עבודת צוות: 6 הסודות

ניהול סכסוכים, הטרוגניות וראש צוות מניע: מיתוסים נפוצים

טיפוס בעבודה/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
טיפוס בעבודה/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

קבוצה תהפוך לצוות באופן טבעי

קבוצה היא אינה צוות. קבוצה היא אוסף של אנשים שיכולים לפעול למען אותה מטרה, אך בניגוד לחברי קבוצה, חברי צוות הם אנשים שמלבד המטרה המשותפת יש ביניהם תלות הדדית, והכרה בכל שהם זקוקים לצוות לצורך השגתה.

מנהלים רבים סבורים שדי להציב קבוצת אנשים יחדיו ולהטיל עליהם משימה משותפת כדי שייבנה צוות עובדים, שתיווצר ביניהם דינאמיקה שתאפשר שיתוף פעולה פורה, ושתתרחש סינרגיה. בהתאם לכך הם אינם משקיעים מאמץ או נוקטים צעדים יזומים כדי ליצור תנאים שיאפשרו שיתופי פעולה יעילים. למשל, הם אינם משקיעים ביצירת מנגנונים של תיאום בין חברי הצוות, או אינם מבהירים לכול מהם התפקידים ותחומי האחריות של כל אחד.

כתוצאה מכך, מתפתחים באופן טבעי מתחים המאפיינים קבוצת אנשים שתלויים זה בזה לשם ביצוע משימותיהם. מתחים אלה הולכים ומתעצמים כשהמנהל כלל לא שם ידו בטיפוח הקבוצה ובהפיכתה לצוות של ממש.

נחוצה הרמוניה בצוות לטובת הצלחתו

למנהלים יש נטייה להאמין שצוות טוב הוא צוות שחבריו מתקשרים זה עם זה בהרמוניה. כך האינטראקציה חלקה, ואפשר להתקדם בלי לבזבז זמן על דיונים מיותרים. אולם ההיפך הוא הנכון. קונפליקט בצוות הוא מצרך יקר ערך ואף מבורך. כל זמן שהוא מנוהל היטב וממוקד במטרות המקצועיות של הצוות, הוא יכול להוביל ליצירת פתרונות יצירתיים מתוך הצוות הרבה יותר מאשר מצב של מי מנוחות.

הקונפליקט הוא גם מחויב המציאות, שהרי תמיד תהיה שונות כלשהי בין חברי הצוות, ובהתאם לכך דעות, תפיסות ורצונות שונים. ניסיון ליצור אווירת הרמוניה ולהימנע מחיכוכים עלול לחסום את האפשרות לתת ביטוי לשונות ולצרכים הללו, אך סופם לצאת לאור בדרכים אחרות. למשל, בצורת עובד מתוסכל שאינו מסכים עם שיטת העבודה של חברו לצוות, אך מרגיש שאין מקום להבעת מסרים מעוררי קונפליקט. עובדה כזה צפוי, לאור תסכולו, להקטין ראש בכל הנוגע לשיטת העבודה, לעשות רק את המינימום הנדרש, ואולי אף להביע התנגדותו בדרכים אקטיביות.

הערך "אין 'אני' בקבוצה"

רבים שומעים את המילה "צוות", ומדמיינים אוסף של אנשים שנטשו את המטרות האישיות שלהם לטובת האינטרסים של כולם, כגוף אחד. כאילו מדובר במעין קיבוץ תעסוקתי.

אולם זהו מיתוס שאינו עולה בקנה אחד עם החיים המודרניים, שבהם האינדיבידואל והישגיו עולים על הכול. במציאות, גם כשהקולגות הם חברי אותו הצוות, בסופו של דבר הם נמדדים על סמך הישגיהם האישיים, ועל סמך כך גם מתוגמלים ומקודמים בהתאם. הישגי הצוות כגוף אחד חשובים, אך ברוב המקרים, בפועל, הם סך כל הביצועים של כל אחד מחברי הצוות. בהתאם לכך, המניע העיקרי של העובד הטיפוסי הוא להצליח קודם כל ברמה האישית, ורק לאחר מכן לתרום לצוות.

