עבודות הרכבת גלשו לשבת: "אם היו נוסעים, היה נגרם אסון"

לאחר המשבר הפוליטי שהוביל להודעת השר ליצמן על התפטרותו מהממשלה, יצאו לדרך עבודות התחזוקה בתחנות הרכבת ברחבי הארץ ■ העובדים בתחנות הסבירו: "אלה עבודות מסוכנות, השטח צריך להיות סטרילי"

רכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל

השעה 17:15, דקות ספורות לאחר כניסת השבת. אסד ועשרות עובדי הקבלן שאמונים בחודשים האחרונים על שדרוג תחנת תל אביב סבידור מרכז, מתכוננים לעוד סוף שבוע של עבודות. "אלה עבודות חשובות ומסוכנות מאוד, כל עובד יודע שאסור לו להכנס לזירה בלי קסדה, נעלי עבודה ואפוד זוהר", אמר אמש (ו') אסד.

"צריך להבין, אלה עבודות מאוד מורכבות שלא יכולות להתקיים באמצע השבוע כשאלפי נוסעים ומאות רכבות עוברים באחת התחנות המרכזיות בארץ. אנחנו מורידים משקלים כבדים מאוד בעזרת מנופים אל הרציפים, ואם נוסעים היו מסתובבים לנו בין הרגליים יכול היה להיות פה אסון. השטח צריך להיות סטרילי, אפילו אמרו לנו שמחר אולי יגיע לאתר שר העבודה והרווחה לראות איך מתקדמות העבודות, אז היום אין זמן להתעכב".

מי שנוסע לאורך נתיבי איילון לא יכול לפספס את קבוצת הפועלים לבושי האפודים הזוהרים שעובדים בתחנה. כמו אסד וחבריו יש עוד עשרות פועלים שיעבדו לאורך השבת במספר אתרים של הרכבת ברחבי המדינה, בעבודות שהוגדו כחיוניות לשמירה על בטיחות תנועת הרכבות. שר העבודה והרווחה חיים כץ הורה הבוקר רשמית, בעניין היתרי העבודה לרכבת בשבת הקרובה, כי יתיר עבודות חיוניות בלבד. "לאחר בדיקה מעמיקה שערכתי, אישרתי לבצע רק עבודות חיוניות שאי ביצוען יכול להוביל לפיקוח נפש", מסר כץ. "החלטה זו משקפת התחשבות מלאה ברגשות הציבור הדתי מחד ושמירה על שגרת הנסיעה של משתמשי הרכבת ביום ראשון מאידך".

מוקדם יותר הודיע שר הבריאות יעקב ליצמן לראש הממשלה בנימין נתניהו כי יתפטר מתפקידו בתחילת השבוע. ליצמן דרש לבטל לאלתר וסירב לכל פתרון ביניים מצד שרי הממשלה גם לאחר דיונים ארוכים שנמשכו אל תוך הלילה. הבוקר נפגש ליצמן עם האדמו"ר מגור, שעמד מאחורי הדרישה והבהיר הבוקר דרך ליצמן כי לא תתקבל כל חלופה עבורו מלבד ביטול כלל העבודות.

בנוסף לאסד נמצאים בזירה גם מנהל הפרויקט שלו, שעד לשעות הצהריים המאוחרות כלל לא ידע אם העבודות יתקיימו בשבת הקרובה כמתכונן. "בשעה 12:00 התקשרו מהנהלת הרכבת לעדכן שהיום אין עבודות. אחרי שעה וחצי התקשר הנציג מההנהלה להגיד שהיום יהיו עבודות. אני לא מאמין שעבודות כל כך רגישות וכל כך מסוכנות היו יכולות להתקיים באמצע השבוע אם לא היו משביתים את הרכבת, כמו שהשביתו את התחנה בחודש שעבר".

משה לוי, המתגורר ברחוב פנקס הסמוך וחזר מרכיבה על אופניים בפארק הירקון צועק לפועלים "נו? עובדים למרות שליצמן מתפטר? כל הכבוד לכם, לא נותנים לקיצוניים האלה להשתלט לנו על המדינה. אם כל כך רע להם בממשלה, שילכו לקוטב של האופוזיציה, אנחנו לא מפחדים ללכת לבחירות. רק הליכוד, רק נתניהו".