה נשית בישראל
היגיינה נשית בישראל
 היגיינה נשית בישראל
היגיינה נשית
 היגיינה נשית


בקטגוריית התחבושות ההיגייניות, בהן שולטות שתי שחקניות עיקריות (אולווייז עם 61% וקוטקס עם 19%), נמצא כי הפער בממוצע ביחס לעולם עומד על 9%, כשבקוטקס אף זוהה פער של 15% לטובת המחירים בישראל ביחס למחירי העולם. 

בהמשך לנתונים על קטגוריית התחבושות ההיגייניות, בדיקת המשרד מזהה ירידה של 9% במחירי תחבושות היגייניות בישראל מדצמבר 2014 ועד כה (ממחיר של 0.64 שקלים בממוצע ליחידה ללא מע"מ למחיר של 0.58 שקלים ליחידה). עוד מדגיש המשרד כי חל שיפור קל בריכוזיות הקטגוריה בישראל ב-3 השנים האחרונות, כשנתח השוק של המותג המוביל "Always" ירד ב4% במהלך 3 השנים האחרונות. 

בקטגוריית הטמפונים, שהיקף הצריכה השנתי שלה עומד על 34.5 מיליון שקל, נמצא כי קטגוריאלית המחירים בישראל יקרים בממוצע ב-27% לעומת מחירי המוצרים במדינות שנבדקו. המותג טמפקס, למשל, המחזיק בנתח של 32% בישראל, משקף פער של 25% לעומת המחירים בעולם; המותג או.בה, שנתח השוק שלו זהה, כלומר 32%, משקף פער של 14% אל מול המחירים בעולם; והמותג קוטקס, שמחזיק בנתח של 25%, משקף פער צנוע יחסית של 8%.

בבדיקת המחירים פר מוצר נמצאו אף פערים גדולים יותר: כך, למשל, בטמפוני או.בה פרו קומפורט מיני הפער עמד על 61%; טמפוני קוטקס במארז 32 יחידות שיקפו פער של 45%; ועוד.

בסקטור מגן תחתון, שהיקף צריכתו, עומד על 133 מיליון שקל בשנה, בולטת שליטת המותג אולווייז עם 56%, אחריו המותג קיירפרי המחזיק בנתח של 12% בקטגוריה, ואחריו קוטקס עם נתח של 12%. קטגוריית המותר הזו יקרה בממוצע של 18% ביחס למחירים במדינות הנסקרות. כשני שליש מהמוצרים הנצרכים בישראל בענף הם מוצרים מיובאים.

מחלוקה הכוללת את כלל המוצרים לפי שחקנים בינלאומיים והיקף פעילותם, עולה כי פרוטקל אנד גמבל (טמפקס) מחזיקה בנתח המשמעותי ביוקר: 32% בשוק הטמפונים, 61% בתחבושות היגייניות ו-56% במגני תחתון. ג'ונסון אנד ג'ונסון (או.בה) מחזיקה בנתח של 32% בתחום הטמפונים ו-17% בתחום מגני התחתון; וקימברלי קלארק (קוטקס) מחזיקה ב-25% משוק הטמפונים, 33% משוק התחבושות ההגייניות ו-20% מתחום מגני התחתון. שיעורים קטנים מחזיקות שחקניות נוספות, בהן סופר-פארם ושופרסל עם המותגים הפרטיים פלייטקס, ואניה ודיפלומט.

שר הכלכלה, אלי כהן, התייחס לפערי המחירים ברשתות השיווק בישראל לעומת העולם וציין כי "ישנם גורמים עסקיים בשוק הישראלי אשר פועלים ליצור יתרונות לגודל, שלא במטרה להיות תחרותיים כלפי הצרכן, אלא בכוונה לגבות מחירים מופרזים. זאת, תוך ניצול האופי הייחודי של השק הישראלי כ'כלכלת אי', בנוסף לחסמים רגולטורים, להם אחראית הממשלה, שלא קודמו בצורה מספקת בעבר, אותם אנו פועלים בנחישות לתקן".

לדבריו, "היבואנים הבלעדיים גוזרים קופון על הצרכן הישראלי, מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים וגובים מחירים מופרזים מהצרכן. הגיעה העת לשים סוף לכשל שוק משמעותי זה. אנו נוקטים מגוון צעדים במאבק ביוקר המחיה ובגזל המותגים המיובאים". 

יבואני מוצרי הטואלטיקה הגדולים זומנו בחודשים האחרונים כדי להגיב על ממצאי הבדיקה הקודמת, וכעת הגיעו היבואנים בשנית בכדי להעביר התייחסותם לפערי המחירים גם במוצרי ההיגיינה הנשית.

משרד הכלכלה והתעשייה מדגיש כי מדובר בסקירה כלכלית שנועדה לאבחן קיומם של פערי מחירים משמעותיים, ולמרות שאינה עומדת במבחני מובהקות סטטיסטיים, היא מהווה אינדיקציה חד-משמעית לעניין פערי המחירים מול המדינות האחרות.