ועד המהנדסים של חברת החשמל: "מוכרים את העובדים"

חברי ועד המהנדסים: "לא נהיה מוכנים לעבור בכל תנאי, מבלי שידונו איתנו על תנאי המעבר, תוך שמירה על מלוא זכויותינו, תנאי הפרישה והביטחון התעסקותי שלנו"

מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי
מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי

לאחרונה התגלע קרע בוועד הארצי של עובדי חברת החשמל על רקע הדיונים עם המדינה על הרפורמה במשק החשמל. קבוצת עובדי יחידת ניהול המערכת, המיוצגת ברובה על ידי ועד המהנדסים, פנתה ביום חמישי האחרון למנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, וביקשה לדון עמה בעניין מעבר היחידה מהחברה. כזכור אחת הנקודות המשמעותיות במתווה הנוכחי של הרפורמה היא הוצאה מיידית של יחידת ניהול המערכת ותפ"ט מחברת החשמל. יחידות אלה, העוסקות בסדר הפעלת תחנות כוח שונות ותכנון ארוך טווח, מייצרות ניגוד עניינים מובנה בחברה, בהיותה אחראית גם על מערך הייצור וגם על מערך הסחר בחשמל.

לדברי ועד המהנדסים, המונה 300 אנשים, המו"מ מתנהל כיום בהרכב מצומצם מצד העובדים, כאשר רק יו"ר הוועד הארצי של עובדי חח"י, מיקו צרפתי, ויו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן, משתתפים בדיונים.

הפגישה האחרונה בין הצדדים התקיימה במשרדי האוצר ביום רביעי האחרון, והיא נמשכה עד שעות הלילה המאוחרות. הישיבה הבאה נקבעה ליום חמישי בצהריים בבניין הדירקטוריון של חברת החשמל בתל-אביב.

במכתב שנשלח ביום חמישי האחרון למנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, והגיע לידי "גלובס" כתבו חברי ועד המהנדסים: "לא נהיה מוכנים לעבור בכל תנאי, מבלי שידונו איתנו על תנאי המעבר, תוך שמירה על מלוא זכויותינו, תנאי הפרישה והביטחון התעסקותי שלנו".

בעדכון הפנימי שהוציא ועד המהנדסים לעובדי המחלקה בנושא הרפורמה מתאר הוועד את ההתנהלות בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר. לדבריו הוועד, המו"מ התנהל כאמור בהרכב מצומצם מצד העובדים, לעומת זאת כל חברי ההנהלה ונציגי המדינה השתתפו בדיונים. מטעם המדינה השתתפו בדיונים מנכ"ל משרד האנרגיה ומנכ"ל משרד האוצר, יו"ר רשות החשמל, נציגת הממונה על ההגבלים, הממונה על השכר ויועצים נוספים. "משמע שרק הוועד הארצי צמצם את הצוות שלו לשניים מתוך כוונה שאף אחד מחברי הוועד הארצי לא ידע את האמת בזמן אמת ולא יוכל להביע את עמדתו", נכתב בעדכון.

נציגי חברי הוועד שהגיעו לדיונים, אך לא נכנסו ל"הרכב המצומצם" שדן ברפורמה, נותרו לדבריהם "יתומים" בחדר ישיבות, כאשר במשרד האוצר הכינו מראש שני חדרי ישיבות, אחד להרכב המורחב ואחד להרכב המצומצם. "כל מה שנותר לחברי הוועד לעשות הוא לאכול מהכיבוד העשיר שהונח על השולחן. בשלב מסוים אף הוגשו מגשי פיצה מכל הסוגים ואפשר היה לחשוב שזו הסעודה האחרונה ועל כך תודתנו למשרד האוצר".

הפגישה המרתונית של "ההרכב המצומצם" הסתיימה לקראת השעה 02:00 בלילה, בסיומה סיפרו "צרפתי וניסנקורן לחברי הוועד הארצי, בדקות בודדות על מה שנידון בדיון של 10 שעות", מלינים חברי הוועד. לטענתם מדובר "במכירה טוטאלית של העובדים ושל העבודה המאורגנת בחברה. אסון בסדר גודל כזה שעוד יכנס לדברי הימים של ההיסטוריה". "לצערנו חברי הוועד הארצי אינם מעורבים כלל בתהליך המו"מ, אינם יודעים דבר, אינם קובעים דבר וכל המטרה לזימונם הוא לקבל אישור פורמאלי להסכם", מסכמים חברי ועד המהנדסים.

לא נמסרה תגובה לידיעה מטעם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ומטעם יו"ר הוועד הארצי של חח"י, מיקו צרפתי.