סוכני נסיעות יוכלו להציע נופש בחו"ל עם זכות ביטול או בלעדיה

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה תיקון לחוק הגנת הצרכן, שיאפשר לסוכני נסיעות ישראלים למכור חבילות נופש בחו"ל בשני מסלולים: מסלול הכולל את הזכות לבטל את העסקה בהתאם לתנאי הביטול של נותן השירות בחו"ל - ומסלול ללא אפשרות כזו

זוג בנופש/ קרדיט: שאטרסטוק
זוג בנופש/ קרדיט: שאטרסטוק

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה: סוכני הנסיעות יוכלו להציע לצרכן לבחור בין שירותי נופש בחו"ל עם זכות ביטול או בלעדיה.

הצעה שהגישו שורה של חברי כנסת מבקשת לתקן את חוק הגנת הצרכן, כך שיאפשר לסוכני נסיעות ישראלים למכור חבילות נופש בחו"ל בשני מסלולים: מסלול הכולל את הזכות לבטל את העסקה בהתאם לתנאי הביטול של נותן השירות בחו"ל (מלון, השכרת רכב, אתרי בילוי - בלבד שכולם מתבצעים במלואם בחו"ל) - מסלול כזה לרוב לא יאפשר ביטול; ומסלול ללא אפשרות כזו - כלומר מסלול הכפוף רק לתנאי הביטול לפי חוק הגנת הצרכן.

ההבנה היא שבעולם התיירות ותעופה בעולם פורמטים רבים נמכרים ללא זכות ביטול במחיר זול יותר - למשל בעולם טיסות הלואו קוסט או המלונות המציעים חדר במחיר אטרקטיבי ללא ביטול. לרוב הצרכנים יכולים לבחור בין מנגנון קשיח וזול יותר ובין מנגנון גמיש שניתן לבטל או לשנות עבורו משלמים יותר.

מטרת ההצעה היא לאפשר לסוכני הנסיעות להשתתף במשחק הזה, היות שכיום סוכני נסיעות נמנעים מלהציע מוצרים שלא ניתן לבטל מול הספק בחו"ל, משום שהם כפופלים לחוק הגנת הצרכן הישראלי, המאפשר לבטל עסקת נופש שנרכשה אצל סוכן נסיעות ישראלי (בעסקת מכר מרחוק, כלומר באינטרנט או טלפונית) בטווח של עד 14 ימים ממועד ביצוע העסק,ה בתמורה לדמי ביטול של 5% משווי העסקה ועד 100 שקל (הנמוך מבינהם).

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, הצהיר כי לא יאפשר מצב של כרסום בזכות הביטול של הצרכן או פגיעה בה, וכי ההצעה נועדה להיטיב ולאפשר לו לקבל מה שהוא יכול לקבל מאתרי האינטרנט בחו"ל גם מסוכני הנסיעות בארץ. במילים אחרות, מטרת ההצעה היא להגמיש את ההצעות ולהציע אפשרויות לבחירת הצרכן.

מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, חני סובול, הסבירה כי הדבר יוכל להיטיב עם סוכני נסיעות, שכיום לדוגמה לא משווקים טיסות לואו קוסט שלא ניתן לבטל (טיסות, אגב, עדיין לא מופיעות בנסח החוק, אולם יש להניח כי הן יתווספו אליו לקראת הכנת לקריאה שנייה).

לדבריה, "החשש כיום הוא שהצרכן יכול לבטל תוך 14 ימים מוצר שקנה, ובמקרה שאין אפשרות ביטול לפי תנאי הספק בחו"ל - לסוכן לא יהיה ממי להיפרע בגין אותה טיסה".

סוכני הנסיעות אמנם לא מרוויחים עמלות מחברות לואו קוסט (וכיום יותר ויותר חברות לגאסי גם ויתרו על העמלות שהן נהגו לשלם לסוכני הנסיעות), אבל האפשרות להציע חבילה משולבת, לדוגמה, תפתח בפניהם אלטרנטיבות שכיום עומדות בעיקר לקנייה ישירה על-ידי הצרכנים.

סובול הדגישה בדיון כי כיום הסוכנים לא יכולים למכור לצרכנים בישראל 40% מהטיסות שיוצאות מהארץ - טיסות הלואו קוסט - כי הן לא ניתנות לביטול. לדבריה, "יוצא שמי שהוא צרכן מתוחכם יכול ליהנות ממוצרים זולים משמעותית, ומי שלא כזה - נמנעת ממנו הגישה לעסקאות הזולות".

יוזם הצעת החוק, ח"כ בצלאל סמוטריץ', אמר כי הצעת החוק נכונה לכל הצדדים ותמשיך להגן על הצרכן בכך שתציע מנגנון בהתאם לתנאי הביטול כיום ותאפשר לסוכני הנסיעות להתמודד עם התחרות הבינלאומית ולהציע לצרכנים את שירותי הנופש גם במנגנון ללא ביטול.

נציג משרד התיירות, אלי ליפשיץ, הציע לאפשר גם לבתי המלון בארץ להציע שני סוגי עסקאות - עם אפשרות ביטול או בלי. לדבריו, ההגנה על הצרכן בעסקאות תיירות בארץ רק פוגעת בו ומונעת ממנו לקבל מוצר זול יותר בלי זכות ביטול, בדומה למצב בחו"ל - רעיון נכון שיישר קו על הנעשה במרבית המלונות בעולם.

מנכ"לית התאחדות המלונות בישראל, יהל בן-נר, אמרה כי המלונות בישראל נמצאים בתחרות בינלאומית קשה מאוד, והחלת הצעת החוק גם עליהם תאפשר להשאיר את הכסף בארץ.

נציגת המועצה לצרכנות, עו"ד יעל כהן-שוואט, אמרה כי צריך להבהיר שהסוכן בישראל אחראי להחזיר את הכסף לצרכן שבחר מוצר עם זכות ביטול.

נציג רשות התעופה האזרחית, ישי דון יחיא, התייחס לטיסות הלואו קוסט ואמר כי בישראל יש אפליה בין החברות הישראליות, שמחויבות בזכות ביטול - לבין חברות הזרות, שמציעות גם כרטיסי טיסה זולים יותר ללא אפשרות ביטול. לדבריו, "אם חוק הגנת הצרכן יחול על חברות התעופה הזרות, נמצא את עצמנו עם זכויות ביטול מעולות - אבל בלי חברות תעופה שירצו לטוס לישראל".