ירידת שווי של 28%: מיילן נמחקת ממסחר בת"א אחרי שנתיים

יו"ר מיילן, רוברט קורי, אמר בסוף השבוע כי: "החלטנו שהמשך מסחר בת"א לא עומד בקנה אחד עם טובת החברה" ■ בבורסה לא מתרגשים "המחיקה במקרה זה תסייע למדד ת"א 35 לשקף נכון יותר את המשק הישראלי ואף תמתן את השפעת סקטור הפארמה עליו"

רוברט קורי/ צילום:תמר מצפי
רוברט קורי/ צילום:תמר מצפי

הודעה של חברות על מחיקה ממסחר בבורסה של תל-אביב אינה תופעה נדירה, אך לא בכל יום נמחקת מהמסחר החברה הגדולה ביותר בבורסה - גם אם במקרה זה לא מדובר בהפתעה מרעישה במיוחד. חברת התרופות מיילן, שהחלה להיסחר בבורסה המקומית לפני שנתיים, הודיעה בסוף השבוע על כוונתה להימחק ממסחר, והיא צפויה להימחק ב-12 בפברואר. מיילן מהווה 7% ממשקל מדד תל-אביב 35, ועם מחיקתה הבורסה צפויה לאבד 8.7% משוויה וכ-3.1% מהסחירות. היום עלתה מניית מיילן ב-1.5%.

מיילן הצטרפה לבורסה המקומית כששוויה היה כ-90 מיליארד שקל, והיא מודיעה על מחיקתה מהבורסה כששוויה הוא 64.7 מיליארד שקל, כלומר ירידה של 28% שספגו המשקיעים בישראל (הירידה הייתה חדה יותר, אך בשבועות האחרונים המניה נסחרת במגמה חיובית, בעיקר על רקע השקת קופקסון גנרי שמתחרה בתרופת הדגל של טבע).

החברה השנייה בגודלה בבורסה בתל-אביב כיום היא פריגו, גם היא חברת תרופות לא-ישראלית. פריגו נסחרת בישראל כבר למעלה מעשור, מאז שרכשה את אגיס המקומית. טבע, שהייתה במשך שנים החברה הגדולה ביותר בבורסה, איבדה את הבכורה לאחרונה על רקע הירידה החדה בשוויה.

התחייבה לשנה, נשארה שנתיים

מיילן, חברת תרופות שבסיסה בארה"ב והיא רשומה כהולנדית, הצטרפה לבורסה בתל-אביב במסגרת ניסיון ההשתלטות העוינת שלה על חברת התרופות הדואלית פריגו. המטרה במהלך הייתה מצד אחד להציג את מחויבותה למוסדיים הישראליים המחזיקים בפריגו, אך גם ובעיקר בשל הקלה משפטית שאפשרה לה, כחברה הנסחרת בישראל, להימנע מפרסום תשקיף כחלק מהצעת הרכש לפריגו, שהופנתה גם לציבור בישראל. לאחר מאבק משפטי שדן בסוגיה הספציפית הזאת, דחה בית המשפט את טענות פריגו בנושא וסלל למעשה את הדרך לרישומה של מיילן למסחר בתחילת נובמבר 2015; לטקס פתיחת המסחר בבורסה הגיעו אז בכירי מיילן בראשות היו"ר רוברט קורי, וניצלו את ההזדמנות להיפגש עם משקיעים.

באותה עת, מיילן התחייבה להישאר להיסחר בתל-אביב למשך שנה אחת לפחות, במקרה של כישלון הצעת הרכש לפריגו; ולמשך שלוש שנים לפחות במקרה שהצעת הרכש תצליח. בסופו של דבר הצעת הרכש נכשלה, אך מיילן נשארה להיסחר בתל-אביב גם לאחר שחלפה שנה, וכאמור הודיעה על כוונה להימחק לאחר שנתיים.

