מספנות ישראל בעתירה לבג"ץ: בטלו את המגבלות עלינו

החברה מוגבלת כעת לאספקת שירותי נמל לעד 5% מכלל נפח המטענים המשונעים

מספנות ישראל עתרה אתמול (ג') לבג"ץ נגד שר התחבורה, ישראל כץ, שר האוצר, משה כחלון, הממונה על ההגבלים העסקיים ורשות הספנות והנמלים, בדרישה לבטל את המגבלה שהוטלה בשנת 2005 - "כבילת 5%". על פי מגבלה זו, החברה לא יכולה לספק שירותי נמל מעל 5% מכלל נפח המטענים המשונעים בנמלים.

על פי העתירה מדובר ב"כבילה בלתי חוקית, אשר מונעת מהעותרת להתחרות במונופול הנמלים בישראל". מספנות ישראל מבקשת לבחון עדכון "כבילת 5%" לשיעור גבוה יותר, "ההולם את קצב התפתחותו של נמל החברה ואת צרכי השוק, על פי התפתחותה של התחרות בו". זאת, לאור העובדה שלמעשה מספנות ישראל היא היחידה עליה מוטלת המגבלה מבין כל הנמלים הפועלים בישראל - נמל חיפה, נמל אשדוד ונמל אילת.

השרים נדרשים לנמק עוד מדוע הוטלה על מספנות ישראל מגבלה האוסרת עליה לחלוטין לעסוק בייבא מכוניות לישראל.

מספנות ישראל מבקשת בעתירתה להורות על "מתן צו ביניים ולחילופין צו ארעי המשעה את כבילת 5% לתקופת ההתדיינות ועד למתן פסק דין סופי בעתירה ולחילופי חילופין, על מנת למנוע את סגירת נמל העותרת כבר בשבועות הקרובים, אירוע שיש לו השלכות בלתי הפיכות על מצבת הלקוחות של העותרת, ייחודה של העותרת כנותנת שירות אמין ורציף ללא שיבושים או הפסקה ופגיעה בתחרות ובציבור בטווח הזמן המיידי".

יצוין כי כבר כיום מצוי נמל מספנות ישראל סמוך למגבלת ה-5% הנמדדת על בסיס שנתי. על פי העתירה, אם לא תוסר מגבלה זאת, ייאלץ הנמל תוך חודש לסגור את שעריו ולהפסיק חלק משירותיו. "זאת, כדי לא להגיע למצב בו יתברר, במהלך שנת 2018, כי ביום 31 בדצמבר 2017, הוא המועד הקובע לביצוע המדידה השנתית לצורך כבילת 5%, כי חרג הנמל, רחמנא לצלן, מהוראות כתב הקרטל, בעשיריות אחוז בודדות".

לנמל מספנות ישראל כיום נתח שוק נכבד של 40% מיבוא המטען הכללי (בעיקר ברזל), 22% מיבוא צובר חופנים (בעיקר מוצרי גרעינים), 133 אלף ראשי בקר וצאן מאירופה (גידול של כ 70% מ-2015).