ירידה של כ-16% במספר הדירות החדשות שנמכרו בשנה החולפת

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בספטמבר האחרון נמכרו 2,114 דירות - נתון הגבוה מהמכירות באוגוסט השנה אך נמוך ביחס למכירות בספטמבר 2016

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

מספר הדירות החדשות שנמכרו על ידי קבלנים בחודש ספטמבר האחרון עמד על 2,114 - נתון הגבוה בכ-10% ממספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש הקודם (אוגוסט 2017) ועמד על 1,916 דירות חדשות. בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, ספטמבר 2016, מדובר על ירידה של כ-2.8% כאשר בחודש זה עמד הנתון על 2,175 דירות חדשות שנמכרו על ידי קבלנים ברחבי הארץ. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום במסגרת הפרסום החודשי "הביקוש לדירות חדשות".

נציין כי בעוד ההשוואה החודשית מעידה על עלייה קלה במכירת הדירות, בלמ"ס מציינים גם השוואה תלת חודשית וגם השוואה שנתית של מכירת הדירות החדשות ושני הנתונים הללו מעידים על המשך מגמה של התקררות בענף.

כך, בהשוואת שלושת החודשים האחרונים (יולי-ספטמבר 2017) לשלושת החודשים הקודמים להם מדובר בירידה של 6.1% במספר הדירות החדשות שנמכרו. במקביל, בלמ"ס מציינים כי לאחר ניכוי הגורמים העונתיים, מסתמנת באותה תקופה, עלייה של 1.7%.

בהשוואה השנתית של נתוני מכירת הדירות החדשות, בין החודשים אוקטובר 2016 לספטמבר 2017, ניכרת ירידה משמעותית במספר הדירות החדשות שנמכרו בהשוואה לתקופה המקבילה שנה לפני כן. כך, בשנה החולפת נמכרו 26,014 דירות חדשות לעומת 30,919 דירות חדשות בשנה שלפני כן, מדובר בירידה בשיעור של כמעט 16%.

כך, בדומה לנתוני הכלכלן הראשי באוצר, נתוני הלמ"ס מעידים אף הם על מגמת התקררות בענף ובמכירת הדירות החדשות. אולם, נתוני החודש האחרון לעומת החודש הקודם לו מעידים כאמור על עלייה במכירות. עוד מוקדם לקבוע האם מדובר בשינוי כיוון רגעי או תחילתה של התאוששות אבל בנקודה זו גם נזכיר כי נתוני הלמ"ס הם נתונים ארעיים שעוד צפויים להתעדכן בשלב מאוחר יותר.

מסיבה זו, ההשוואה ארוכת הטווח יותר (שנתית) אמורה לשקף טוב יותר את מה שקורה בענף. עוד נציין כי נתוני מכירת הדירות כוללים גם את דירות מחיר למשתכן שנמכרות לצד הדירות שנמכרות בשוק החופשי על ידי הקבלנים, זאת מבלי להפריד בין שני טיפוסי הדירות. גם נתון זה צריך להילקח בחשבון.

עוד על פי נתוני הלמ"ס: בתל-אביב נמכרו בשנה החולפת 1,280 דירות חדשות לעומת 1,605 דירות חדשות בשנה שלפני כן, ירידה של כ-20% במספר הדירות החדשות שנמכרו בשנה. בירושלים נרשמה ירידה חדה יותר כאשר בשנה החולפת נמכרו 1,240 דירות חדשות לעומת 1,652 דירות חדשות בשנה שלפני כן, ירידה בשיעור כ-25%.

עם זאת, בקריית מוצקין דווקא נרשמה עלייה לא מבוטלת במכירת הדירות החדשות. מרמה של 432 דירות חדשות בשנה שעברה ל-1,176 דירות חדשות שנמכרו בשנה החולפת, מדובר בעלייה של כ-63%. חשוב לציין כי חלק לא מבוטל מהעלייה נרשם לזכות דירות מחיר למשתכן שנמכרו בתקופה האמורה.

דיווח הלמ"ס מתייחס כמו תמיד גם לדירות שאינן למכירה, ומתמקד בקבוצות הרכישה. על פי הנתונים הללו, ב-12 החודשים האחרונים (אוקטובר 2016-ספטמבר 2017) החלה בנייתן של כ-4,580 דירות בקבוצות רכישה לעומת 12 החודשים הקודמים (אוקטובר 2015-ספטמבר 2016), בה החלה בנייתן של 3,340 דירות בקבוצות רכישה. בבחינה לפי מחוזות בתקופה זו, נמצא כי במחוז המרכז החלה בנייתן של כ-1,960 דירות בקבוצות רכישה ובמחוז תל-אביב החלה בנייתן של כ-1,190 דירות בקבוצות רכישה.

נזכיר כי בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה טרם חזרו לפרסם נתון שהיה חלק בלתי נפרד מסקירת הביקוש לדירות חדשות ומכירת הדירות החדשות על ידי הקבלנים. מדובר בנתון המתייחס למלאי הדירות שלא נמכרו בתום התקופה הנסקרת. בלמ"ס הפסיקו לפרסם הנתון האמור לפני מספר חודשים בטענה כי התגלתה בעיה בנתונים, בין היתר בשל אי קבלת נתונים מעודכנים ממשרד הבינוי והשיכון.

גם בסקירה עצמה מתייחסים בלמ"ס לנושא וכותבים: "פרסום הנתונים, כפי שמובא בהודעה זאת, כולל נתונים לגבי כמות מבוקשת של דירות חדשות, אך אינו כולל נתונים לגבי מספר הדירות שנותרו למכירה בסוף התקופה. הלמ"ס תחזור ותפרסם נתונים אלה אם וכאשר יתקבלו נתונים עדכניים". בתדרוך עיתונאים שערכה הלמ"ס בחודש שעבר התייחסו בכירי הלשכה לנתונים אלו ואמרו כי נכון להיום אין צפי לפרסומם.