"למדנו בשנתיים האחרונות שרבים מבעלי המניות שלנו בקרב המוסדיים הישראליים מחזיקים למעשה במניות מיילן בנאסד"ק. יתרה מכך, ההחזקות במיילן דרך המסחר בבורסה בתל-אביב מהוות פחות מ-3.5% מסך ההחזקות במיילן, והמחזור הממוצע במניה בתל-אביב הוא פחות מ-3.5% מהמחזור הגלובלי הממוצע", מסר היו"ר קורי. "על רקע כל העובדות הללו, ובשל העובדה ששעות וימי המסחר בבורסה בתל-אביב שונים משל השווקים שלנו, הדירקטוריון שלנו החליט שהמשך מסחר בתל-אביב לא עומד בקנה אחד עם טובת החברה בשלב זה. יחד עם זאת, אנו מעריכים את הקשרים שיצרנו עם השוק המוסדי הישראלי".

לדברי קורי, בשנתיים בהן נסחרה המניה בתל-אביב הייתה לו הזכות "להכיר את סביבת העבודה העסקית הדינמית ואת מוסר העבודה הגבוה של העם הזה. לפיכך, אנחנו ממשיכים לשקול השקעות עתידיות והזדמנויות עסקיות בישראל".

יחד עם זאת, יש לציין שעד כה, כחברה הנסחרת בתל-אביב, לא הייתה למיילן מעורבות גדולה בשוק המקומי ולא נרשמו השקעות שלה בחברות מקומיות כלשהן, כך שקשה לצפות שדווקא עכשיו יהיו השקעות ומעורבות מסוג זה.

"תל-אביב 35 ישקף נכון יותר את המשק"

למרות האובדן של מיילן - שיוביל לירידה בסחירות - בבורסה בתל-אביב, בניהולו של איתי בן זאב, מסרבים להתרגש. מהבורסה נמסר בתגובה: "אנו מאמינים כי הבורסה צריכה לשקף בראש ובראשונה את הכלכלה המקומית, ושמחים שמתחילת השנה הצטרפו 15 חברות חדשות, ועוד היד נטויה. המחיקה במקרה זה תסייע למדד תל-אביב 35 לשקף נכון יותר את המשק הישראלי, ואף תמתן את השפעת סקטור הפארמה עליו, דבר שהוא חיובי כלשעצמו".

ואכן, כיום כולל המדד המוביל תל-אביב 35 לא פחות מארבע חברות פארמה: פריגו, מיילן, טבע ואופקו. יתרה מכך, כשמיילן נרשמה למסחר בתל-אביב הצטרפו לבורסה המקומית עוד חברות אמריקאיות מתחום הביוטכנולוגיה - ביוטיים, נבידאה, מנקיינד וסלזיון, שנוספו ברובן למדד תל-אביב 100 (לפני הרפורמה במדדים).

החברות הללו גילו דרך מושלמת עבורן לגייס כסף כמעט בכפייה מהציבור בישראל, באמצעות פירצה בתקנות הרישום הכפול של הבורסה. כחברות אמריקאיות הן נחשבו לקטנות, אך בישראל הן השתלבו בקלות במדדים, וחייבו למעשה את תעודות הסל והקרנות המחקות לרכוש את מניותיהן. לאחר שקמה צעקה בשוק, הפירצה נסגרה ונדרש מחברות הנרשמות במסגרת הרישום הכפול להצביע על זיקה ישראלית, על מנת שיוכלו להיכנס אוטומטית למדדים.

לאחרונה, שתיים מהחברות הבולטות בגל הזה - מנקיינד וסלזיון, הודיעו על מחיקתן מהמסחר כאן. מלבדן, עוד חברות שהודיעו לאחרונה על מחיקה ממסחר הן קולפלנט, סלקט וביונדווקס. לחברות דואליות קל יותר להימחק ממסחר בתל-אביב ולהישאר להיסחר בחו"ל, משום שהן נדרשות רק להודיע על כך מראש, ולא זקוקות לבצע הצעת רכש למניות הציבור.

מיילן איבדה
 מיילן איבדה

"מכה כואבת" או "השפעה זניחה"?

