נדחתה תביעת פיצויים שהגישו פולשים לקרקע בטענה להשבחה

מדובר בשטח של כ-1.3 דונם בדרום ת"א הממוקם בין דרך חיל השריון ורחוב גולומב ■ ביהמ"ש המחוזי דחה את התביעה נגד רמ"י וקבע כי התובעים לא הוכיחו שקיבלו הסכמה לשימוש בקרקע

מינהל מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר
מינהל מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה לאחרונה תביעה כספית שהגישו פולשים לקרקע נגד רשות מקרקעי ישראל, בה טענו כי הם השביחו את הקרקע, שהוחזקה על-ידם משנות ה-70. בפסק דין קודם קבע בית משפט השלום כי עליהם לפנות את הקרקע.

מדובר בשטח של כ-1.3 דונם בדרום תל-אביב הממוקם בין דרך חיל השריון ורחוב גולומב.

לאחר שבית משפט השלום הורה לפולשים לפנות את הקרקע, עיכב בית המשפט את ביצוע הפינוי עד לבירור טענתם כי הפעילו במקום שימושים שונים, כגון חנות אופנועים, בית כנסת ועוד, ולכן על רשות מקרקעי ישראל לשלם להם דמי השבחה ודמי פינוי בסכום של 4 מיליון שקל. התובעים טענו כי הם מחזיקים בשטח מאז שנות ה-40 של המאה הקודמת, וכי קיבלו רישיון עסק מעיריית תל-אביב ואף שילמו ארנונה בהתאם לשימושים שעשו.

בית המשפט קיבל את עמדת רמ"י, שטענה, באמצעות עו"ד רן עמיאל, כי צילומי אוויר מוכיחים כי עד שנת 1979 לא היו במקום כלל מבנים, וכי מדובר בפולשים אשר במשך שנים החזיקו שלא כדין בקרקע ציבורית ללא כל זכות והקימו עליהם מבנים שונים ללא היתר בנייה.

עוד טענה רמ"י, כי מרגע שנודע לה על הפלישה, היא פנתה אל התובעים בדרישה להרוס את המבנים ולפנות את השטח, וכאשר לא נענו לדרישה, הוגשה נגדם תביעת פינוי, אשר אושרה בשנת 2013.

השופטת חנה פלינר קבעה כי התובעים לא הוכיחו כי רמ"י נתנה את הסכמתה לשימוש במבנים, וכי רישיון העסק שקיבלו מעיריית תל-אביב אינו יכול להוות תחליף לקבלת הסכמת בעלי הקרקע, רמ"י, לחזקה ולשימוש במקרקעין.

השופטת אף דחתה את טענת התובעים לקיומו של נוהל פיצוי במקרים כאלה, וציינה כי הקימו על הקרקע עסקים מהם הפיקו רווחים נאים.

בעקבות פסק הדין נפתחה הדרך לפינוי הקרקע, שייעודה הוא בנייה למגורים. השופטת פלינר אף קבעה כי התובעים ישלמו הוצאות משפט בסך 25 אלף שקל לרמ"י.