ניתוחים פלסטיים: מהם השינויים והמגמות אצל הקהל הישראלי?

הרשתות החברתיות ותרבות "הסלפי" יחד עם מגוון האפשרויות שמציעה הרפואה האסתטית, משפיעות על הרצון לשפר את המראה החיצוני ■ סקר של האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית, בדק מהם ההליכים האסתטיים הפופולריים בקרב הציבור

ניתוחים פלסטיים/   צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ניתוחים פלסטיים/ צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף ד"ר אבי וינברג

85% מהישראלים מאמינים כי ניתוח פלסטי עשוי לשפר את דימוי הגוף שלהם בעיני עצמם, כך עולה מסקר שערך לאחרונה האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בקרב 512 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה.

על פי הסקר, 69.5% מהמשתתפים סברו כי ניתוח פלסטי ישפר את הביטחון ואת דימוי הגוף בתוך הזוגיות; 26% סבורים שהניתוח יתרום לשיפור הקשר עם חבריהם; וכ-19.9% חושבים כי הניתוח ישפיע על תחושת הביטחון והדימוי העצמי בעבודתם.

ד"ר אבי וינברג, מומחה לכירורגיה פלסטית, אינו מופתע מהנתונים. לדבריו, "בישראל של היום עלתה החשיפה לתועלות הרבות של כירורגיה פלסטית וזו תולדה של מגוון תהליכים: תוחלת החיים עלתה, המודעות העצמית למראה גבוהה יותר ואנשים מבחינים כי תוצאות הניתוחים הפלסטיים משפיעות על ההצלחה החברתית והמקצועית שלהם. כל זה משתלב במודעות לאורח חיים בריא, הכולל תזונה נכונה, פעילות גופנית וגם פיזית. ירידה במשקל עקב ספורט, דיאטה וניתוחים בריאטריים (לטיפול בהשמנת יתר) למיניהם מעלים את הדרישה לניתוחים לעיצוב הגוף".

לדברי ד"ר וינברג, רמת החיים של הדור הנוכחי עלתה באופן משמעותי ומאפשרת פחות דאגות קיומיות. לכן יש מקום ופנאי לעסוק במראה החיצוני. כמו כן, הרשתות החברתיות ותרבות "הסלפי" מעמידות כל אחד בפוזיציה חשופה ומשפיעות על הכמיהה לשפר את מראה הפנים ואת מבנה הגוף. מהם המגמות והשינויים אצל הקהל הישראלי בתחום הפלסטיקה לפי הסקר שהוזכר מעלה, על כך בכתבה הבאה:

שאיבת שומן - הניתוח הפופולרי ביותר

לפי הסקר, 67.7% מהמשתתפים היו מעוניינים לבצע הליך של שאיבת שומן באזור הבטן, 13.1% באזור הירכיים, 8.1% באזור הגב והמותניים, 7.1% באזור הישבן וכ-4% היו מבצעים שאיבה או הידוק בזרועות. ד"ר וינברג סבור כי הפופולריות של ההליך נובעת מכך שמדובר בפעולה ניתוחית המקטינה היקפים באזורים המבוקשים ואינה מותירה צלקות בעור. הוא מוסיף כי "חשוב לדעת כי שאיבת שומן מתאימה לפעולות קטנות וממוקדות באזורים בעייתיים ורצוי לא לדחות אותה לגיל מאוחר, שכן ככל שהגיל צעיר יותר, כך העור מגיב טוב יותר לשינויים בהיקפים".

לדברי ד"ר וינברג, "יש להדגיש כי שאיבת שומן לא נועדה - כפי שרבים חושבים - להורדה במשקל, אלא לעיצוב הגוף בלבד. מעל גיל מסוים אין מנוס מלשלב שאיבת שומן עם מתיחת העור על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר. כירורגיה פלסטית אינה קסם, הליכים רבים מותירים צלקות, אך אנו, כמנתחים פלסטיים, מנסים למקם את הצלקות באזורים בהן תתאחנה טוב יותר ולהסתירם בקפלי הגוף, כך שלא ייראו בבגדים מינימליים כמו בגדי ים".