תעודות הסל המקומיות מחזיקות במניות מיילן בסכום המוערך בקצת יותר ממיליארד שקל. כתוצאה ממהלך המחיקה הצפוי, הן ימכרו את ההחזקה במיילן ובמקביל יקנו מניות של החברות האחרות הנסחרות במדדי תל-אביב 35 ותל-אביב 125, בהתאם למשקלן במדד. הבורסה, אגב, צפויה להפחית את משקלה של מיילן במדדים בשתיים או שלוש פעימות, בדצמבר ובינואר וכנראה שגם בפברואר. כיום, עומד משקלה של מיילן על 7% במדד תל-אביב 35 וכ-5% במדד תל-אביב 125. מי שמסתמנת כמועמדת להחליף את מיילן בעדכון המדדים הקרוב, בחודש פברואר, היא חברת המכשור הרפואי מזור, הנסחרת בשווי שוק של 5.3 מיליארד שקל.

מה אומרים היום בשוק על המחיקה הצפויה? התגובות נעות בין "מכה כואבת" לבין "השפעה זניחה".

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אילן פלטו, מסר כי "המחיקה של מיילן היא מכה כואבת למאמצים להחייאת הפעילות בבורסה, והיא תוביל בוודאות לירידה של מחזורי המסחר ולהגברת מלכודת הנזילות בבורסה הישראלית". פלטו הוסיף כי "אנו חוזרים וקוראים למשרד האוצר ורשות המסים לנקוט בצעדים אופרטיביים לעידוד המסחר והורדה של מס הבורסה".

מנגד, כלכלני הלמן אלדובי כתבו היום כי המחיקה לא צפויה להשפיע בצורה משמעותית על שוק המניות בישראל. "מדובר בחברה שמראש לא הייתה אמורה להיסחר כאן ואין לה שום קשר לישראל או לכלכלה הישראלית, לאחר שלא הצליחה להשתלט על פריגו", כתבו בהלמן אלדובי. "תיתכן ירידה מסוימת במחזורים, אבל המשקיעים, כולל תעודות הסל, ימכרו את ההחזקות במיילן וירכשו מניות אחרות בתל-אביב באותו היקף. כך שסך ההשפעה הכוללת על השוק תהיה זניחה, ואולי אף מטיבה מעט עם החברות שנשארות במדד".

סטיבן טפר, אנליסט הפארמה של בית ההשקעות אי.בי.אי, פירט את המשמעויות למשקיעים בישראל: "אפשר להמשיך להשקיע במיילן ולסחור במניה בנאסד"ק", אמר. "השקעה במיילן תאפשר המשך חשיפה לענף הגנריקה תוך פיזור הסיכון של השקעה בחברת טבע בלבד. טבע נמצאת בתקופה מאוד מאתגרת עם נטל חוב שמקשה על ההתאוששות".

טפר הוסיף כי צפויים היצעים נקודתיים מתעודות הסל והקרנות המחקות לקראת המחיקה מהבורסה, כשלהערכתו ירידת המשקל במדדים תתבצע באופן הדרגתי.

לדבריו, בהיבט החיובי ניתן לציין את ירידת הדומיננטיות חסרת הפרופורציה של שוק הפארמה הגנרי הגלובלי במדדי המניות המרכזיים, תל-אביב 35 ותל-אביב 125; "הדומיננטיות של תת הסקטור הספציפי במדדים המקומיים בשנתיים האחרונות, פגעה בתשואה ופחות ייצגה את השוק המקומי", מציין טפר. בהיבט השלילי, לדבריו, "לאחר שהמדדים ספגו את הירידות בענף הגנריקה, יציאתה של מיילן בעיתוי הנוכחי מקטינה את האפשרות ליהנות מהתאוששות בענף, אם וכאשר היא תגיע. יתרה מזאת, בטווח הקצר מיילן נמצאת להערכתנו בעמדה טובה יותר להתאושש מאשר טבע".

החברות הגדולות ביותר בבורסה של תא
 החברות הגדולות ביותר בבורסה של תא