"יש פה אלמנט של לה-לה לנד, תוך שנה עלול לקרוס ערוץ"

כך אמר אבי וייס, מנכ"ל חברת החדשות, בפאנל על פיצול ערוץ 2 בכנס אילת לעיתונות ■ יו"ר הרשות השנייה הנכנסת, יוליה שמאלוב-ברקוביץ': "אנחנו רוצים להפחית רגולציה. נילחם בעמלות הפרסום ונאפשר תוכן שיווקי"

אבי וייס מנכל חדשות ערוץ 2 /צילום: איל יצהר
אבי וייס מנכל חדשות ערוץ 2 /צילום: איל יצהר

כמעט חודש לאחר פיצול ערוץ 2, האווירה בפאנל בכנס אילת לעיתונות לא הייתה אופטימית, גם בפאנל שהיה נטול כל נציגות של אחד משלושת הערוצים המסחריים.

"הערוצים עצמם - אני חושב שהם הצלחה מסחררת, אבל הם מפסידים המון-המון כסף", אמר אבי וייס, מנכ"ל חברת החדשות (לשעבר חדשות 2), שמוחזקת על-ידי קשת ורשת. "יש פה אלמנט לא קטן של לה לה לנד. אני חושש שבתקופה של שנה אולי פחות יקרוס פה ערוץ. אני חושב שבסוף הכול יתכנס לאותו מבנה, השוק לא יכול להחזיק 3 ערוצים".

מי שניסתה להכניס מעט אופטימיות לדיון הייתה יו"ר הרשות השנייה החדשה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ, למרות שהבהירה בתחילה כי קשה לדבר על רקע העבודה שהיא טרייה בתפקיד.

"באופן כללי הטלוויזיה בישראל מראה רוב הזמן את הדברים השליליים. וגם אתה כמי שעומד בראש החדשות התחלת בזה שמאוד גרוע - ותראה איזה יופי. יש לך עלייה של 25% ברייטינג (המצרפי). לי הייתה תחושה מכל מי שדיבר פה שלא צריך לפתוח את השוק לתחרות. היה צריך להשאיר דואופול, מבחינת הרייטינג זה אולי אפילו מונופול, וכולם פתאום מתרעמים למה לפתוח לתחרות. במקום לבוא ולהגיד שהכול רע, ואנחנו מחר נסגרים, אני כרגולטור בשיתוף עם מועצת הרשות מתכוונים לבוא ולעשות את האיזון הזה, וכן, אנחנו מתכוונים להפחית את הרגולציה", אמר היו"ר החדשה, שבהמשך אף פירטה מעט בעניין.

עינב שיף, מבקר הטלוויזיה של "ידיעות אחרונות", אמר בהקשר הזה: "תמיד כשיש יותר אופציות, זה יותר טוב. כש'ארץ נהדרת' מתחרה ב'מירוץ למיליון', אנחנו יכולים להבין את הכוח האמיתי שלה מחוץ לאפיק 22. האפקט הראשוני הוא תזזית היסטרית ופאניקה בלוח השידורים. אבל השינוי שאנחנו רואים הוא בעיקרו מדומה - ולמה? כרגע אנחנו רואים מפגן שואו אוף מאוד חזק של קשת ורשת, ואנחנו אומרים יופי לנו. יתחילו הפסדים, יתחילו קיצוצים, כבר עכשיו יש אינפלציה בתוכניות אולפן שעולות שקל וחצי. ועוד לא הזכרתי שהתכנים של אבי וייס (תכני חברת החדשות) משודרים 3 שעות ביום בשני ערוצים שונים".

וייס, ויחד איתו תמי רווה, יו"ר חברת החדשות, התייחסו למצב הלא נורמלי הזה. רווה סיפרה על הוועדה שבראשה היא עומדת שנועדה לתאם בין קשת לרשת את פעילות החברה המשותפת: "אתם צודקים שזה לא מצב נורמלי. מרגע שבאמת הבנו את חומרת המצב וראינו ששני הזכיינים שלנו, שעד אז עבדו בשיתוף-פעולה יוצא מהכלל, עכשיו נלחמים ראש בראש לחיים ולמוות, אז הקמנו ועדה בראשותי ביחד איתם. בהתחלה הדיונים היו מאוד מלאי חששות, וכל אחד שמר על הפינה שלו, ברוב הנושאים לא הגענו להסכמות. במשך הזמן האווירה התרככה. הגענו במרבית הנושאים להסכמות. הפריצות לשידור ברייקים פריצות למבזקים. אין ספק שהוועדה הזאת לא מתפרקת. והיו כבר כמה נושאים אחרי הפיצול שהגיעו אלינו, ואנחנו עושים כמיטב יכולתנו לפתור אותם, ואני חושבת שאנחנו די מצליחים".

