הכרזות קבינט הדיור על מתחמי דיור בכפר סבא וכפר יונה נדחו

העברת שני מתחמים (צפון כפ"ס - 7,000 יח"ד וכפר יונה - 2,600 יח"ד) לא עלתה להצבעה בקבינט הדיור ■ שני המתחמים הנוספים שעלו לאישור הקבינט אושרו - בקריית חלוצים באשדוד ובקריית משה ברחובות

בנייה בכפר יונה / צילום: איל יצהר
בנייה בכפר יונה / צילום: איל יצהר

קבינט הדיור החליט לדחות את ההחלטה על הכרזה של שני מתחמים גדולים למגורים שיעברו לטיפול הוועדה לתכנון מתחמי דיור מועדפים (הותמ"ל).

המתחם הראשון שההחלטה לגביו נדחתה ממוקם בצפון העיר כפר סבא, על קרקעות המועבדות על ידי המושב צופית הסמוך, בו מדובר על פוטנציאל בינוי של כ-7,000 יחידות דיור על שטח של כאלף דונם. שר החקלאות אורי אריאל ביקש לדחות את ההחלטה לישיבת הקבינט הבאה. במקביל, קמה התנגדות משמעותית גם בקרב תושבי צופית שנמצאים בסכסוך משפטי מתמשך מול המדינה על אותן הקרקעות, וגם התנגדות מצד ראשי המועצות האזוריות. האחרונים פנו במכתב לחברי קבינט הדיור לפני התכנסות הקבינט בו כתבו כי: "יש לציין כי ההכרזה נעשית כמחטף, מבלי שכל הנתונים מונחים בפני קבינט הדיור ותוך מתן מידע מוטעה ומטעה, אשר אינו מאפשר קבלת החלטה שקולה ונכונה".

עוד נכתב במכתב שנשלח על ידי עמיר ריטוב, יו"ר מרכז המועצות האזוריות, כי: "לא ייתכן שיוכרז מתחם מועדף לדיור, מבלי לאפשר את זכות השימוע של בעלי העניין המרכזיים. אנו דורשים לקיים דיון בו ישמעו עמדות העיר כפר סבא, המועצה האזורית דרום השרון ועמדת המושב צופית, אשר אדמותיו החקלאיות - מטה לחמם של התושבים - מיועדות להימחק...אנו מתנגדים לעצם ההכרזה על מתחם זה ועוד מתחמים חדשים, כאשר ניכר שיש מקום לבחינה עמוקה של אופן ההכרזה, משמעותה ונחיצותה, לאור מצב תוכניות הותמ"ל במתחמים שהוכרזו עד כה".

המתחם השני שלא עלה להצבעה אתמול בקבינט הדיור הוא מתחם בכפר יונה, המתייחס ל-430 דונם בעיר. מדובר במתחם 'מהדרין' עם פוטנציאל בינוי שעומד על כ-2,600 יחידות דיור. על פי מסמכי ההכרזה, כאלף יחידות דיור במתחם מתוכננות להוות "קרקע משלימה" לצורך קידום פרויקט פינוי בינוי ביישוב. מתחם זה לא עלה להצבעה בשל רצון לבדוק שוב את נושא הקרקע המשלימה לפרויקט פינוי בינוי בעיר.

שני המתחמים הנוספים שעלו לאישור הקבינט אושרו. באשדוד, בקריית חלוצים, מתחם המתייחס לשטח כ-2,000 דונם עם היצע פוטנציאלי של כ-4,800 יחידות דיור. ומתחם בעיר רחובות, בקריית משה, בשטח כ-1,200 דונם עם פוטנציאל בינוי בהיקף כ-9,500 יחידות דיור. נציין כי מדובר במתחם המיועד לפינוי בינוי. נזכיר כי בעקבות התיקון האחרון שאושר בחוק הותמ"ל, הוועדה המיוחדת יכולה כעת לדון גם בתוכניות משמעותיות של פינוי בינוי, וזו התוכנית הראשונה שתיכנס לותמ"ל בעקבות התיקון.

"לאחר עשור של עבודה מאומצת, וועדות היגוי, מתכננים רבים, שיתוף הקהילה והשקעה רבה של תשומות ומשאבים אני שמח כי ממשלת ישראל אימצה את המלצותינו וקידמה בצעד נוסף את יישומו, על ידי הכללתו בותמ"ל", כך אמר ראש העיר רחובות, רחמים מלול, "ההתחדשות העירונית בשכונת קריית משה היא פרויקט ייחודי וראשוני בשל היקפו, והוא עוד יהפוך לדוגמא לערים אחרות בישראל".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר לאחר אישור המתחם ברחובות כי: "הפרויקט, שמקדם משרד הבינוי והשיכון, כולל בניית 9,500 דירות, במקומן של 1,300 דירות שמיועדות להריסה. התכנית תאפשר בניית אלפי יחידות דיור נוספות בשכונה, ויצירת רובע עירוני חדש, משמעותי, חי ותוסס בעיר. יד ביד עם קידום התכנון , המשרד הוביל נדבך חברתי משמעותי, שיסייע רבות לבני העדה האתיופית ולשאר התושבים המתגוררים בשכונה. בימים אלו מוקמת מינהלת להתחדשות עירונית בשכונה בסיוע המשרד. פעולות אלו יתנו כלים מעשיים בידי התושבים ויתרמו לקידומה המוצלח של התכנית ואין ספק שיסייעו במימושה. בתכנית להתחדשות שכונת קריית משה הוקצו כ-250 דונם לטובת התחדשותה של השכונה כולה. בסך הכל כוללת התוכנית כ-1,200 דונם, מהם 750 בשטחים בנויים ו-250 דונם הם קרקע משלימה".

הצעה נוספת שאישר קבינט הדיור היא הצעה להקמת צוות שיגבש מדיניות לשיווק קרקע והקמת פרויקטים לדיור מוגן. הצעה זו, שנחשפה ב"גלובס" בשבוע שעבר, מציעה להקים צוות מיוחד שיגבש דרכים ליצירת פתרונות מגורים לקשישים עם דגש על פתרונות לכלל הציבור בישראל. נזכיר כי היום פועלים בישראל בתי דיור מוגן אך רבים מהם יקרים ומיעדים בסופו של דבר רק לקשישים בעלי יכולת כלכלית. ככל שאוכלוסיית המדינה הולכת ומזדקנת, נותרים עוד ועוד קשישים ללא פתרונות דיור נאותים, בין היתר בשל המחסור בהיצע של פרויקטי דיור מוגן ברחבי הארץ. על פי הצעת ההחלטה, הצוות האמור עתיד להיות מורכב מנציגי ממשלה בהם יו"ר מטה הדיור באוצר אביגדור יצחקי (או נציגו) כיו"ר הצוות, נציג אגף תקציבים באוצר, נציג החשב הכללי, נציג משרד הבינוי והשיכון, נציג רשות מקרקעי ישראל, נציג משרד הרווחה והשירותים החברתיים, נציג המשרד לשוויון חברתי, נציג המועצה הלאומית לכלכלה, נציג מינהל התכנון ונציג החברה הממשלתית "דירה להשכיר".