הרשות השנייה על שילוב ח"כ ביטן כמגיש: "קחו בפרופורציה"

יו"ר הקואליציה החליף היום את נתן זהבי כמגיש תוכנית שיחות עם מאזינים ברדיו 103FM, במהלך שלכאורה מנוגד לכללי הרגולציה ■ הרשות השנייה: "על פניו יש טעם לפגם" ■ בתוך כך, בגל"צ פורסמה עדות של אישה שטוענת כי זהבי תקף אותה מינית

חבר הכנסת דוד ביטן / צילום: איל יצהר
חבר הכנסת דוד ביטן / צילום: איל יצהר

האם קיימת בעייתיות בכך שיו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, הגיש היום (ב') תוכנית שיחות עם מאזינים ברדיו 103FM, והאם מהלך זה עומד בניגוד לכללי הרגולציה? ככל שניתן להבין מאנשי הרשות השנייה שמפקחים על התחנה, המהלך המקורי של 103FM, שאמור להימשך גם מחר, אינו אמור לעורר התרגשות גדולה.

"על פניו יש טעם לפגם בהגשת תוכנית רדיו על-ידי חבר כנסת המכהן בתפקיד בכיר כיו"ר הקואליציה", נמסר מהרשות. "עם זאת, אנו מאמינים כי יש לקחת את הנושא בפרופורציה הראויה, ולאור זאת הרשות השנייה תבדוק את הנושא מול התחנה".

יחד עם זאת, יש מי שרואה את הדברים בחומרה גדולה הרבה יותר. "מתן במה פתוחה לחבר כנסת ואישיות פוליטית בשידורי רדיו של תחנה מסחרית שלא כמרואיין, ושלא לצד עיתונאי ומגיש של התחנה, היא פעולה פסולה, ולכאורה היא עומדת בניגוד להוראות חוק הרשות השנייה, ולאופן שבו פירשו את האיסור ברשות בעבר", אמר היום ל"גלובס" עו"ד אלעד מן, שמשמש כיועץ המשפטי של עמותת "הצלחה". לדבריו, "הכלל הקבוע בחוק הוא של איזון בשידורים ואיסור תעמולה פוליטית גם בתוכן המשדרים וגם בפרסומות. כל פרשנות אחרת של רוח החוק הברורה היא התחכמות לא ראויה ולא רצויה".

יש גם מי שלקחו את הדברים צעד נוסף קדימה. עו"ד שחר בן-מאיר פנה היום בעניין ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בטענה כי הבחירה בח"כ ביטן כמגיש מהווה "תעמולת בחירות אסורה" ו"תרומה אסורה למועמד". עו"ד בן-מאיר אף קושר במכתב בין התיקון לחוק הרשות השנייה, שאיפשר לתחנות הרדיו האזוריות להגדיל את דקות הפרסום שלהן - בו תמך בין היתר, לטענתו, ח"כ ביטן - לבין בחירתו לשמש כמגיש אורח בתחנה.

מרדיו 103FM נמסר בתגובה לטענות של בן-מאיר: "ההחלטה להזמין את ח"כ ביטן כמחליף חד-פעמי לתוכנית עם שיחות מאזינים נועדה ליצור אירוע תקשורתי רב תהודה, ואין ספק כי גם הפנייה הנוכחית מוכיחה שהדבר הוכתר בהצלחה. לטעון כי אירוחו של ביטן בתוכנית שבה רבים מהמאזינים תקפו אותו מהווה 'שוחד' או 'תרומת בחירות', היא טענה הזויה. אנחנו תוהים אם המתלונן סבור כי גם דמותו הססגונית של ביטן בארץ נהדרת מהווה 'תרומת בחירות'".

ב-103FM, שנמצאת בבעלותו של אלי עזור ומנוהלת על-ידי אור צלקובניק, הסבירו היום כי הם בחרו בח"כ ביטן כמגיש מחליף לתוכנית שבה עולים לשידור מאזינים שמעלים שאלות וסוגיות שונות, ולא הפקידו בידיו תוכנית חדשות או אקטואליה. כרגע נערכים שם לפעול לפי התכנון המקורי ולאפשר לח"כ ביטן להחליף את נתן זהבי כמגיש גם מחר.

בתוך כך, הערב פרסמה הדס שטייף בגלי צה"ל עדות של אישה שטוענת כי נתן זהבי תקף אותה מינית לפני 15 שנה. בעדותה של האישה, שלא נחשפה בשמה, וקולה עוות, היא נשמעת מספרת כיצד זהבי התנפל עלייה וניסה לנשק אותה נשיקה צרפתית. "הוא דיבר איתי כמה משפטים, ופתאום הוא פשוט התנפל עליי ותפס אותי בכוח. הוא ניסה לדחוף את הלשון שלו לתוך הפה שלי. הרגשתי מושפלת וחסרת אונים", סיםרה. זהבי מסר בתגובה לגלי צה"ל: "לא היו דברים מעולם". מ-103FM טרם התקבלה תגובה בנושא.

כזכור, בשבוע שעבר הוצא לחופשה מ-103FM גבי גזית, שדר מרכזי אחר בתחנה. נגד גזית התפרסמו מספר עדויות בעקבות ציוץ של אשת חדשות 2, דנה ויס, שכתבה "תחשוב טוב, גבי גזית. גם לפני 15 שנה עשית. ויותר. כמו למשל להתעקש לנשק על הפה כשנפגשים ככה סתם במסדרון במערכת. למה? ככה. כי אתה יכול. בשגרה". בעקבות עדותה של ויס, אותה הכחיש גזית, התפרסמו עוד מספר עדויות של נשים שעברו חוויות דומות, וגזית יצא כאמור לחופשה מתוכניתו.

מנכ"ל התחנה, אור צלקובניק, מסר אז כי "בהמשך לבירור נרחב שנערך אצלי בעניין עם גזית, הודיע לי השדרן כי הוא מבקש לצאת לחופשה. קיבלתי את בקשתו, ועל כן לא הוא ישוב ביום ראשון הקרוב אל המיקרופון. 103FM מגנה בכל לשון הטרדות ותקיפות מיניות, ורואה במאבק בתופעה חשיבות עליונה".