אריק שור ואיל ארד מקימים תאגיד מזון חדש שיתחרה בתנובה

התאגיד נכנס כשותף ב"מעדני מיקי", שיהווה את פלטפורמת ההפצה הראשונית ■ צפוי להפיץ את מוצרי מחלבות רמת הגולן ומחלבות תבור

אריק שור / צילום: תמר מצפי
אריק שור / צילום: תמר מצפי

בכירי תנובה לשעבר, אריק שור ואייל ארד, מקימים תאגיד מזון חדש שישקיע, ירכוש ויפיץ חברות ויצרנים ישראליים קטנים ובינוניים בתחום המזון המצונן והקפוא. התאגיד נכנס כשותף בחברת מעדני מיקי, שיהווה את פלטפורמת ההפצה הראשונית.

בשלב הראשון תחל החברה להפיץ בשבועות הקרובים, מלבד את מוצרי מעדני מיקי, גם את מוצרי מחלבת רמת הגולן ובהמשך גם את מוצרי מחלבת כפר תבור. הפצתם תתבצע תחת הסכמי הפצה ארוכי-טווח, כשבתאגיד מכוונים לרכוש את החברות בעתיד.

בשלב הראשון, שור, שכיהן כמנכ"ל תנובה וכמנכ"ל חוגלה קימברלי, וארד, שכיהן כסמנכ"ל המכירות של תנובה, נכנסים כאמור כשותפים בחברת מעדני מיקי שתהווה גם את פלטפורמת ההפצה של התאגיד. השניים ינסו להשתמש בקשרים ובידע שצברו מול הרשתות הקמעונאיות, על-מנת להצמיח את המכירות של חברות המזון הקטנות והגדולות.

מאחורי המהלך ישנה כוונה לקחת חברות קטנות ובינונית במיוחד בתחום המצונן והקפוא, תחום שקשה יותר להתחרות בו ביבוא בשל חיי המדף הקצרים של המוצרים. כך יוכלו השניים להקים תאגיד, שיציע לרשתות מגוון מוצרים וימנף את גודלו להצמחת המכירות של היצרנים הקטנים, שהיום מתקשים לחדור לרשתות או לצמוח בשוק.

התאגיד החדש יספק לחברות הקטנות והבינוניות יכולת הפצה, סחר משותף וכן שרשרת אספקה יעיל יותר ממה שחברה קטנה יכולה לספק. התאגיד יפעל בפורטפוליו מוצרים רחב, היתר במוצרי חלב, שמנת מתוקה, מגוון גבינות רכות, קשות ומלוחות, יוגורטים ומעדנים, סלטים ומעדני דגים למיניהם, נקניקים ופסטרמות, פסטה ועוד.

לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי רשות ההגבלים העסקיים פתחה בבדיקה על הסדרי ההפצה של חברות המזון הגדולות. במסגרת הבדיקה נדרשו חברות המזון להעביר מידע חריג בהיקפו על סוגי ההסכמים שהן מקיימות ומול אילו חברות, ולפרט את תנאי ההסכם.

מטרת הבדיקה היא להבין מה ההשפעות של הסדרי ההפצה על הצרכן, והאם הספקים צוברים כוח מול הרשת הקמעונאית. אם תוצאות הבדיקה הכלכלית ברשות יהיו שחלק מההסכמים פוגעים בתחרות, ברשות עשויים לחדד את מדיניות האכיפה ואף לנקוט צעדים נגד החברות.

התאגיד החדש ינסה לנצל את הוואקום שנוצר בקרב חברות מזון קטנות ובינוניות שהרשות להגבלים עסקיים לא הייתה מאשרת רכישה שלהן לתוך חברות מזון אחרות, במטרה ליצור פלטפורמה שתפיץ אותן.

התאגיד יתבסס בשלב הראשון על התשתיות הלוגיסטיות של מעדני מיקי, הכוללות מחסני קירור ומרכזי הפצה, שדרכם יופצו המוצרים לאלפי הלקוחות. כמו כן גם פעילות המכירות והסחר יאוחדו ויפעלו במשותף לכלל המוצרים והשווקים.

האם השותפים החדשים יצליחו לאושש את מיקי? מעדני מיקי הוא מפעל בתחום ייצור סלטים מצוננים, דגים ומעדני דגים. לפי נתוני נילסן, מחזור המכירות של מעדני מיקי עמד ב-2016 על כ-71 מיליון שקל, ירידה של כ-19% לעומת השנה הקודמת, אז עמד מחזור המכירות של החברה על סכום של 87 מיליון שקל.

הפעילות של מיקי מתמקדת בסלטים ארוזים ובדגים כבושים. מעדני מיקי נחשבת לשחקן הרביעי בגודלו בשוק הסלטים הארוזים, אחרי אסם, שטראוס וסלטי שמיר, אך נתח השוק שלה שם עומד על פחות מ-6% לעומת אסם ושטראוס שמובילות את השוק עם קרוב ל-35% לכל אחת. כיום למעדני מיקי יש 70 קווי הפצה שמגיעים לכ-400 נקודות.

בשיחה עם שור הוא מסביר כי הוא חבר לארד לעבודה על המיזם בשנה וחצי האחרונות, וכי עבורם מדובר במהלך ארוך-טווח יש כוונה להנגיש את המוצרים של החברות לכמות נרחבת של נקודות ברחבי הארץ. לדבריו, ייתכן כי התאגיד יכנס גם ליבוא על-מנת להגדיל את הפורטפוליו.

זו אינה הפעם הראשונה שבה שור וארד מביעים נכונות להיכנס לענף המזון, באמצעות תעשיינים קטנים ובינוניים, בניסיון להתחרות בחברות המזון הגדולות. כבר לפני כשנה וחצי התכוון שור לרכוש את חברת פרי גליל ולהפוך אותה לפלטפורמה להשקעות בחברות מזון בינוניות וקטנות יחד עם ארד, אולם המהלך לא יצא לפועל.

לאחרונה דווח ב"גלובס" כי שור עשוי להגיש את מועמדותו לתפקיד נשיא התאחדות התעשיינים במידה ושרגא ברוש לא ימשיך בתפקיד. שור פוטר בתחילת 2016 מתפקידו כמנכ''ל תנובה על-ידי נציגי בעלי השליטה של חברת ברייטפוד הסינית, שרכשה את השליטה בתנובה במאי 2015 בסכום של 8.6 מיליארד שקל. מאז סוף השנה שעברה שור מכהן בתפקיד היו"ר של חברת תדביק, שפועלת בתחום הפתרונות לאריזה גמישה, מדבקות ומיכון תעשייתי.