הסכם ענפי חדש ישפר את תנאי העסקת עובדי בתי המלון בארץ

ההסכם, שנחתם הבוקר בין ההסתדרות, התאחדות המלונות ונציגי עובדי הענף, כולל העלאת שכר בשיעור של 7.25%, מענק, הגדלת תוספת הוותק ושיפור בתקציבי הרווחה וההכשרות המקצועיות של העובדים

אמיר חייק/ צילום:תמר מצפי
אמיר חייק/ צילום:תמר מצפי

הסכם ענפי חדש ישפר את תנאי העסקת כ-40 אלף עובדי בתי המלון ובתי ההארחה בישראל. ההסכם, שנחתם הבוקר (ג') בין ההסתדרות, התאחדות המלונות ונציגי עובדי הענף, כולל העלאת שכר בשיעור של 7.25%, מענק, הגדלת תוספת הוותק ושיפור בתקציבי הרווחה וההכשרות המקצועיות של העובדים. 40 אלף העובדים בענף מועסקים בכ-400 בתי מלון ובתי הארחה ברחבי הארץ.

תוקף ההסכם הוא לתקופה של 4 שנים, והוא ישפיע על כלל עובדי הענף, בהם חדרנים ועובדי ניקיון, אנשי תחזוקה ולוגיסטיקה, עובדים אדמיניסטרטיביים, עובדים בתחום המזון ועוד.

העובדים יקבלו תוספת שכר שתגיע ל-7.25% בחלוקה ל-3 פעימות (2.25%, 2.5% ו-2.5%). בנוסף הם יקבלו מענק בשיעור של 26% משכר היסוד (כ-1,000 שקל לפחות). המענק יתקבל עבור התקופה שבין ינואר לאוקטובר 2017 לעובדים בעלי ותק של 30 חודשים (נכון ל-1.1.17).

ההסכם נחתם אחרי הידברות ממושכת, והוא כולל גם מחווה לעובדים הוותיקים בהתאם לשינוי שיחול בתוספת הוותק הנהוגה בענף; עד כה תוספת הוותק שקיבל עובד לאחר כל שנה הייתה שקלית ועמדה על 35-45 שקל. מעתה התוספת תגדל ותחושב באופן אחוזי, כך שהיא תעמוד על 40-80 שקל בשנה.

ההסכם גם מפחית משעה וחצי לכדי שעה את ניכוי זמן ההפסקות מהעובדים. עוד קובע ההסכם כי ההפרשה של העובדים לקרן הרווחה המשותפת להסתדרות ולהתאחדות המלונות תגדל. הכספים הנצברים בקרן מוקדשים לארגון פעילויות רווחה לעובדים. 

"הסכם מאוזן" 

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר במעמד טקס החתימה על ההסכם: "לענף המלונות, אשר אמון על אירוח תיירות הפנים והחוץ, יש תפקיד מפתח בחיזוק ובהתפתחות המשק הישראלי. אני מברך את כלל עובדי הענף על ההסכם, אשר נותן מענה לסוגיות הייחודיות לו ומביא לשיפור משמעותי בתנאי העסקתם תוך הבטחת תגמול ראוי על עבודתם המסורה".

נשיא התאחדות המלונות, רו"ח אמיר חייק, הגדיר את ההסכם כ"הסכם מאוזן המיטיב עם העובדים, תוך אחריות מלאה למעסיקים בבתי המלון הקטנים והגדולים כאחד". 

שיפור תנאי העסקת העובדים בבתי המלון לצד העלאת שכר המינימום במשק משמען הגדלת עלויות המעסיק בהיקפים ניכרים. נשאלת השאלה כיצד הוצאות (מבורכות) אלה ישפיעו על מחירי הלינה שממילא יקרים בישראל?

