כיצד נוצרות צלקות בעור, ומהו סוג הטיפול הנכון עבורן?

עולם האסתטיקה מציע היום מגוון טכניקות מתקדמות לטיפול באזורים מצולקים - החל מהזרקות, עבור למכשירי לייזר וכלה בחומרים עוצמתיים שונים ■ הכול תלוי בעומק ומיקום הצלקת, סוג העור והאפקט שברצונכם להשיג

צלקות בעור. אינן נעלמות מעצמן לעולם / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
צלקות בעור. אינן נעלמות מעצמן לעולם / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף מוניקה אלמן

מאחורי כל צלקת מסתתר סיפור: בין אם אנקדוטה משעשעת או סיפור גבורה ולפעמים זהו מקרה טראומטי, שאף אחד לא מעוניין להיזכר בו. במקרים אלה, הצלקת היא עניין פיזי אך גם נפשי.
רוב האנשים שסובלים מצלקות רואים בהן פגם משמעותי בעור ומעוניינים להחזיר את המרקם לקדמותו.

למרבה השמחה, עולם האסתטיקה מציע היום מגוון טכניקות מתקדמות לטיפול באזורים מצולקים. החל מהזרקות, עבור למכשירי לייזר וכלה בחומרים עוצמתיים שונים. תלוי בעומק ומיקום הצלקת, סוג העור והאפקט שברצונכם להשיג.

לדברי ד"ר מוניקה אלמן, מומחית לרפואת עור וטיפולים אסתטיים, צלקת היא סימן שנותר מנזק שנגרם בעומק העור כתוצאה מדלקת. "העור שלנו בנוי משלוש שכבות: אפידרמיס - השכבה העליונה, דרמיס - השכבה האמצעית והשכבה השלישית והעמוקה ביותר - נושקת לשריר בעומק. כל פגיעה בעור משאירה צלקת כלשהי, לעתים עדינה ובלתי מורגשת ולעתים מורגשת יותר. אך כאשר יש תקלה ביכולת הריפוי של העור, תיוותר צלקת משמעותית שיכולה לגדול לכל הכיוונים".

צלקות יכולות להיווצר כתוצאה מטראומה של העור בעקבות תאונה, אירוע חבלה, שפשוף עמוק של העור, כריתה ניתוחית, כוויה עמוקה של העור, שריטה עמוקה וחתך גם במהלך טיפול אסתטי לא מקצועי. לעיתים מדובר בגורם גנטי (אנשים אצלם ההצטלקות מהירה יותר בשל רגישות העור) או בתגובה שגרמה להופעת צלקת כמו פצע אקנה שעבר חיטוט או חיכוך של צלקת, למשל באזורים כמו בית החזה, קיפולי עור, חגורת הכתפיים או מרכז הגב - שם קיים מתח רב של השרירים על העור.

"מבחינה פיזיולוגית", מסבירה ד"ר אלמן, "העור מתחדש אחת לחודש אך זמן היווצרות של צלקת ארוך בהרבה - בין שנה לשנתיים (תלוי בגורם). מה שקורה הוא שהתאים, המפרישים חומרי בניין ורכיבים חיוניים לריפוי, יוצרים רשת עדינה תת-עורית הזקוקה לזמן כדי לטפל בשכבות העור הפנימיות הנגועות. כל הצלקות בהתהוותן הן אדומות, לאחר מכן הופכות להיות חומות ולאחר חודשים או שנים הופכות להיות לבנות".

ד``ר מוניקה אלמן / צילום : נועם פריסמן
 ד``ר מוניקה אלמן / צילום : נועם פריסמן

"צלקת אינה נעלמת"

קיימים סוגים שונים של צלקות המושפעים מכמה גורמים, שגם נוטלים חלק בתהליך הריפוי: אופי הנזק ברקמה, מיקום, גיל, קירבה לעצם, עור עם נזקי קרינה שהיה חשוף לשמש וכדומה.

לדברי ד"ר אלמן, ניתן לסווג את הצלקות לשלושה סוגים עיקריים: צלקות אטרופיות השקועות בעומק של הדרמיס (השכבה האמצעית של העור); צלקות היפר-טרופיות - מצב בו הרקמה הצלקתית גדלה לגובה אל מעבר לגבולות העור שנמצאים סביבה; וצלקות קלואידליות - מצב בו נוצר שינוי ברקמה הצלקתית שהופכת להיות גם נפוחה ואדומה. הצלקת היא עמוקה וחורגת מגבולות העור ונוטה להתפשט לרוחב. צלקות אלו מגרדות, כואבות בחילופי מזג אויר, ולעתים בחיכוך עם בגדים.

