כץ מבקש להרחיב את זכאויות חוק הנכים, שלא בתיאום עם האוצר

ההצעה לא תואמה עם משרד האוצר ועם כחלון, אך לדברי שר הרווחה היא זוכה לגיבוי מלא של נתניהו ■ שר הרווחה הודיע הערב שמספר אוכלוסיות, שלא נכללו בהסכמות לעיל יחסו גם הן תחת החוק

ח``כ חיים כץ / צילום: איל יצהר
ח``כ חיים כץ / צילום: איל יצהר

 

שר הרווחה חיים כץ יניח מחר בבוקר את הצעת החוק הממשלתית לטיפול בקצבאות הנכים. ההצעה לא תואמה עם משרד האוצר ועם שר האוצר משה כחלון, אך לדברי שר הרווחה היא זוכה לגיבוי מלא של ראש הממשלה.

מתווה הגדלת קצבאות הנכים, אליו הגיעו להסכמה שר האוצר משה כחלון, יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו״ר הקואליציה דוד ביטן, אמור היה כבר להגיע לשולחן הממשלה, כיוון שתשלום הקצבאות אמור להתחיל בעוד חודש.

אך נכון להערב, הודיע שר הרווחה שמספר אוכלוסיות, שלא נכללו בהסכמות לעיל יחסו גם הן תחת החוק. תזכיר החוק הופץ הלילה והוא יונח מחר על שולחן הממשלה. לאחר מכן, יועבר החוק לטיפול וועדת הרווחה של הכנסת, בראשה יושב ח״כ אלי אלאלוף שהוא חבר מפלגתו של שר האוצר כחלון.

לפי הצעת כץ, בשלב הראשון שייושם בינואר 2018, יועלו קצבאות הנכים יועלו לגובה של 1.98 מיליארד שקל.

לפי הודעה ששלח כץ 680 מליון שקל נוספים יוקצו לתחום נכי הנפש ובעלי פיגור שכלי, עיוורים ואזרחים ותיקים נכים שאינם כלולים בהסכמים קודמים.

תזכיר החוק הממשלתי מגדיר קצבה חודשית נוספת אחידה לכל בעלי אי-כושר-השתכרות מלא, תוך ביטול הרמה הנמוכה והבינונית בהגדרות הנכות הקיימות. בעלי דרגות אלה יאוחדו לקצבה בסך 451 שקל (שהיא הרמה הגבוהה הקיימת).

בנוסף, דמי הליווי לעיוורים יושוו לקצבת הניידות של הנכים ו 1,181 שקל ינתנו למוגבלים קשים שאינם זכאים היום כלל לקצבה. לפי התוכנית, הנכים יוכלו להשתכר עד 4,000 שקל בחודש מבלי שקצבת הנכות תפגע.

תזכיר החוק של השר כץ אינו מטפל בשלב הזה בפעימות העלאת הקצבאות הבאות, שאחרי ינואר 2018.

לדברי כץ, ההצעה שלו תחול גם על:

- 75 אלף נכים (שלא היו כלולים בהסדר הקודם) שזכאים לקצבת אזרח ותיק בגובה נכות

- 129,400 נכים שעל אף שהוחלט שאינם בעלי כושר לעבוד ולהשתכר - מקבלים היום קצבה חודשית נמוכה יותר מבעלי אחוז נכות רפואי גבוה יותר ודווקא הם נכים בעלי הכנסות נמוכות ונטייה לקשיים כלכליים

- 7,300 אנשים עם עיוורון

- 2,800 מוגבלים קשים בניידות

בנוסף, לפי המתווה, התוספות שייכנסו לקצבת הנכות, יועברו גם ל-14 אלף נכים ששוהים במוסדות, ובניגוד למצב היום, השר חיים כץ מבקש לסייע בדמי הקיום לנכה עצמו ולכן הסכום שיתווסף לא יחולק בין המוסד לנכה אלא יעברו ישירות אליו ולמשפחתו.

עדכון הקצבה עבור האוכלוסיות הנ''ל יתבצעו כדקלמן: נכים שהיום בגיל זקנה יקבלו תוספת של 340 שקל בחודש, בניגוד להסכם הקודם שלא כלל אותם; תינתן תוספת של 100-300 שקלים לקצבת נכות לאוכלוסייה המוחלשת יותר מבין הנכים חסרי כושר השתכרות; יושוו דמי הליווי לעיוורים לקצבת דמי הניידות בערך שנע בין 1848 - 1354 שקל בחודש; 1,181 שקל יינתנו לראשונה למוגבלים קשים שאינם זכאים כלל לסיוע בניידות; יתווספו 340 שקל בקצבת נכות לכלל הנכים ו- 200 שקל לנכים הקשים, מקבלי קצבת השר"מ ( שירותים מיוחדים) ברמה הגבוהה של 188%.

כחלק מהרצון לשלב את אוכלוסיית הנכים בתעסוקה, יעלה הדיסריגרד (שעד אליו ניתן להרוויח ללא קיזוז הקצבה) עד ל- 4000 שקלים. תוספת של עוד 50 מלש"ח תחולק לילדים נכים. בנוסף, 20 מלש''ח יוקצו לעידוד תעסוקה באמצעות משרד העבודה והרווחה יחד עם גורמי ממשלה נוספים הרלוונטיים לנושא.

בהתאם למתווה המוצע קצבת הנכות ליחיד תעלה בינואר 2018 בסכום של בין 340-640 שקל עד לגובה חודשי בסך 3,133 שקל. בנוסף, קצבת השר"מ לרמה הגבוהה (188%) תעמוד על 5,245 שקלים.

שר העבודה והרווחה חיים כץ מסר הערב: ״בהסכמות שהתגבשו ועל בסיסם הכנו את המתווה לא ניתן מענה לעשרות אלפי אזרחים שקולם נדם במהלך המאבק הצודק של הנכים להעלאת הקצבה. לא הייתה התייחסות לגידול הטבעי בשיעור מקבלי קצבת הנכות ולא הובא בחשבון המעבר המאסיבי מהבטחת הכנסה או נפגעי עבודה לקצבת נכות. ההצעה שגיבשתי מנעה קיפוח של הקבוצות החלשות ביותר ומעבר לסיוע לבעלי המוגבלויות והנכים בישראל, החלטנו על קצבה חודשית נוספת אחידה, מהלך שיקל ויפשט את מורכבות החוק עבור הנכים, ואף יצמצם משמעותית את כמות הוועדות להגדלת אחוזי נכות רפואית".

יו"ר סיעת מרצ ומגיש הצעת החוק להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום, ח"כ אילן גילאון, בתגובה למתווה שר הרווחה חיים כץ: "מדובר בהצעה ראויה הכוללת את מירב המרכיבים של ההסכם האחרון ובמובנים מסוימים אפילו מוסיפה עליו. תהליך החקיקה חייב להתחיל בהקדם וההצעה צריכה לעלות בדחיפות לוועדת העבודה והרווחה כדי שבחודש ינואר 2018 הכסף ייכנס לחשבונות הבנק של הזכאים. הוועדה תצטרך לתקן את החוק כך שיתייחס גם לשנים הבאות ולא רק לשנה הראשונה".