ראש עיריית אילת: אין לאשר אין המיזוג בין ישראייר לאל על

ראש העירייה שיגר מכתב לרשות ההגבלים העסקיים ■ הלוי חושש שהמיזוג יפגע בתעופה האווירית לאילת "זאת מאחר שחברת אל על כבר הצהירה שקו הטיסות תל אביב אילת אינו קו רווחי מבחינתה. ביטול הקו אם יקרה יהיה הרסני לעיר אילת

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'
אל על נחיתה 787 / צילום: סיון פרג'

העיר אילת מתנגדת למיזוג בין חברת אל על לחברת ישראייר מהחשש שהמיזוג יוביל לפגיעה בתעופה האווירית לאילת. החשש של העירייה הוא שאל על תחליט על הפסקת טיסות ישראייר בקו לאילת - חשש שגורמים בענף אגב שוללים לאור העובדה שישראייר צפויה להתנהל כזרוע עצמאית לרבות צי מטוסים נפרד וצוותי אוויר נפרדים.

כך או כך, ראש העירייה - מאיר יצחק הלוי שיגר מכתב לרשות ההגבלים העסקיים, בו הביע התנגדות נחרצת לאישור מיזוג החברות. הסיבה להתנגדות היא כאמור חשש שהמיזוג יפגע בתעופה האווירית לאילת "זאת מאחר שחברת אל על כבר הצהירה שקו הטיסות תל אביב אילת אינו קו רווחי מבחינתה. ביטול הקו אם יקרה יהיה הרסני לעיר אילת, שעלולה להישאר עם חברת תעופה אחת, מחירי טיסה גבוהים בהיעדר תחרות, ותדירות נמוכה של טיסות. אלה יפגעו ללא ספק בתושבי העיר ובתיירות לאילת", כך גורסת העירייה.

בנושא העדר התחרות והמחירים הגבוהים יחסית בטיסות לאילת, בוודאי אל מול מחירי טיסות הלואו קוסט שהצרכן הישראלי מכיר בשנים האחרונות - הלוי צודק. ביוני האחרון פרסמנו ב"גלובס" כי מחירי הטיסות לאילת לא רק שגבוהים (ועומדים על יותר מ-350 שקל לכיוון במחיר מלא) אלא שהם לא השתנו מזה שנים - עובדה המחדדת את העדר התחרות בקו.

נזכיר כי בשנת 2010 החלה אל-על להפעיל טיסות מנתב"ג לאילת. החברה הלאומית הפיחה חיים בתחרות, כשנכנסה עם שתי טיסות יומיות במחירים שהתחילו ב-99 שקל לטיסה והאמירו לכ-250 שקל. בספטמבר 2013 הודיעה אל-על על הפסקת פעילותה בקו, בנימוק של שיקולי ביטחון, בשל שינוי מתווה הטיסה שדרשה רשות התעופה האזרחית.

לאחר הכרזת אל-על שיגר יו"ר ועד עובדי ארקיע מכתב לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, שבו טען כי אל-על הפסיקה את טיסותיה לאילת מחוסר רווחיות, וכי היא הוליכה את השר שולל. בתגובה לדברים טענה אל-על כי אין קשר בין הנושא המסחרי לבטיחותי, ויצאה בקריאה לשר כ"ץ "להכריז על שמיים פתוחים גם בקו אילת".

ב-2016 טסו כ-1.4 מיליון נוסעים בטיסות פנים לאילת, מהם כ-70% בארקיע, והיתר דרך ישראייר. מעבר לביקוש ולהיעדר התחרות, החברות גם נהנות מכך שבשונה מטיסות בינלאומיות שבגינן משלמות חברות התעופה אגרות גבוהות, בכל הנוגע לתעופה הפנים-ארצית רשות שדות התעופה אינה גובה אגרות מהנוסעים. בשעתו הדגישו ברשות שדות התעופה כי "רש"ת מממנת את הפעילות הפנים-ארצית לכמעט 2 מיליון נוסעים בשנה ממקורותיה בלבד", ומוסיפים כי "לא ניתן כלל להשוות בין אגרה שמשלמת חברה בינלאומית על הפעילות בישראל לבין חברה בטיסות פנים-ארציות".