ויס אמר בהקשר זה: "זה אכן יותר מסובך. עד היום מה שקרה זה שכשיש אירוע, אני מתקשר למנכ"ל שמשדר באותו יום, ומחליטים אם פורצים. מה שהחלטנו שיקרה עכשיו זה שאני מציע, ומי שרוצה לוקח. יכול להיות שלאחד יהיה מצב שיש לו גמר 'האח הגדול', והוא יגיד שהוא לא לוקח, ורק השני ייקח. אבל אני ממש לא דואג, כי אין סיכוי שמישהו מהם (ממנכ"לי קשת ורשת) ייתן לשני לחגוג בלעדיו".

בהמשך פירטה שמאלוב-ברקוביץ לגבי הקלות הרגולציה המתוכננות: "קודם כל, אני חושבת שכולם יודעים שהשר קרא מדבר על כך שהוא רוצה להקטין את הרגולציה ולשחרר את הערוצים. אנחנו מתכוונים להפחית את הרגולציה. אחת הנקודות שאנחנו רוצים לעזור לערוצים מסחריים זה בכל הנושא של עמלות פרסום. גם בכובעי הקודם כחבר כנסת הייתה לי הצעת חוק לגבי עמלות הפרסום. צריך להגביל את העמלות. אני לא אפרט עכשיו מה הדרך. ערוצים שמשקיעים כל-כך הרבה כסף בתוכניות, ובסוף מגיעים משרדי הפרסום ולוקחים 25-30% לעצמם, זאת בעיה קשה.

"עניין נוסף זה נושא התוכן השיווקי, צריך לפתור את זה מיידית. יהיו תוכניות שלא יהיה בהן תוכן שיווקי, ויהיו תוכניות שצריך לאפשר את זה בהן, ובלבד שתהיה שקיפות".

שמאלוב-ברקוביץ התייחסה גם לערוצים ואמרה שהם צריכים להפחית הוצאות: "הגיע הזמן לבוא ולתכנן את הוצאות השידור במדינת ישראל ביחס לאוכלוסייה שנמצאת כאן. להפחית את הוצאות השידור. זה יקרה גם ככה עם הזמן, כדי שהערוצים ישרדו. והאינטרס הציבורי זה להביא כמה שיותר דעות. ואפרופו חדשות - אני מאוד מעריכה את החדשות ואת אבי, אבל לפצל בלי לפצל את החדשות - ברור שהייתה פה בעיה. אולי צריך לחשוב על זה לפני תום 3 השנים (שבהן מותר לחברה לפעול במשותף)".

וייס התייחס לעניין המגוון ולמצב הכלכלי בשוק ואמר: "אני בעד (עוד ערוצים ומגוון), אבל אין בעל הון אחד שישקיע עכשיו בשוק הטלוויזיה בישראל או יקים ערוץ חדש. אין צ'אנס בעולם שמישהו פה ירוויח כסף. זה בור של עשרות מיליוני שקלים. אנחנו רואים מה קורה עכשיו לערוץ מצוין - ואני אמור את זה לא לתפארת המליצה - שתראו מה קורה לו בפריים בתשע בערב (הכוונה לערוץ 10). למהדורה שלו יש אותה כמות תחרות (כי החדשות לא פוצלו), אבל מה קורה לפריים של ערוץ 10? 'המקור' ירד מ-8-9% ל-3-4%. 'גב האומה', הדבר של ערוץ 10, עושה 5-6%. כלומר, 50% מהצופים של ערוץ 10 הלכו. אני לא אומר את זה בשמחה, זאת סכנה גדולה לשוק הטלוויזיה".