המעסיקים יעבירו 1.5 מיליארד ש' לביטוח לאומי - לסיוע לקשישים

כפי שנחשף ב"גלובס" - יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש, הציג הבוקר את תוכנית "מזדקנים בכבוד", שגובשה במשך כחצי שנה ע"י ועדת פרופסורים מומחים בראשות פרופ' איתן ששינסקי ונועדה להביא לפתרון מצוקת הקשישים בישראל

כפי שנחשף ב"גלובס" ביום חמישי האחרון - נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש, הציג הבוקר (א') במסיבת עיתונאים מיוחדת תוכנית שגובשה במשך כחצי שנה על-ידי ועדת פרופסורים מומחים בראשות פרופ' איתן ששינסקי, שנועדה להביא לפתרון מצוקת הקשישים בישראל. במסגרת התוכנית, שנקראת "מזדקנים בכבוד", המעסיקים יעבירו מדי שנה 1.5 מיליארד שקל לקופת המוסד לביטוח לאומי.

את התוכנית "מזדקנים בכבוד", ביוזמת המעסיקים, בראשותו של שרגא ברוש, חקרו וכתבו ועדת הפרופסורים בראשות פרופ' איתן ששינסקי, עמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה באוניברסיטה העברית; וחברים בה פרופ' אפרים צדקה מאוניברסיטת תל-אביב; פרופ' עודד שריג מהמרכז הבינתחומי; יואל פרנקל, המשנה לסטטיסטיקן הממשלתי; דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים; דפנה אבירם-ניצן, מנהלת המרכז לממשל וכלכלה במכון הישראלי לדמוקרטיה; עינת זינגר-בר מהחברה למתנ"סים; חזקיה ישראל, מנהל מחלקת ביטוח סוציאלי בהתאחדות התעשיינים; ד"ר עדו קאליר מהקריה האקדמית אונו - המרכז האקדמי של הוועדה; ובסיוע אנשי מקצוע מהשורה הראשונה בתחום הזקנה.

חברי הוועדה יצרו את הפתרון הכולל לשתי בעיות מרכזיות: סכומי קצבאות והשלמת ההכנסה נמוכים מדי ואינם מכסים את אוכלוסיית הקשישים הנזקקת לתוספת הכנסה לעת זקנה ומנגנוני מיצוי הזכויות המגיעות לאוכלוסיות הקשישים ושאינם פועלים כיאות.

כיום מקבלים קשישים בישראל קצבת זקנה מבזה של 1,531 שקל ליחיד ו-2,301 שקל לזוג, שלא מאפשרת בשום צורה חיים בכבוד.

ממצאי התכנית מעלים כי הסכום שיידרש למחיה בכבוד נאמד בסך של 7,780 שקל לזוג ובכ-4,668 שקל ליחיד בחודש (ללא סיוע בדיור לאלה הזכאים לו).

הוועדה חישבה כי סך המקורות הנוספים שיידרשו לקיום בכבוד של כלל הקשישים בישראל נאמד בכ-3 מיליארד שקל בממוצע בשנה. הקצבת 1,5 מיליארד שקל מהמעסיקים יהוו כמחצית מהסכום אותו תשלים מדינת ישראל. 

לדברי נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש, "במהלך תקדימי הסכימו פה-אחד כלל ארגוני המעסיקים לפעול יחדיו וליזום העברה של 1.5 מיליארד שקל מדי שנה, אשר יוביל להפסקת החרפה בה חיים קשישים רבים בישראל כיום. באמצעות יישום התוכנית, 200,000 קשישים הנמצאים מתחת לקו העוני, יזכו לחיות בכבוד".

מאחורי היוזמה עומדים עשרות ארגונים חברתיים הפעילים בישראל וכוללים בין היתר את "כן לזקן", "לתת", "התאחדות הסטודנטים הארצית", "עמותת דיירי הדיור המוגן", "המרכז לעיוור" ו"עמותת קמח" וכן 13 איגודי מעסיקים הכוללים בין היתר את התאחדות התעשיינים, התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל, התאחדות תעשייני היהלומים בישראל בע"מ לקידום תעשיית היהלומים, התאחדות האיכרים בישראל, התאחדות בוני הארץ, הארגון הארצי של חברות האבטחה בישראל, איגוד חברת הביטוח בישראל, איגוד הבנקים בישראל, ארגון חברות הניקיון בישראל, התאחדות המלונות בישראל, ארגון החברות לאספקת שירותי משאבי אנוש בישראל, להב - לשכת ארגוני העצמאים בישראל, התאחדות ענף הקולנוע ואיגוד לשכות המסחר.

