אביה של בר רפאלי נגד ראש עיריית הוד-השרון

האם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בהוד-השרון מתעלמת במשך שנים מחריגות בנייה שבוצעו בביתו של יוסף אדיב, אביו של ראש העירייה המכהן חי אדיב? לטענת רפי רפאלי - התשובה היא כן

רפי רפאלי / צילום: רוני שיצר
רפי רפאלי / צילום: רוני שיצר

האם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בהוד-השרון מתעלמת במשך שנים מחריגות בנייה שבוצעו בביתו של יוסף אדיב, אביו של ראש העירייה המכהן חי אדיב? לטענת רפי רפאלי, אביה של הדוגמנית בר רפאלי, התשובה היא כן.

במכתב תלונה ששיגר היום (15.11) רפאלי למבקר המדינה, יוסף שפירא, באמצעות עו"ד אביאל פלינט ממשרד יוסי לוי ושות', ולמשרד המשפטים האחראי על התובעים העירוניים, טוען רפאלי כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, שהעומד בראשה הוא ראש עיריית הוד-השרון חי אדיב, נמנעת במכוון מטיפול בתלונותיו על חריגות בנייה בביתו של יוסף אדיב, אביו של ראש העירייה.

נגד רפאלי עצמו ננקטו בעבר הליכים על-ידי הוועדה המקומית בטענה להפרה של דיני תכנון ובנייה בביתו בהוד-השרון.

במכתבו מציין עו"ד פלינט, המייצג את רפאלי, כי "בניגוד מוחלט לאופן שבו נהגו העירייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה כנגד מרשי, הן מסרבות באופן גורף לנקוט כל צעד שהוא כנגד עבריין סדרתי, שהפר את דיני התכנון והבנייה בהוד-השרון כמעט בכל דרך אפשרית, רק משום שהוא אביו של ראש העיר המכהן של הוד-השרון, מר חי אדיב".

עוד מציין פלינט במכתב כי במשך שנים שב רפאלי והתלונן על הפרות של דיני התכנון והבנייה שנעשות בביתו של יוסף אדיב ברחוב שחל 51 בשכונת גיל עמל בעיר. "חרף זאת, תלונות אלה של מרשי זכו להתעלמות מוחלטת והעירייה, אף הפיקוח או הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לא נקטו בכל צעד שהוא", כותב פלינט. "מבדיקה שערך מרשי בתיק הנכס בוועדה המקומית לתכנון ובנייה לא נצמא ולו דוח אחד של פקח שנשלח לשטח בעקבות תלונות מרשי או בכלל, וזאת למרות שההפרות החמורות הן גלויות לעיני כל".

לטענת רפאלי, בתחום ביתו של יוסף אדיב, מצויים 8 מבנים שהוקמו ללא היתר בנייה, לרבות גג, חניה ופרגולה, כאשר לחלקם אף לא ניתן להוציא היתר בנייה, מאחר שהם נבנו בניגוד לתוכנית בניין העיר החלה על הקרקע. אחד המבנים שנבנו ללא היתר ובמנותק מהבית, אף משמש לטענת רפאלי למגורים. בנוסף טוען רפאלי כי אדיב האב השתלט על שטח ציבורי באזור שער הכניסה לבית.

"הנה כי כן אין כמעט אף עבירת בנייה שלא נעשתה על-ידי אביו של ראש העיר, החל מבנייה ללא היתר ובניגוד לתב"ע, דרך השתלטות על שטחים ציבוריים, וכלה בעשיית שימושים מנודים לדין במקרקעין", מוסיף פלינט. "לכל אלה אוסיף את העובדה שלמיטב ידיעת מרשי אביו של ראש העיר גם מעולם לא שילם ארנונה על המסנים שהוקמו שלא כדין, וגם בכך הפר באופן חמור ומקומם את הדין. מדובר בהתנהלות שאין חמורה ממנה. לא יעלה על הדעת שדווקא אבי ושל ראש העיר שהוא גם יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, יפר ברגל גסה כמעט בכל הוראה אפשרית מדיני התכנון והבנייה, ויבצע שלל הפרות בנייה חמורות ביותר".

אלא שלטענת רפאלי, למרות שהלין על התנהלות זו ודרש מהעירייה ומהוועדה המקומית לתכנון ובנייה לנקוט הליכים, לא ננקטה כל פעולה על-ידן. לטענתו, פנה בעניין גם אל מבקר העירייה, אך לא נענה. "המסקנה הברורה שהעירייה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ואגף הפיקוח אינם מתכוונים לנקוט בשום צעד שהוא להפסקת הפרות החוק האמורות, כמו גם לגביית דמי הארנונה המגיעים לעירייה, אך ורק משום שמדובר בביתו של אביו של ראש העיר, ולא בשל כל סיבה אחרת".

רפאלי מבקש ממבקר המדינה לבחון את התנהלות העירייה, ואף את נטילת הסמכות מהוועדה המקומית, בהתאם לסעיף בחוק המאפשר העברת סמכות האכיפה למשרד המשפטים, במקרה של אי-אכיפה מצד הוועדה המקומית. "בנסיבות העניין החמורות, ובשים לב לשלל ההפרות וההתעלמות המופגנת של העירייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעניין, מתבקשת המחלקה הנכבדה לעשות שימוש במסכות זו, ולנקוט את הליכים המתאימים על-מנת לאכוף את דיני התכנון והבנייה - גם ואולי במיוחד כאשר מדובר באביו של יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה".

יש לציין כי שכונת גיל עמל במזרח הוד-השרון, מאופיינת בבנייה צמודת קרקע, כאשר ברבים מן הבתים בוצעו חריגות בנייה. לפני מספר חודשים, התקיים דיון במועצת עיריית הוד-השרון על תלונתו של רפאלי, אז צוין בדיון כי לאחר בדיקה שערכו בעירייה, מדובר בשתי סככות שהוקמו לפני שנים רבות, האחת משמשת כמחסן, והשנייה כחדר הנצחה לאחיו של ראש העירייה שמואל אדיב ז"ל שנפל בלבנון. אלא שלטענת עו"ד פלינט, בתיק הבניין של הנכס, לא מופיע כל תיעוד לביקור של פקח במקום או דוח פיקוח שמפרט האם למבנים במקום ישנם היתרים.

מעיריית הוד-השרון נמסר בתגובה: "תלונתו של התושב רפאלי הוגשה למבקר המדינה כבר לפני מספר חודשים, ואין בפנייתו הנוכחית כל חידוש. טענותיו נבדקות על-ידי הגורמים אליהם נשלחה, ותשובה תימסר לו בהתאם לקבוע בדין".