כל זמן שהאינדיבידואל הוא העיקר, ומתוגמל אישית על פי תוצאותיו, אמירות נפוצות לעירור מוטיבציה דוגמת "אנחנו עובדים יחד", "אנחנו גוף אחד", תהיינה בבחינת סיסמאות ותו לא, כשהחוכמה הניהולית של ראש הצוות היא למצוא את האיזון שבין שני הקצוות - האני והקבוצה - ולשלב ביניהם.

עבודה מרחוק מעכבת את הצוות

בשנת 2017 ישנם עדיין מאמינים אדוקים במפגש הלא-מתווך בין קולגות כתנאי להצלחתם כצוות, ובהתאם לכך מקפידים מנהלים רבים לקיים ישיבות קבועות בתדירות גבוהה למדי, ונזהרים שלא לאפשר בקלות רבה מדי עבודה מרחוק.

מנהלים אלה צריכים להביא בחשבון שהמציאות השתנתה, ובעקבותיה גם השיטה. עליהם להתוודע לכך שאצל חבריהם, המנהלים שכן מאפשרים עבודה מרחוק גם במסגרת ההשתייכות לצוות, נמצא כי הרוב המוחץ של העובדים מדווחים שלעבודה מרחוק בתדירות של פעם בשבוע לפחות אין כל השפעה שלילית על עבודת הצוות.

יחד עם זאת, בסקר זה טענו למעלה מעשרים אחוזים מהמשיבים כי הם היו רוצים לתקשר עם חברי הצוות שלהם לעתים קרובות יותר, ועוד עשרים אחוזים שואפים לתקשורת יעילה יותר בפגישות עצמן. אם כן, יתכן כי המתכון שיכול להתגלות כמנצח יהיה להפסיק לפחד מעבודה מרחוק מצד אחד, ולשפר את התקשורת במפגשים הבלתי אמצעיים מצד שני (למשל, באימוץ שיטת עדכון הדדי מסודרת בכל מפגש).

ששת סודות הצוות המיטבי

ראש צוות מניע - שמעורר השראה בחברי הצוות, מניע אותם, נותן יחס אישי, מאתגר ונותן דוגמה אישית.

קבלת החלטות מיטבית - ככל שתהליכי קבלת ההחלטות אפקטיביים יותר, כך משתפרים ביצועי הצוות.

מטרות ברורות ותקשורת פתוחה - על כל חבר בצוות להכיר את תפקידו ולהבין אותו, את תחומי האחריות שלו ואת יעדיו. עליו לדעת בבירור היכן נקודות הממשק בינו לבין שאר חברי הצוות, ועליו לשאוף לעמוד ביעדיו מבלי לרצות לדרוך על אצבעות החברים האחרים. ככל שהתקשורת יעילה יותר בין חברי הצוות, כך גדלים הסיכויים שכל אחד ואחד מהם יבין את המטרה המשותפת שלשמה הוא פועל, ואף ייצור אותה יחד.

הטרוגניות - המגוון משפר את רמת היצירתיות בצוות, ומאפשר למידה והפרייה הדדית, פיתוח כישורים, ושיפור תוצאות.

ניהול סכסוכים - כשמנהל הצוות מנהל את הקונפליקטים במיומנות ובחכמה, החברים משתפים בצוות את הקשיים, האתגרים וחילוקי הדעות, ומגיעים לפתרונות אפשריים בתמיכת שאר חברי הצוות

תרומה קולקטיבית - היעדים האישיים אינם באים על חשבון המטרה הכוללת. החברים שואפים הן להשיג את מטרותיהם האישיות, הן לקדם את המטרה הכוללת של הצוות, וזאת כאשר ברור להם כיצד עשייתם תורמת למטרת הארגון.

■ יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר". המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. אפשר ליצור קשר עם יעל בפייסבוק או באתר.