ח"כ איתן כבל: "זאת הייתה טעות ללכת על חוק ישראל היום"

בפאנל לציון עשור ל"ישראל היום" בכנס העיתונות באילת אמר העורך בועז ביסמוט: "העיתון מפסיד כסף, אני לא אשקר, אבל היום הוא מפסיד פחות" ■ יעקב אחימאיר: "עצם הוויכוח והביקורת על 'ישראל היום' נובעים מדבר אחד: מהשנאה לנתניהו"

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

"זאת הייתה טעות ללכת על חוק 'ישראל היום'. ההתמודדות הייתה צריכה להיות דרך מבקר המדינה ודרך הממונה על ההגבלים העסקיים" - כך אמר היום (ב') חבר הכנסת איתן כבל בפאנל בכנס אילת לעיתונות, שעסק בעשור לעיתון שבבעלות משפחת אדלסון. "אין ספק שלדעתי 'ישראל היום' אינו פועל באמות-מידה כלכליות, הוא פועל באופן שבעצם מרסק את עיתונות הכתובה, אבל מעולם בשום מקום בחוק (שאותו הוביל כבל) לא נכתב ולא נאמר לסגור את העיתון. כל מה שרציתי זה שיבוא אדם וישלם שקל (עבור העיתון)".

בהמשך הוסיף כבל: "אין לי בעיה של'ישראל היום' יש אורינטציה ימנית. זה לא הסיפור. כל הנקודה היא שהוא בא וריסק וניתץ את כל התפיסה הכלכלית שהתקיימה עד אז. יש גם עובדים חשובים לא פחות בעיתונים אחרים".

על היחס בין "ישראל היום" לנתניהו אמר כבל כי "את מה שהם כותבים עליו הוא לא היא מעז לכתוב (על עצמו). הוא קורא ומסמיק, אבל כל אחד והחנופה שלו".

לדבריו של כבל הגיבו דרור אידר, עורך מדור הדעות של "ישראל היום", ויעקב אחימאיר, איש תאגיד השידור שגם כותב במדור הדעות של העיתון. אידר דיבר במהלך חלק גדול מדבריו בצעקות ובצורה נרגשת.

"כל מה שכבל אמר זה בלבול מוח אחד גדול. אנחנו היחידים עם המודל הכלכלי, מר איתן כבל. מי קבע שדווקא הדפוס צריך לגבות כסף, אבל על רדיו וטלוויזיה ואינטרנט לא משלמים? מה זה משנה מה המדיום שבאמצעותו עוברות החדשות? כולכם כאן לא יודעים שום דבר. כבל אומר שאין לנו מודל כללי, אבל הוא לא מדבר על חוק התועבה שהוא הוביל. על הדבר המרכזי של חופש הביטוי".

כשנשאל מה המודל הכלכלי של העיתון, אמר אידר: "אנחנו חיים מהפרסומות יש גם בית דפוס. אני מקווה שבאיזשהו שלב אנחנו נגיע לאיזון ונרוויח כסף".

אחימאיר אמר בעניין: "אנחנו מתחמקים פה בדיון הזה. עצם הוויכוח והביקורת על 'ישראל היום' נובעים מדבר אחד: מהשנאה לראש הממשלה נתניהו. אילו העיתון הזה היה נניח באותו מודל כלכלי, אילו למשל ג'ורג' סורוס היה מוציא עיתון כזה כדי שישקף את הדעות שלו - ויכוח כזה לא היה קיים. הנושא הוא למעשה עיתון אחד בישראל שהוא תומך במדיניות של ראש הממשלה. אני לא רואה בזה שום פסול. להפך - זוהי דוגמה לפלורליזם. הניסיון להצר את צעדיו של 'ישראל היום' זה דבר נורא, אני שמח שכבל אמר שהוא מצטער על זה. צריך לשים את הדברים על השולחן, הרי זה בגלל השנאה לנתניהו".

ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה הפתיעה כשאמרה: "אני אפתח בשבחו של 'ישראל היום'. אני חושבת שהתרומה שלו היא בהעלאה של האוריינות התקשורתית של הציבור. מה ש'ישראל היום' עשה זה לספר לקוראיו מה הם לא קראו ב'ידיעות' ולמה. זה אילץ את כל התקשורת לעשות דבר שהיא לא עשתה קודם, וזה להתייחס אחד אל השני. זה העלה מאוד את היכולת של הציבור הרחב להבין מה הם האינטרסים שעומדים מאחורי התקשרות. אפילו אימא שלי היום מבינה שמה שכתוב בעיתון לא נכון כמו התנ"ך. באופן פרדוקסלי זה מתבטא בכך שאמון הציבור בעיתונות דווקא יורד".

עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", התייחס לדבריו של עורך "ישראל היום" בועז ביסמוט (ראו בהמשך), ואמר: "ביסמוט אמר ש'ישראל היום' מייצג את רוח התקופה, אז יש לי חדשות בשבילכם: התקופה לא טובה. רואים את זה לא רק ב'ישראל היום' אלא גם בכלי תקשורת נוספים. חוק 'ישראל היום' היה חוק לא טוב, ואמרנו את זה גם בזמן אמת. איתן כבל יכול להעיד". 

"יש לנו מודל כלכלי שמצליח" 

עוד לפני הפאנל ערך המנחה, רועי כ"ץ, ראיון אישי עם עורך "ישראל היום", בועז ביסמוט. ביסמוט היה מנומס בהרבה מחברו לעיתון אידר, אך השיחה בינו לבין כ"ץ הייתה רווית עימותים ועקיצות. בסיומה טען כ"ץ כי ביסמוט לא ענה על אף שאלה.

"'ישראל היום' מתאים בדיוק לרוח התקופה. גם המודל הכלכלי שלו הביא באמת דבר חדש לשוק הישראלי, ומכאן גם הצלחתו. מלא עכשיו עשור לעיתון, ובמקום שנעשה כאן פאנל ונגיד כל הכבוד, נשמע אחר-כך (בפאנל) דברי ביקורת".

- תמיד אמרו של"ישראל היום" אין מודל כלכלי. האם היום יש מודל כלכלי, ועד כמה המודל הזה מטריד אותך?

"כבר בשנה הקרובה נראה במספרים שיפור, אין לי ספק. יש לנו מודל כלכלי שמצליח. העיתון מפסיד כסף, אני לא אשקר לך, אבל הוא מפסיד פחות. הוא מפסיד, אבל הוא בכיוון הנכון. בהחלט אחרי 7 חודשים הכיוון הכלכלי הוא מאוד חיובי".

- נתניהו נאלץ לחשוף שהוא שוחח לא מפחות מ-200 פעם עם קודמך בתפקיד. כמה פעמים הוא שוחח אתך?

"אני לא סופר. יש להניח שעם רזי ברקאי (ביסמוט מגיש איתו ברדיו פעם בשבוע) אני מדבר יותר. אבל בהחלט אני דיברתי עם ראש הממשלה. כאשר אתה עורך עיתון - ואת זה גיליתי מהר מאוד - אתה מדבר עם כל ראשי המפלגות בישראל".

- 200 פעמים ב-3 שנים זה סביר?

"השאלה היא לא כמה פעמים או אם דיברת. השאלה אם מה שהוא אמר לך אתה מיישם בעיתון".

- פעם בכמה זמן הוא מתקשר? יומי? שבועי?

"זה לא יומי ולא שבועי".

- מה לגבי הזירה הדיגיטלית? למה אין לכם משהו כמו ynet?

"אתה רואה שעשינו איחוד (בין נרג' ל'ישראל היום'). מצאנו לנכון לעשות את המיזוג הזה, ובעזרת השם עוד כמה שנים, כשאני אבוא לכאן, אנחנו גם נהיה האתר המוביל, כמו שהפכנו לעיתון המוביל".