כחלון תמך - והמשטרה לא תפרסם את ההמלצות בחקירות רה"מ

(עדכון) - ועדת הפנים אישרה את החוק שאוסר על פרסום ההמלצות המשטרה לציבור ■ עם השלמת החקיקה ייאסר על המשטרה לפרסם האם התגבשה תשתית ראייתית בתיקים שחקרה ■ החוק יחול רטרואקטיבית על חקירות נתניהו

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

ועדת הפנים של הכנסת אישרה היום (ב') ברוב של 9 לעומת 6, את חוק איסור פרסום ההמלצות שיאסור על המשטרה לומר אם התגבשה תשתית ראייתית בתיקים שחקרה. זאת, לאחר ששר האוצר, משה כחלון, נסוג מדרישתו להחריג מהחוק את חקירות ראש הממשלה - כך שהחוק יחול גם על חקירות נתניהו. חברי הכנסת של סיעת "כולנו", לרבות יו"ר הסיעה, רועי פולקמן, ויו"ר ועדת הרפורמות, רחל עזריה, תמכו בחוק. השניים אינם בעלי זכות הצבעה בוועדה, אך הם נכחו שם בשעה שבה נפתרה הפשרה.

"ועדת הפנים אימצה את דרישתנו למנוע שהחוק יחול רטרואקטיבית באופן מלא", אמר ח"כ פולקמן. "ליועץ המשפטי תהיה אפשרות לקבל המלצת משטרה בכל מצב, כפי שדרשנו. דאגנו להפריד בין ביצוע החקירה והגשת ההמלצות לבין הפרסום, ובכך להבטיח את ההליך התקין מבחינת המשטרה והפרקליטות".

נזכיר כי החוק מאפשר למשטרה להעביר סיכומי חקירה לפרקליט המדינה, אולם מונע ממנה להציג אותם לציבור. החוק יגונן על נתניהו, שכן הוא ימנע את פרסום המידע שאספה המשטרה בתיק 1000 ותיק 2000 ויאפשר לראש הממשלה חודשים של שקט, שכן הרשויות לא יוכלו לציין מה חקרו ומה מצאו. יתרה מכך, החוק החדש קובע שאם החומר המשטרתי יודלף לכלי התקשורת או למאן דהוא, מדובר בעבירה על-פי חוק העונשין שדינה מאסר של שנה. היועץ המשפטי לממשלה אמור לפרסם במהלך 90 הימים הבאים הנחיות למשטרה ולפרקליטות כיצד לעצור את הפרסומים.

"קואליציה מושחתת"

הבוקר נערכו דיונים בין סיעת הליכוד לסיעת כולנו בלשכתו של ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) כדי להגיע להסכמה בין שני הצדדים. ראש לשכתו של נתניהו, יואב הורביץ, צולם על-ידי כתבת ערוץ 2, דפנה ליאל, כשהוא יוצא מחדרו של אמסלם (מה שעורר מהומה בכנסת), שכן הליכוד - ובעיקר חברי הכנסת אמסלם וביטן - טוענים בשבועות האחרונים שלא מדובר בחקיקה פרסונלית שתגן על ראש הממשלה, אלא בחקיקה לטובת כלל אזרחי ישראל. כמו כן, הם הכחישו שראש הממשלה היה מעורב אישית בהליך החקיקה. נזכיר, כי בהצבעה בקריאה הטרומית לפני כמה שבועות נעדר נתניהו מהמליאה בשעת ההצבעה, למרות ששהה במשכן הכנסת.

התגובות בכנסת לאישור החוק היו חריפות. יו"ר סיעת "יש עתיד", יאיר לפיד, אמר בישיבת הסיעה כי "החוק תפור לבנאדם אחד. אחרי שנתניהו אמר שחשוב שהחוק לא יהיה קשור אליו אישית, הם נלחמו כמו משוגעים כדי שהחוק יהיה קשור אליו אישית. דאגו שהחוק יחול גם על חקירות נתניהו".יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, הוסיף כי "חוקי השחיתות של נתניהו חצו היום את קו האל-חזור. אנחנו ממש קרובים לטורקיה. נתניהו אמר "לא יהיה כלום", אז אולי אכן לא יהיה כלום - אבל לא בגלל שאין כלום אלא משום שיש כאן קואליציה רופסת וחלקים ממנה גם מושחתת ושותפה לפשע - פשע טרפוד החקירות ופשע הסתרת האמת מעיני הציבור. איפה הכבוד שלכם חברי הקואליציה? בשביל זה בחרו בכם מיליוני ישראלים? תסתכלו מה נהיה מכם - כמו אחרוני חברי הכנופיות שנשלחים לשבש חקירות ולנקות את זירות הפשע. זה מה שאתם עושים היום".

החוק יעלה היום בערב לקריאה ראשונה (בכפוף לדיוני רוויזיה בוועדה), והוא צפוי לעבור ברוב קולות - גם הפעם בתמיכת חברי הכנסת של סיעת כולנו. יצוין, כי ח"כ עזריה התראיינה בשבועות האחרונים בכלי תקשורת רבים וטענה שהיא נגד החקיקה שבאה להצר את הכלים העומדים לרשותם של השוטרים. עזריה סיפרה כי קרוב משפחה שלה היה מעורב בעבר בנושא חשיפת שחיתויות, ולכן היא מתנגדת אידיאולוגית לחקיקה שמגבילה את השוטרים ואת הרשויות לבצע חקירות.

כעת, כאמור, בתמיכת כחלון וסיעתו החוק יחול רטרואקטיבית על חקירות פתוחות, החל מן הרגע שייכנס לתוקף. אחרי הקריאה הראשונה יערכו דיונים בוועדת הפנים של אמסלם, ולאחר מכן קריאה שניה ושלישית.

בשבועות האחרונים נעשה מאמץ עצום בליכוד להכשיר את החוק. החוק הונח כהצעת חוק פרטית, ולאחר מכן דחפו בליכוד שהוא יועבר לדיונים בוועדת הפנים בראשות אמסלם ולא בוועדה בה אמורים לדון בו באופן טבעי - ועדת חוק חוקה ומשפט. אתמול הועלה החוק לוועדת השרים לחקיקה בראשות שרת המשפטים, איילת שקד, ואושר במהרה. יצוין, כי סיעת הבית היהודי התגייסה כולה לסייע בחקיקה, הן בדחיפתו בוועדת שרים לחקיקה והן בוויתור שלהם על דיון בחוק בוועדה המתאימה (חוק חוקה ומשפט) שנמצאת בידי הבית היהודי.

הנוסח שאושר אתמול בוועדת שרים לחקיקה כולל הבחנה בין חקירות של אנשי ציבור בכירים לחקירות אחרות, באמצעות סוג החקירה. כאשר מדובר בחקירה שבה יש פרקליט מלווה (בעיקר במקרים של אישי ציבור או פרשיות סבוכות במיוחד), החוק שאוסר לפרסם את ההמלצות - חל. במקרים אלה, של פרקליט מלווה, המשטרה יכולה להעביר את סיכומי החקירה, אך יהיה אסור לה לפרסם את השורה התחתונה - האם להעמיד או לא להעמיד לדין. לעומת זאת, בחקירות פליליות נגד אדם רגיל מן השורה, שבהן אין פרקליט מלווה (מרבית החקירות, ט.ש), המשטרה תוכל להעביר סיכום ראיות, לרבות המלצות העמדה לדין - וגם שם ייאסר פרסום המידע הנ"ל.