לדברי פרופ' איתן ששינסקי, מי שעמד בראש צוות החוקרים והכותבים של תוכנית "מזדקנים בכבוד", "במהלך המחקר שערכנו ניצבו בפנינו המספרים הנוראיים של 200,000 קשישים הנמצאים מתח לקו העוני והקצבאות הנמוכות להחריד שמהן הם אמורים לחיות. בדקנו מהו הסכום שיש להפריש על-מנת לדאוג שכל קשיש בישראל יוכל לחיות בכבוד. לצורך כך בדקנו מה הם הצרכים הבסיסיים של קשישים בישראל, ומהם גזרנו את הסכום הנדרש לחיים בכבוד, דהיינו 7,450 שקל לכל זוג קשישים. אבל לא הסתפקנו בכך, כדי להגיע לסכומים אלה בדקנו כמה כסף נדרש כדי לממש תוכנית כזו ומצאנו שכ-3מיליארד שקל בשנה יהוו את הפתרון ההולם לבעיה. אנו מודים למעסיקים שהרימו את הכפפה ואימצו את מסקנותינו לכלל עשייה".

ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון "לתת", מסר: "בחברה שמתבססת על ערכים של ערבות הדדית וסולידריות, תפקיד המדינה לדאוג למי שלא יכול לדאוג לעצמו. במקרה של הקשישים, ניצולי השואה, הסבים והסבתות שלנו - הדבר מקבל משנה תוקף, שכן זוהי חובתנו המוסרית לדאוג שיוכלו לחיות בכבוד במסע האחרון של חייהם.

"החדשנות במתווה 'קצבת זקנה בכבוד' בא לידי ביטוי בשני מרכיבים פורצי דרך: האחד - ההבנה שקו העוני הרשמי לא מייצג את כלל אוכלוסיית העניים ושהתבססות עליו לא מאפשרת קיום בכבוד; והשני - לקיחת האחריות של המגזר העסקי. כל שהמדינה צריכה לעשות הוא להשלים את החסר ויחד לחתור למציאות אפשרית, ראויה ומרגשת, שבה אין קשישים עניים בחברה הישראלית". 

נזכיר כי כפי שפורסם ב"גלובס", נשיאות הארגונים העסקיים התכנסה ביום חמישי האחרון לדיון מיוחד בתוכנית שגיבשה בסודיות במהלך החודשים האחרונים, ובמרכזה מתן סיוע מצד המעסיקים למאות אלפי קשישים שחיים מתחת לקו העוני.

יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש, הציג למעסיקים המלצות של צוות מהאקדמיה, שבחן לבקשתו במשך חודשים את מצב הקשישים בישראל וגיבש שורה של מהלכים אפשריים שבכוחם להיטיב עם אוכלוסייה זו. בראש הצוות עומד פרופ' איתן ששינסקי.

גורמים המעורים בתוכנית הסיוע של ארגוני המעסיקים לקשישים אמרו ל"גלובס" כי ההיקף הכספי של התוכנית המתגבשת מוערך בסכומים של כ-1.5-2 מיליארד שקל שיועברו על-ידי המעסיקים לקשישים.

מקורות המעורים בפרטי התוכנית אמרו ל"גלובס" כי על-פי המסתמן, המעסיקים יגדילו בשיעור של 0.35% את ההפרשות לעובדים לביטוח הלאומי, והמדינה תידרש להקצות סכום זהה. זאת, כדי להקל על העובדים בעת פרישתם לגמלאות.

"התוכנית הזאת נרקמת במטבחון של שרגא ברוש כבר זמן", אמר  ל"גלובס" אחד מראשי ארגוני המעסיקים. "קיימת מחלוקת בנושא הזה בקרב המעסיקים, לא כולם רואים את הדברים עין בעין, ומתן סיוע כזה, בתקופה כזאת ובהיקף כזה אינו דבר קל, אבל כנראה שאין מנוס מכך. המעסיקים נאנקים מעלויות כבדות שמושתות עליהם חדשות לבקרים, ועדיין, לא ייתכן מצב שבו אנשים שבנו את המדינה, נתנו לה את הנשמה ונלחמו בשבילה - לא יוכלו לצאת לסרט או ללכת לשתות קפה עם הנכדים שלהם לעת זקנה; ויש כרבע מיליון כאלה".

גורם אחר אמר ל"גלובס": "קיימת מחלוקת קשה מאד בנושא הזה בין הארגונים".

לצד התוכנית שברוש מבקש לקדם בשיתוף עם ארגונים חברתיים, ל"גלובס" נודע כי ארגוני המעסיקים ישיקו בימים הקרובים גם קמפיין בנושא, שנעשה באמצעות חברה חיצונית.