גם ברש"ת מייחסים את המחיר הגבוה להיעדר התחרות, ומציינים כי "תיבחן האפשרות לפתוח את שוק הטיסות הפנים-ארציות לתחרות מובילים זרים". הכוונה היא לנסות ולעודד חברות זרות דוגמת וויז אייר או ריאנאייר להפעיל טיסות לאילת מנתב"ג כשרק לאחרונה הכריז מנכ"ל בריטיש איירווייז אלכס קרוז בביקורו בישראל כי החברה תשקול להפעיל טיסות פנים בישראל באמצעות מותג לואו קוסט חדש שלה.

הלוי נימק את ההתנגדות הנחרצת למיזוג בכך "שלכל צמצום או פגיעה בהיקף התעופה האווירית לאילת או בטיבה, יש השלכה מזיקה ישירה על כל תושבי העיר, המשתמשים בטיסות לתל אביב וממנה לאילת על בסיס יום-יומי ובאופן קבוע. צמצום או פגיעה בתעופה האווירית לעיר יביא לניתוקה של אילת ולהגברת בידודה הגיאוגרפי, ויש להם השלכות מידיות על כל ענפי הכלכלה ובעיקר על ענף התיירות, עליו מושתת כלכלת העיר אילת. במיוחד ייפגע ענף תיירות הפנים, שהרי חלק גדול מהתיירים הישראליים המבלים את חופשתם באילת מגיע לעיר בטיסה וחוזר ממנה בדרך האוויר.

הפסקת פעילותה של אחת משתי חברות התעופה היחידות הפועלות בקו, ארקיע וישראייר, לא תוכל להיות מושלמת על ידי רעותה, ומכל מקום הפסקת טיסותיה של האחת תביא בהכרח להעלאה של מחיר הטיסה" הדגיש ראש העירייה והוסיף: "טיסה לאילת וממנה אינה בבחינת מותרות, זוהי התחבורה הזמינה והיעילה היחידה לעיר הדרומית. תושבי אילת וכל הנעזרים בתעופה אווירית לאילת וממנה הם למעשה 'קהל שבוי', התלוי באספקת השירות החיוני הזה ופגיע מאוד לכל צמצום או שינוי בו או בעלות הכרוכה בו.

אם אל-על וישראייר שתהפוכנה לישות אחת לאחר המיזוג, ותקיימנה את הצהרותיה של אל-על בדבר הפחתת תדירות הטיסות לאילת או סגירת קו הטיסות האווירי לאילת, תיוותר ארקיע חברת התעופה היחידה המפעילה טיסות בקו זה, ומכאן כמובן מתעורר חשש ממשי לפגיעה בתחרות לאחר שייווצר מונופול בתחום הטיסות לאילת.

ההשלכה המידית והברורה של קיום מונופול כזה היא כמובן שמחירי הטיסות יאמירו, דבר שיפגע בתיירות ובמסחר שמהווים חלק ניכר מפרנסת תושבי העיר. לא הגיוני הדבר בעיני, להתיר מיזוגן של חברות תעופה באופן שעלול לסכן את התחבורה האווירית לאילת, ולהשאיר את העיר, תושביה ומבקריה לחסדיה של חברת תעופה אחת בלבד, בכך ייווצר ללא ספק מונופול תחבורתי בתחום רגיש וחשוב".

עוד הוא מציין כי "חסמי הכניסה לשוק הטיסות הם גבוהים וקשים, ולכן לא סביר לצפות שאם תפגענה הטיסות הסדירות של חברת ישראייר לאילת וממנה, יתקן השוק את עצמו ומתחרה חדש יחל לספק שירותי תעופה אלה. פגיעה בתחרות בין החברות המפעילות את טיסות הפנים הסדירות לאילת, אשר תביא לצמצומן או להעלאה במחיר הכרטיס, תהא הרסנית מבחינת העיר אילת, תושביה ועסקיה, ואסור בשום אופן לתת לה יד ולאפשר את התרחשותה".

מבחינת הלוי התחייבות מצד אל על כי אין בכוונתה לפגוע בתעופה האווירית לאילת או לצמצמה בכל דרך תאפשר לעירייה לשקול את עמדתה הנחרצת כשהוא חותר להתחייבות להיקף טיסות שלא תפתח מהלוז היומי הנוכחי ובתדירות הטיסות המקובלת כיום, וזאת לתקופה שלא תפחת מ-25 שנים.