השקעה במדדי אג"ח לפדיון? יש דברים כאלה

משקיעים רבים מעוניינים בהחזקת אג"ח עד לפדיונן הסופי, אולם הדבר אינו אפשרי דרך מדדי אג"ח האומנם? הכירו את מדדי האג"ח לפדיון, שזכו להצלחה גדולה בארה"ב וכעת הם מגיעים גם לשוק המקומי • ניהול תיקים – יתרונות וחסרונות

פסיכולוגיית השקעות/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פסיכולוגיית השקעות/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

את היתרונות של השקעה באיגרות חוב כל משקיע מכיר - תזרים קבוע וידוע מראש, רמת ודאות גבוהה לתשואה הצפויה בהשקעה וסיכונים די ברורים (ריבית, אשראי) שניתן לכמתם. כל אלו הפכו את איגרות החוב להשקעה הנפוצה ביותר בתיקי ההשקעות בישראל בפרט ובעולם בכלל.

מהפכת המדדים שאנו עדים לה בעשור האחרון, הביאה עימה גם מדדי אג"ח רבים שעוקבים אחר אפיקי איגרות החוב השונים, מאיגרות חוב ממשלתיות ועד לאג"ח קונצרניות בכל רמות הדירוג. אולם, עם כל מגוון היתרונות הגלומים בהשקעה באג"ח דרך מדדים, ובראשם הפיזור הרחב שמתקבל, למדדי האג"ח ה"רגילים" יש חיסרון אחד מובנה - הם אינם יכולים לספק את אותה ודאות בנוגע לתשואה הצפויה שמספקת השקעה באיגרת חוב ספציפית.

למה הכוונה? כאשר משקיעים באג"ח ממשלתית, ניתן לחשב בקלות מה תהיה התשואה שנקבל מהחזקתה עד לפדיון הסופי שלה. מנגד, בהשקעה במדד אג"ח אנו יודעים בכל רגע נתון מהי התשואה הגלומה במדד, אך היא אינה מצביעה בהכרח על התשואה שתתקבל בפועל מהחזקת המדד.

הסיבה לכך היא שסדרות אג"ח במדד אינן מגיעות לפדיון אלא מתעדכנות על בסיס שוטף, וכך התשואה שרואה המשקיע לנגד עיניו שונה בהכרח מהתשואה שיקבל בהחזקה ארוכת טווח של המדד. אפשר להקביל השקעה במדד אג"ח למירוץ שליחים שלעולם לא מגיע לסיומו, בעוד השקעה באג"ח לפדיון מאפשרת לחצות את קו הסיום.

הפתרון - מדדי אג"ח לפדיון

על מנת לענות על הצורך של המשקיעים לשלב את היתרון של הפיזור הרחב הקיים במדדי אג"ח יחד עם היכולת לקבל תשואה צפויה מראש אשר מושגת באמצעות החזקה עד לפדיון, נוצרו בשנים האחרונות בעולם מדדי אג"ח בעלי תקופת פדיון מוגדרת מראש.

הרעיון של יצירת תיקי השקעות שהכילו איגרות חוב המגיעות לפדיון בשנים מסוימות, נוצר עוד בשנת 1985 על-ידי הקרן Benham Target Maturities Trust, אך את הפתרון של עטיפת אג"ח לפדיון במדד הביאו לשוק גוגנהיים ובלאקרוק, שיצרו ב-2011 קרנות סל עם תקופות פדיון מוגדרות.

המונח "BulletShares" הפך להיות מזוהה עם מדדי האג"ח לפדיון ובאמצעותו הפיצה גוגנהיים מדדי אג"ח המחזיקות אג"ח קונצרניות מדורגות בארה"ב בעלות שנת פדיון מסוימת כמו 2018, 2020 וכו'.

כיום מוצעים בקטגוריה זו למעלה מ-40 מוצרים, אשר מנוהלים בהם 13.6 מיליארד דולר - רובם במסגרת קרנות הסל של גוגנהיים והיתר תחת המותג iBonds של בלאקרוק. אמנם מדובר בנתח זעיר יחסית (2.6%) ביחס לקרנות סל על אג"ח בארה"ב, אולם תחום זה צומח בקצב מכובד משנה לשנה.