ד"ר אבי וינברג / צילום: ערן עפרוני
 ד"ר אבי וינברג / צילום: ערן עפרוני

הגברים פונים לניתוחים פלסטיים

הסקר של האיגוד לכירורגיה פלסטית ואסתטית הציג את מידת הביקוש הגוברת מצד גברים לניתוחים פלסטיים. מהנתונים עולה כי 69% מהגברים היו מבצעים שאיבת שומן או ניתוח להידוק העור. מתוכם, 81.3% היו בוחרים לעשות זאת באזור הבטן. לדברי ד"ר וינברג, "בעבר גברים היו מבצעים ניתוחי אף, עפעפיים וניתוחי פנים, אך הם נתפשו כלא כגבריים. היום, השינויים החברתיים מקלים על הבחירה שלהם לבצע ניתוחים פלסטיים והדבר הפך להיות הרבה יותר מקובל. גם גברים מעוניינים במראה אסתטי. זו כבר לא בושה לעבור ניתוח שכזה".

אומנם על פי הסקר, רוב הגברים הצהירו כי לא יספרו על הניתוח לאיש. אולם ד"ר וינברג אומר כי אם בעבר יותר גברים הסתירו את הפרוצדורות שעברו, היום הם חשים נוח יותר עם החשיפה ואף מבצעים הזרקות מילוי ובוטוקס, כמו גם ניתוחים לעיצוב הגוף - שאיבות שומן, ניתוח מתיחת בטן ואף ניתוחי גניקוסמטיה (הקטנת חזה לגבר).

על ניתוח זה הוא מסביר כי "מדובר בתופעה שבה החזה הגברי גדול בצורה קבועה מסיבות שונות: השמנת יתר, תורשה, הפרעות הורמונליות שונות, הפרעות בתפקודי כליות או כבד, נטילת תרופות או סמים מסוימים כמו סטרואידים ומריחואנה. מדובר במראה לא אסתטי ולכן, גברים שסובלים מכך פונים לניתוח הקטנת חזה. מורכבות הניתוח היא בדרגות החומרה של התופעה. בדרגות 1 ו-2 מבצעים חתך לאורך הקוטב התחתון של העטרה, דרכו כורתים את רקמת השד הקשה ומשלימים בשאיבת שומן; בדרגה השלישית יש עודפי עור על החזה וכדי להגיע לתוצאה אופטימלית צריך לכרות אותם". ד"ר וינברג מוסיף כי בגניקומסטיה שאינה אמיתית, כלומר ללא רקמת שד משמעותית, שאיבת שומן כפעולה כירורגית יחידה מניבה תוצאות".

מתיחות פנים צוברות תאוצה

מתיחת פנים היא ניתוח בולט נוסף שצובר תאוצה בשנים האחרונות. מנתוני הסקר עולה כי 40.8% מהנשאלים חשים שסביב גיל 50 לגיטימי לבצע מתיחת פנים, בעוד שכשליש מהמשיבים סבורים שגיל 60 הוא הגיל הלגיטימי להליך; ו-11.1% סבורים שגיל 70 הוא המתאים. ד"ר וינברג אומר שבשנים האחרונות יש יותר גברים ונשים שפונים למתיחת פנים, אך מי שמתחילה בגיל צעיר יחסית הזרקות בפנים יכולה לדחות את המתיחה עד שלב מאוחר יחסית - אמצע שנות ה-50, או שנות ה-60. לדבריו, "מתיחת פנים בימינו כוללת השתלת שומן לאזורים בפנים בהם הוא חסר. לצורך כך, משתמשים בחומר מילוי המכיל תאי גזע המשפרים את איכות העור. בנוסף, ניתן להשיג מראה פנים מתוח באמצעות ביצוע של פילינג סביב הפה ואזורים נוספים. התוצאות המתקבלות מחזיקות בין 5-10 שנים, כך שאפשר ליהנות למשך זמן רב מעור פנים חלק ונקי".

לסיכום, אומר ד"ר וינברג, כי ישנה עלייה בפונים לניתוחים ופעולות אסתטיות וכך גם במספר העוסקים בתחום ללא הכשרה מתאימה. על כן מומלץ לפנות לכירורג פלסטי מומחה החבר באיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית, לפני שמחליטים לבצע הליך מסויים.

ד"ר אבי וינברג, מומחה לכירורגיה פלסטית.

לכניסה לאתר לחץ כאן