"רשתות של 200 סניפים יוותרו על 25%. יישארו הפריים לוקיישנים"

פקטורי 54 משיקה אתר אונליין שיכלול 110 מותגים כולל מותגי יוקרה, ומתכננת התרחבות לאירופה ■ הבעלים, רוני אירני: "מבחינת החנויות שלנו קניון גינדי הוא הצלחה גדולה"

פקטורי 54 / צילום: שלומי יוסף
פקטורי 54 / צילום: שלומי יוסף

מצטרפת לגל ההשקות באונליין: אחרי שקבוצת פוקס השיקה בשבוע שעבר את טרמינל איקס, גם רוני אירני, מייסד ובעלי אירני קורפ, משיק אתר קניות עבור רשת פקטורי 54 בהשקעה של 8 מיליון שקל. באתר נמכרים כ-110 מותגים בינלאומיים, ובדומה לקבוצת פוקס, הוא מציע משלוחים בחינם.

באתר פקטורי נמכרים מותגים בינלאומיים שנמכרים כיום גם בחנויות הרשת, אך גם מותגי אופנה יקרים יותר כמו טומי הילפיגר, ג'ימי צ'ו, מייקל קורס ומארק ג'ייקובס. המחירים בהתאם ולעתים מגיעים גם לאלפי שקלים לפריט. פקטורי 54 אף הכניסה את גט טקסי כשותף אסטרטגי שיספק משלוחים במרכז בתוך שעתיים. המחירים באתר הם מחירי המועדון של הרשת, כלומר מהווים 5% הנחה ממחיר הצרכן.

אירני גם מציין כי בעוד חודש יושק אתר אאוטלט שימכור פריטים מעונות קודמות בהנחות גדולות יותר, ומתכנן התרחבות לאירופה ויצוא לעולם בתוך שנה, כולל הקמת מרכז לוגיסטי באירופה. "אנחנו צופים שאחרי שנה האתר יגיע לפדיון כמו אחת החנויות המצליחות שלנו - 50 מיליון שקל בשנה. וכך גם בשוק הבינלאומי - 50 מיליון שקל שנה אחרי שניכנס לשוק".

כיום לרשת יש בסך-הכול 7 חנויות פיזיות, בגודל של 1,000-300 מ"ר. לדברי אירני, "קונספטואלית העולם הולך לחנויות קטנות יותר, אך כדי להיות קטן אתה צריך להתפקס. האינטרנט מאפשר להחזיק בפחות שטח. יש לנו 10 חנויות בקניון רמת-אביב, ובגינדי 11 חנויות. היה אפשר לעשות קונסולידציה, אבל בתל-אביב יש דווקא יתרון להפרדה בין החנויות, זה מושך יותר קהל".

מה שעשוי לתרום לאופטימיות שלו לגבי קניון האופנה של גינדי בתל-אביב: "מבחינת החנויות שלנו גינדי הוא הצלחה גדולה. המותגים שלנו פחות המוניים ופחות נמצאים בכל קניון, ובגלל זה החנויות שלנו שם עובדות. לכל קניון בישראל לוקח 3-4 שנים להצליח".

כבר יש לא מעט תחרות באונליין - לצד אסוס, עדיקה ופוקס, וגם קבוצת עזריאלי ומרכזי ביג רוצים נתח משוק האופנה.

- יש לכם מותגים שיש גם לאחרים.

"כולם זה אותו שוק, אבל כשצרכן רוצה לקנות מותג בינלאומי, זה סטייט אוף מיינד אחר. נייקי ואדידס זה חלק גדול באתר, אבל אנחנו בונים קולקציות בלעדיות גם במותגים האלה. המחיר שלנו דומה מאוד לאסוס, ויש הרבה פריטים שאנחנו זולים יותר מאסוס. אנחנו מבינים היום שהעולם גלובלי, אין פה מקום לבולשיט. אם לא ניתן מחירים טובים, נישאר בחוץ".

- לאסוס יש מותג פרטי זול, עכשיו גם לטרמינל איקס - תיכנסו לזה בעתיד?

"לא. אנחנו מוכרים מותגי אופנה בינלאומיים".

- איפה מורגש הקושי בקמעונאות בארץ?

"במקומות מרוחקים מהמרכז, כשהטראפיק פחות חזק. מספיק שיש ירידה של 10% במכירות, זו בעיה. גם בשדרה החמישית בניו-יורק החנויות רובן הפסדיות, כל המותגים שאני עובד איתם מדברים על זה שהם הפסדיים שם. לואי ויטון, שאנל, דיור - בונים ארמונות ריטייל, כי במותגים הגבוהים לסביבת המכירה בחנות יש משמעות מאוד גדולה, שכן נושא האינטרנט עדיין לא מפותח. ככל שיורדים במחיר מטה, נושא האי-קומרס מחליף את החנויות הפיזיות, אבל הוא לא הורג אותן. מותגים יכולים להרשות להציג את עצמם באינטרנט ופחות בחוץ, וזו לא דרמה. הוא מוריד 10%-15%, שמבחינת נפח בהחלט יוצר דרמה מבחינה פיננסית".

- אין עודף מסחר?

"בכל הרשויות המקומיות רוצים לאסוף ארנונה ובונים בלי הבנה והכרה, אך כרגע אני לא מזהה מצמוץ אצל הקניונים במקומות המבוקשים, זה נותן לקבוצת הקניונים עוצמה. יש מקומות שבהם הבנייה לא הגיונית, ויש עודפי מסחר, כמו באר-שבע. יהיו סגירות של קניונים שלא עומדים בתחזיות, לא תהיה ברירה".

לדברי אירני, רשתות אופנה כמו פוקס וקסטרו יהיו הנפגעות המרכזיות: "רשתות של 200 סניפים יהיו חייבות לוותר על 25%. מי שיישאר אלה הפריים לוקיישנים".