רו"ח חייק משיב כי "מדובר בהסכם קיבוצי המתחדש אחת ל-3 שנים. מה שעמד לנגד עיננו הוא לא נושא המחירים של בתי המלון, אלא איך סוגרים את השורות בין העובדים ובין בעלי המלונות, כך שהעובדים בענף יוכלו לבוא עם ראש מורם ושמח לעבודה, מתוך השקפה אסטרטגית לשמר את העובדים". 

עם זאת, בענף בתי המלון גורסים כי ללא הקלות רגולטוריות מכיוון אחר, הגדלת העלויות מצד המעסיק יצטרכו לבוא לידי ביטוי במחירי הלינות. "נעשו צעדים משמעותיים מצד משרד התיירות והממשלה, אבל עדיין יש דרך לעבור", אומר גורם בענף. "המחירים בישראל יקרים לאור תקורות גבוהות שנובעות מרגולוציה עודפת ומגביית מסים עירוניים גבוהים במיוחד". עם זאת, אותו גורם ציין כי שיפור בתנאי העסקת העובדים יוביל להגדלת העובדים הישראלים במלונות. 

"בסופו של דבר מישהו חייב לנקות ולשטוף כלים"

הסוגיה של שימור העובדים היא קריטית בנקודת הזמן הנוכחית עבור בתי המלון שמתמודדים עם סוגיה שמשפיעה מאוד על מבנה העלויות, והיא מתייחסת לנושא העובדים הזרים, זאת לאור כוונת רשות המסים לגבות מבעלי עסקים המעסיקים מבקשי מקלט מאריתריאה ומדרום סודן שבידם רישיון שהיה זמני, היטל בגובה של 20% משכרם החודשי.

הכוונה היא לגבות היטל זה רטרואקטיבית לתקופה של 6 שנים - ועבור המעסיקים בתחום בתי המלון והמסעדנות מדובר במכה שנאמדת במיליוני שקלים.

הצורך בעובדים הזרים בתעשיית המלונות היא קרדינלית, לאור העבודה שהעובדים הזרים ממלאים במשבצת התעסוקה בתחום בתי המלון תפקידי ניקיון ותחזוקה הכרחיים, "שאין אף עובד ישראלי שמוכן לעשות אותם", אמר מנכ"ל של אחד מבתי המלון בארץ. לדבריו, "זו מכה שתקשה עלינו מאוד ושבסופו של דבר עלולה להתגלגל לפתחו של הצרכן במחירים. אלה פונקציות שאנחנו חייבים למלא, ובלי עובדים זרים נתמודד עם עלויות גבוהות, כי בסופו של דבר מישהו חייב לנקות ולשטוף כלים במטבח".

בתי המלון באילת הצליחו למצוא פתרון חלקי בדמות עובדים זרים המגיעים מדי יום מירדן, אולם זהו פתרון חלקי, משום שעליהם לעזוב בשעות אחר-הצהריים את המדינה ולשוב לירדן. לבתי מלון באזורים אחרים דוגמת טבריה או ירושלים אין פתרון דומה, והמעסיקים בענף טוענים למצב בעייתי מאוד.

"הנושא הזה מעיק על בתי המלון", אומר חייק, שמדגיש כי ביחד עם שר התיירות יריב לוין, ההתאחדות מטפלת בנושא הזה. לדבריו, "הדרישה לתשלום רטרואקטיבי היא אבן כבדה על צוואר המעסיקים בנושא לא הגון ועקום, שאפילו שופטי בג"ץ נעו בכיסאם באי-נוחות לגביו. אני מקווה שרשות המסים תסיים את הנושא ותסיר את הפגיעה במעסיקים בענף החשוב הזה".

עבודה במלונאות היא עבודה מועדפת לחיילים משוחררים המקבלים מענק אחרי שעבדו בענף, אולם מבחינת חייק, "זה לא משהו שמשפר את תמונת התעסוקה בענף, אלא זה משהו שהוא בשוליים". אל ההסכם שנחתם הבוקר הוא מתייחס ככזה שמביא עמו בשורה בשינוי החשיבה לגבי אופן יחסי העבודה בענף.