4 חודשי מאסר ו-60 א' ש' קנס ליוסף וסרמן מהסתדרות המורים

וסרמן הורשע לאחרונה עפ"י הודאתו במסגרת הסדר טיעון ב-3 עבירות מרמה והפרת אמונים, פגיעה בפרטיות, שיבוש מהלכי משפט והטרדת עד ■ ניצל לרעה את כוחו כמזכ"ל הסתדרות המורים ואת שליטתו בה כדי לקבל שוחד וטובות הנאה

יוסי וסרמן הסתדרות המורים / צילום:רוני שיצר
יוסי וסרמן הסתדרות המורים / צילום:רוני שיצר

4 חודשי מאסר בפועל ו-60 אלף שקל קנס - זהו העונש שהטיל היום (א') בית המשפט המחוזי בתל-אביב על יוסף וסרמן, לשעבר מזכ"ל ויו"ר אגף הכספים של הסתדרות המורים, שהורשע בספטמבר האחרון ב-3 עבירות מרמה והפרת אמונים, פגיעה בפרטיות, שיבוש מהלכי משפט והטרדת עד.

על-פי הודאת וסרמן במסגרת הסדר טיעון בהליך הגישור שעבר, הוא ניצל לרעה את כוחו כמזכ"ל הסתדרות המורים ואת שליטתו בה כדי לקבל שוחד וטובות הנאה.

בדצמבר האחרון הורשע וסרמן יחד עם יוסף אפרת, יו"ר אגף התרבות ויו"ר ארגון המורים לחינוך גופני, ועם בתו של אפרת, ליאת כהן (אפרת).

על-פי ההודאה בהסדר הטיעון ועל-פי כתב האישום המתוקן עליו הסכימו הצדדים בהליך הגישור, וסרמן נשא בכפל תפקידים שאפשר לו את השחיתות וקבלת השוחד בהסתדרות המורים: בשנת 2002 נבחר וסרמן לתפקיד מזכ"ל הסתדרות המורים בישראל. לפני בחירתו לתפקיד זה שימש וסרמן כיו"ר אגף הכספים, תפקיד בו המשיך לשמש גם לאחר בחירתו למזכ"ל. כפל התפקידים אפשר לו להחליט, לאשר ולהוציא לפועל כל החלטה על הוצאה תקציבית, ללא פיקוח מהותי, "כאשר הוא מצוי בניגוד עניינים בין תפקידיו בהסתדרות לאינטרסים האישיים שלו", נכתב בכתב האישום המתוקן.

בין היתר הורשע בכך שקיבל מאחראית במנהל תיירות ונופש טובות הנאה בדמות מימון חלקי של חופשות פרטיות; וכי עבר עבירת מרמה והפרת אמונים בכך שגרם להסתדרות המורים לשלם חוב בגובה 36,112 שקל שנפסק לו על-ידי בית המשפט במסגרת תביעות דיבה הדדיות בין הסתדרות המורים ווסרמן לבין ענת שניידר. רק לאחר שהתגלו מעשיו בעקבות פנייה עיתונאית, פעל לשיפוי ההסתדרות.

עוד יוחסו לווסרמן עבירות נוספות של שיבוש מהלכי משפט והטרדת עד, לאחר שהטריד עדות שמסרו הודעות במשטרה במסגרת החקירה, על-מנת להכשיל הליך שיפוטי לאחר שנחשף לחומרי החקירה בעניינו במסגרת הליך השימוע.

נוסף על עונש המאסר בפועל והקנס, הוטלו על וסרמן שני עונשי מאסר על-תנאי: 12 חודשי מאסר על-תנאי - תנאי שיימשך שנתיים - אם יעבור עבירה של מרמה והפרת אמונים; ו-6 חודשי מאסר על-תנאי, שוב למשך שנתיים, אם יעבור עבירה של הטרדת עד, עבירת שיבוש הליכי משפט או עבירת פגיעה בפרטיות.

עבודות שירות? "בית המשפט לא עורר ציפיות"

בהחלטתו למעשה קיבל השופט מרדכי לוי רק שליש מפרק הזמן שלו עתרה הפרקליטות (שנה) - אולם את מלוא סכום הקנס שבו ביקשה לחייב אותו. הוא התייחס לכך שהשופט בני שגיא, שהרשיע את וסרמן, אמנם ביקש לקבל את עמדתו של הממונה על עבודות השירות (שהיתה חיובית), אולם, הוסיף, "כבוד השופט שגיא הדגיש כי חוות-הדעת התבקשה מטעמי יעילות בלבד, ומבלי שיהיה בכך כדי לעורר ציפיות בלבו של מי מהצדדים".

זאת קבע נוכח משקלן המצטבר של העבירות באישומים השונים; התקופה הארוכה במהלכה התבצעו העבירות; הנסיבות בהן התבצעו; וההזדמנויות הרבות בהן התבצעו. השופט התחשב בקביעת העונש, בין השאר, בעדותה של פרופ' יולי תמיר (שהייתה שרת החינוך, מ' ר'); בתרומתו הציבורית; בגילו (75); ובכך שאין לו הרשעה קודמת.

עוד התחשב השופט באחד השיקולים שהובילו את גם את המדינה להסדר הטיעון, במסגרת הגישור: העובדה שוסרמן הודה במעשיו ולקח אחריות על פעילותו הממושכת בארגון הציבורי בניגוד עניינים.

השופט התחשב במחלת הסוכרת של וסרמן לצורך הקביעה כי יש למקם את העונש ברף התחתון של מתחם העונש ההולם, אך ציין כי אין לסטות ממתחם זה כיון "במקרה דנן לא נטען - ולו בכדי - כי למחלת הסוכרת של הנאשם השפעה על קיצור תוחלת חייו, אם ישהה במאסר ועקב המאסר".