מה יותר גרוע - אלכוהול או מריחואנה? מחקר חדש בדק

מחקר חדש בדק כיצד אלכוהול ומריחואנה משפיעים על הלב, המוח וההתנהגות, וגם מהם סיכויי ההתמכרות בשימוש יומיומי, ועד כמה תופעות נלוות שונות נוטות לצוץ חודשים או שנים לאחר השימוש ■ כל הפרטים בווידאו

סמים, מריחואנה / צילום: thinkstock
סמים, מריחואנה / צילום: thinkstock

אז מה יותר גרוע - אלכוהול או מריחואנה? מחקר חדש ומקיף שהתפרסם ב"ביזנס אינסיידר" עונה על השאלה הזאת ולא מותיר מקום לספקות. ישנם עשרות גורמים שצריך להביא בחשבון במחקר כזה, כמו איך החומרים משפיעים על הלב, על המוח ועל ההתנהגות; מה הם סיכויי ההתמכרות בשימוש יומיומי; עד כמה התופעות השליליות מופיעות בשלב מוקדם, ועד כמה הן צצות רק חודשים או שנים לאחר השימוש.

בשנת 2014 דווחו בארה"ב כ-30,722 מקרים של מוות כתוצאה משימוש ישיר באלכוהול, זאת בזמן שכתוצאה משימוש במריחואנה לא דווחו כלל מקרים. גם בקרב משתמשי המריחואנה הבריאים אין שום הוכחה כי יש נטיית יתר למוות בטרם עת מאשר גברים ונשים בריאים שלא השתמשו בקנאביס מעולם.

מריחואנה נחשבת לחומר פחות ממכר מאשר אלכוהול, זאת בהתחשב בכך שקרוב למחצית מכלל המבוגרים בארה"ב ניסו מריחואנה לפחות פעם אחת בחייהם. אחוזי ההתמכרות בקרב האוכלוסייה למריחואנה עומדים על כ-9%, בזמן שלאכוהול אחוז ההתמכרות עומד על 15%. אחוז המתמכרים לקוקאין עומד על 17%, להרואין - על 23%, ולניקוטין - 32%. 

לגבי ההשפעה על תפקודי הלב - כאן דווקא לאלכוהול יש יתרון על פני המריחואנה, שמאיצה את קצב הלב ועשויה להוות גורם שלילי בטווח הקצר. שתייה מתונה, כך טוען המחקר, יכולה להיות אף מועילה לעתים.

בכל הקשור למחלות הסרטן למיניהן - האלכוהול מתקשר עם מספר סוגים של סרטן, ומריחואנה לא. לדוגמה, שתייה של כוס יין או בירה אחת ביום עשויה להעלות את הסיכון לפתח את סרטן השד לפני ואחרי גיל המעבר. לקנאביס אין אפילו קשר עם סרטן הריאה או הראש, אף על-פי שנוהגים לעשן אותו.

בזמן נהיגה שניהם מסוכנים, אולם גם כאן האלכוהול - על-פי מחקר שפורסם על-ידי המינהלת לבטיחות בדרכים בארה"ב - הוא מסוכן יותר, כאשר שילוב של השניים הוא כמובן קטלני.

לגבי הנטייה לתוקפנות, אי-אפשר לומר על שני החומרים שהם מעודדים לאלימות באופן ישיר, אולם על-פי המועצה הארצית לאלכוהוליזם ותלות בסמים בארה"ב, האלכוהול מהווה גורם משמעותי בלמעלה מ-40% מכלל הפשעים האלימים.

השימוש באלכוהול וגם במריחואנה פוגעים בזיכרון באופן זמני. בטווח הארוך משתמשי המריחואנה הכבדים מדווחים על השפעות שנמשכות רק מספר שבועות לאחר תום השימוש, זאת בזמן שאצל שתיינים כבדים ההשפעות יכולות להימשך גם שנים לאחר ההתנזרות.

בשני המקרים צפוייה סכנה למחלות פסיכיאטריות. עבור המשתמשים בעשב מדובר בפסיכוזה ובסכיזופרניה, בזמן שאלכוהוליזם מוביל בעיקר לחרדות ולדיכאון שעלול להוביל להתאבדויות.

בכל הקשור לעלייה במשקל, לאלכוהול יש השפעה גדולה יותר, זאת על אף שמשתמשי הקנאביס מדווחים על הגברת תחושת התיאבון לאחר השימוש. לאלכוהול עצמו, חשוב לזכור, יש ערך קלורי, כשבפחית בירה יש בערך 150 קלוריות, ובכוס יין - 122 קלוריות.

לסיכום ניתן לומר כי מבין שני החומרים - שאינם מומלצים לצריכה על בסיס יומיומי אלא אם יש בידיכם אישור רפואי לכך - האלכוהול הוא המסוכן יותר, ויש לו קשר הדוק יותר עם אירועי מוות, מחלות, תאונות דרכים, אלימות והשמנת יתר.