למרות הכול, "עיר הקודש" צפת ממשיכה במגמת ההתחרדות

שכונת מצפה ימים בצפת שווקה בחודשים האחרונים לציבור החילוני, בניסיון לשנות את מגמת ההתחרדות של העיר הגלילית ■ תוצאות ההרשמה למכרזים הראשונים, 133 צמודי קרקע, מגלים כי הניסיון ככל הנראה נכשל

שכונת מצפה ימים - 1,500 יחידות דיור על שטח של 2,000 דונם הצופים לכנרת - אמורה היתה לשנות את פניה של צפת, עיר שהלכה והתחרדה בשנים האחרונות. ראש העיר החילוני, אילן שוחט, שם את כל הקלפים על השכונה החדשה: פרסומים שהציגו זוגות חילונים מאושרים על רקע הנוף הירוק, הכרזות על בריכת שחייה שתהיה פתוחה בשבת, פארקי ספורט, שבילי אופניים ועוד.

אלא שבפועל, ניתוח זהות הנרשמים לקרקעות הראשונות שיצאו לשיווק בשכונה, 133 יחידות דיור צמודות קרקע, מגלות כי ידם של החרדים צפויה להיות על העליונה. נתוני רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), שפרסמה את סיכום ההרשמה, מגלים כי כ-60% מהנרשמים הם חרדים ועוד כ-15% דתיים-לאומיים. התוצאות מבוססות על כמעט 600 האנשים שנרשמו להגרלה שתיערך בתחילת דצמבר (בניכוי רישום בני מקום בעלי דירה, שסיכויי זכייתם אפסיים). מפתיע? ראש עיריית צפת אילן שוחט עדיין מסרב להשלים עם הנתונים, אולם גורמים אחרים בעירייה אומרים שמדובר בתוצאות צפויות למדי, המשקפות את הרכב האוכלוסיה בעיר.

מהעירייה נמסר כי "מהנתונים הרשמיים של רמ"י ומשרד השיכון לא ניתן לדעת את אופי המתמודדים בצורה מובהקת והההשערות והניחושים הם חלק מרצון של קבוצות כח לקבוע מציאות. נמתין בסבלנות לתוצאות המכרז ובכל מקרה חשוב להיכנס לפרופורציה היות שמדובר בחלק קטן של יחידות דיור, שהן חלק מפרויקט ענק של 1,500 יחידות בשלב הראשון ו-3,000 בשלב השני". בכל מקרה, הדגישו בעירייה, "הפרויקט מכוון ובנוי למגזר חילוני מסורתי, ואם חרדים יבחרו לגור שם זאת בחירתם וזכותם המלאה".

עם זאת, חבר המועצה אליעזר לזר, שצפוי להתמודד מול שוחט בבחירות בעוד כשנה, אומר כי הוא "מצר על כל ניסיון לפלג ולסכסך בין האוכלוסיות בעיר". לדבריו, "צפת היא עיר שהאוכלוסיות בה מכבדות אחת את השנייה, וצפת תהיה טובה יותר ומשגשגת יותר כאשר כלל האוכלוסיות יחיו זו עם זו בשלום".

"לחיות בריא בגליל"

צפת מתקשה בשנים האחרונות לחזור לדרך המלך. חרף הקמת הפקולטה לרפואה בעיר וההבטחות שבאו בעקבותיה, היא "זוכה" לדירוג 2 (מתוך 10) במדד הסוציו-אקונומי של הלשכה המרכזית לסטטסטיקה והשכר הממוצע של שכירים בצפת עומד על 5,600 שקל בלבד.

133 בתים צמודי קרקע היו הסנונית הראשונה בשיווק השכונה החדשה, בניסיון לשווק את העיר גם לאוכלוסיה חזקה שתגיע מבחוץ. המכרז יצא לדרך במאי אולם מועד הגשת ההצעות נדחה עד לספטמבר, בליווי קמפיין מאסיבי של העירייה ושל תנועת אור שקרא לזוגות צעירים לבוא "לחיות בריא בהרי הגליל". ההערכה היתה כי צמודי הקרקע שווקו ראשונים, בין השאר כדי לאפיין את השכונה כחילונית ואטרקטיבית.

השיווק כלל 75 מגרשים, לבניית 17 בתים חד משפחתיים ועוד 58 מגרשים לבתים דו-משפחתיים (116 יח"ד). בנוסף, בחלק מהמגרשים ניתן לבנות 2 ואפילו 4 יחידות אירוח (צימרים). מחיר מגרש של כרבע דונם הוצע במכרז תמורת 250-300 אלף שקל, סכום שאפילו לא משקף את כל עלויות הפיתוח שכבר נעשות במקום. שיטת הזכייה מבוססת על הגרלה, תוך מתן קדימות לנכים (3 חד משפחתיים ו-4 דו משפחתיים), בני מקום (7 חד משפחתיים ו-27 דו משפחתיים) וכלל הציבור והיא תיערך ביום שלישי הבא, ה-3 בדצמבר.

קרקע לבנייה רוויה: הצלחה חלקית בלבד

החודש נסגרו מכרזים גם לקרקעות לבנייה רוויה בשכונה החדשה בצפת (בניינים של שתי קומות לפחות, ארבע דירות בקומה). בקרב האוכלוסיה החרדית בעיר כבר מציינים בקול כי אם במכרזי הקרקעות ל"בנה ביתך" בשכונה שיעורם היה גבוה יחסית, ודאי שברכישת הדירות (בין אם בהגרלות לדירות מסובסדות של מחיר למשתכן ובין אם ברכישה בשוק החופשי) שיעורם יהיה גבוה עוד יותר, בשל מחירן הנמוך יותר של הדירות ובעקבות התוצאות המסתמנות בשיווק צמודי הקרקע.

המכרז לבנייה רוויה שפרסמה רשות מקרקעי ישראל כלל שבעה מגרשים שונים, אולם בסופו של דבר הונחו בתיבת המכרזים הצעות רק לשני מגרשים, להקמת 190 דירות (95 דירות מוזלות והשאר למכירה בשוק החופשי). 432 דירות נותרו על המדף, 215 מתוכן דירות מוזלות, והן יוצאות בימים אלו לשיווק חוזר.

על פי נתוני משרד השיכון ומשרד האוצר, תוצאות המכרז משקפות מחיר שיחל מ-652 אלף שקל לדירת מחיר למשתכן בשטח 85 מ"ר ו-765 אלף שקל לדירה בת 100 מ"ר. המחירים כוללים מענק בסך 60 אלף שקל לזכאי מחיר למשתכן.