לעלות שלב אחר שלב בסולם האג"ח

למדדים אלו שימושים רבים, כשהמוכר והפופולרי ביותר הוא סולם אג"ח (Bond Laddering). מונח זה מתייחס לאסטרטגיית השקעה שבה המשקיע מחזיק באג"ח למספר תקופות פדיון שונות - למשל, אג"ח לפדיון בעוד שנה, שנתיים, 3 שנים, 4 שנים ו-5 שנים - ומדי שנה מטפס על שלב חדש בסולם.

כאשר איגרת החוב הקצרה מגיעה לפדיון, הכסף שקיבל המשקיע "מטפס" אל השלב הגבוה ביותר בסולם - האג"ח לפדיון בעוד 5 שנים. כאשר האיגרת הבאה תגיע לפדיון, הוא ישקיע שוב באג"ח חדשה לפדיון בעוד 5 שנים. באופן זה, המשקיע ממצע את הריביות הקיימות בשוק לאורך זמן ונהנה מתשואה גבוהה יותר מהריבית הנוכחית.

כך למעשה סיכון הריבית מתבטל כמעט לגמרי. באותה צורה ניתן לפעול גם באמצעות מדדי אג"ח לפדיון, ובאופן זה נקבל גם פיזור רחב וגם לא נאלץ להתמודד עם הצורך בתחזוקת תיק האג"ח והשקעה מחדש של התקבולים (קופונים וקרן האג"ח).

מדדי האג"ח לפדיון עושים עלייה

בעוד שמדדי האג"ח לפדיון הקיימים בארה"ב עדיפים על-פני החזקה ישירה (סטרייט) של אג"ח לפדיון, יש להם מספר מגבלות שפוגעות במשקיע. קרנות הסל העוקבות אחר מדדים אלו אינן משקיעות את הקופונים בחזרה במדד, אלא מחלקות אותם מידי חודש בחזרה למשקיעים. בנוסף, בסוף שנת הפדיון של איגרות החוב במדד, המוצר מסיים את חייו והכספים שהושקעו מוחזרים למשקיעים, שנדרשים למצוא להם פתרון חלופי.

עבור המשקיע הישראלי המצוי לא מדובר בעסקה משתלמת, כיוון שכל תשלום קופון חודשי כרוך באירוע מס שמקטין את התשואה הכוללת, ובעלויות הנובעות מהשקעה מחודשת של התקבול. גם סיום חיי הקרן אינו חיובי עבורו, מכיוון שהוא נאלץ לרכוש קרן חדשה במקומה, עם כל העמלות הכרוכות בכך.

כדי לייצר פתרון מיטבי, שיאפשר מצד אחד להציע עקיבה אחר סל אג"ח מפוזר עד לפדיונם הסופי ומצד שני ימנע מהמשקיעים את כאב הראש והעלויות הכרוכות בהשקעה מחדש של תקבולי הסל, בנינו באינדקס גרסה ישראלית למדדי האג"ח לפדיון, כך שיתאימו לצרכי המשקיעים המקומיים. מדדים אלו, אשר מורכבים מאיגרות חוב קונצרניות מדורגות בעלות פדיון סופי בשנה מסוימת, פותחו באופן שמצמצם את אירועי המס למשקיע המקומי, כך שבסיום כל תקופה "יתגלגל" המדד לתקופה לפדיון הבאה.

כך לדוגמה, אינדקס לפדיון 2022, שמכיל כ-40 סדרות שנפדות בשנה זו, יגיע לפדיון סופי בסוף דצמבר 2022. בתום שנה זו יהפוך המדד באופן אוטומטי ל"אינדקס לפדיון 2028", כך שהמדד יעקוב אחר איגרות חוב שיגיעו לפדיון ב-2028.

באמצעות השקעה במדד זה יוכלו המשקיעים הישראלים לקבל את הכל בחבילה אחת - גם החזקה באג"ח עד לפדיון, גם פיזור ונזילות של מדד אג"ח, וגם דחיית מס למועד מאוחר יותר.

■ הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי חלק מהמדדים המצוינים לעיל מוצעים כמוצר השקעה על ידי לקוחות החברה.

 אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.

קרנות סל בארהב המציעות החזקה עד לפדיון
 קרנות סל בארהב המציעות החזקה עד לפדיון