פצע אולי מחלים ומתרפה עם הזמן, אבל צלקת אינה נעלמת מעצמה לעולם. ד"ר אלמן מסבירה כי רקמה תת-עורית פגועה שמחלימה, לעולם לא תהייה דומה לרקמה שהחליפה, גם לא לזו שמסביבה. "זוהי הצלקת שנוצרת כתוצאה מתהליך הריפוי. היא תהייה שונה במרקם שלה, בצבע ובאלסטיות ותמיד תישאר".

עם זאת, לא חייבים להשלים עם קיומן של צלקות וניתן בהחלט לעדן את מראן ולשפר את מרקמן בכמה שיטות המקובלות כיום בעולם האסתטיקה. רופא עור מומחה יוכל להתאים את סוג הטיפול המתאים ביותר, או לשלב בין המכשור המומלץ והטכניקות להשגת התוצאה הטובה ביותר.

- מהן השיטות לטיפול בצלקות?

"כיום נהוג לשלב בטיפול בצלקות בין טיפול קוסמטי מסורתי לטכנולוגיות לייזר חדשניות. כמו לייזר הפרקסל (פיקסל) - שיטת טיפול חדשה המבוססת על טכנולוגיית לייזר. למעשה מדובר בפילינג לשיפור, עידון והשטחה של צלקות באמצעות גלי לייזר או רדיו, המתבצע בצורה מבוקרת שמעדנת את הצלקות, במינימום זמן החלמה ותופעות לוואי. הפרקסל מבוסס על העברת אנרגיה בצורה של נקודות מיקרוסקופיות, לצורך טיפול יעיל וממוקד יותר. מעבר לעידון הצלקת, שיטת טיפול זו מעודדת צמיחה של קולגן ולכן תורמת לשיפור משמעותי במרקם העור".

טיפול נוסף אותו מציינת ד"ר אלמן, המתאים לסוגים שונים של צלקות, הוא באמצעות הזרקה של קורטיזון (המפחית את התהליך הדלקתי ומסייע למערכת החיסון העורית), כאשר מקובל להזריק אחת לחודש ולעבור 5-6 טיפולים. "לטיפול זה עשויות להיות תופעות לוואי, אם כי נדירות ביותר, כמו שעור יתר או שקע באזור הזריקה".


ד"ר אלמן אומרת כי גם טיפולי פילינג בדרגות שונות, הגורמים לקילוף שכבת העור המצולקת וליצירת שכבת עור חדשה, יעילים במיוחד לטיפול בצלקות שנוצרות כתוצאה מפצעי אקנה. "בצלקות עומק יהיה צורך לבצע פילינג עמוק, שבשל השימוש בחומצות חזקות, כרוך בזמן החלמה יחסית ארוך של יותר מחודש ולעיתים גם גורם לתופעות לוואי וכמו כן, הוא אינו מומלץ לבעלי עור כהה בשל החשש להופעת כתמים בהירים באזור הטיפול".

"לעיתים ניתן רק לטשטש"

במקרים של צלקות ניתוחיות, או צלקות אקנה עמוקות מאד, לא אין אפשרות לרפא את הצלקת אלא רק לטשטשה. ד"ר אלמן מסבירה כי ניתן להשתמש ביריעות סיליקון או במשחות סיליקון אשר מסייעות לצלקות לא גדולות. השימוש אפשרי כחודש לאחר הופעה של הצלקת ואסור בכל מקרה של דלקת עורית, כיוון שאז הוא עשוי להחריף את הצלקת.

כמו כן, ניתן למלא צלקות שקועות על ידי הזרקה של חומרי מילוי, כגון חומצה היאלורונית, אבל התוצאה דלה ואינה משביעת רצון. יש גם מי שמנסים שיוף צלקות בעזרת מכשיר מכני או רולר, אבל הדבר עשוי לגרום לפציעה של הצלקת ולא לריפוייה.

במקרה של צלקות מורכבות כמו צלקות קלואידליות (עמוקות), מסבירה ד"ר אלמן כי יש לבצע מספר שילובים של זריקות על בסיס של סטרואידים, או הקפאה עמוקה של הצלקת במטרה לצמצם את אספקת הדם אליה. הדבר יכול לעזור, אבל יש לקחת בחשבון כי מדובר בתהליך ארוך מאד ורמת ההחלמה היא אינדיווידואלית.

לסיכום, מדגישה ד"ר אלמן, כי צלקות עוריות מסוגים שונים יש לבחון לפני טיפול עורי ולקבל עצה מקצועית עם תוכנית טיפול המותאמת לסוג הצלקת ולכל מטופל.

ד"ר מוניקה אלמן, מנהלת רשת מרפאות האסתטיקה, מומחית ברפואת עור אסתטית.

לכניסה לאתר הקליקו כאן