"נותנים מיליארדים למחיר למשתכן ואפס להתחדשות עירונית"

יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת-גן בכנס השמאים באילת: בכל שנה מוקמות 1200 יחידות דיור חדשות במרכז העיר, ללא תקצוב ממשלתי, בניגוד לשכונות חדשות שמאשרת הותמ"ל בשולי העיר

אביבית מאור נמרודי ואביגדור יצחקי / צילום: איתמר סיידא
אביבית מאור נמרודי ואביגדור יצחקי / צילום: איתמר סיידא

"כשיש טלטלה בתמ"א 38, אם בגלל פסיקות או החלטות של וועדות ערר או בתי משפט, הראשונה שנפגעת או מרוויחה זו רמת-גן, כי עיקר התמ"א עדיין ברמת-גן" - כך אמרה הערב (ב') יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת-גן, עו"ד אביבית מאור-נמרודי, בכנס השנתי של לשכת שמאי המקרקעין באילת. "ועדיין, למרות ההקפאה שהייתה, החל משנת 2014 אנחנו עומדים על סטטיסטיקה יציבה, ואישרנו בתמ"א 38 בלבד 1200 דירות חדשות בהיתרים בלי להחשיב את הדירות הקיימות שעוברות חידוש, וכך גם ב-2015, ו-2016". מאור-נמרודי הוסיפה כי בשנת 2017 צופים בוועדה המקומית להגיע אף לאישור של 1,400 דירות חדשות.

אך לדברי מאור-נמרודי, תמ"א 38 היא עדיין תוכנית "לא אפויה", שמושפעת מתיקונים ושינויים, ועדיין לא ניתן פיתרון תקציבי לנושא התשתיות שהתמ"א מצריכה להעמיד לטובת התושבים. "אנחנו עומדים על זה שעל התוספות בתמ"א, יש לגבות היטל השבחה. כשאנחנו מאשרים 1,200 יחידות דיור חדשות בשנה, זה שווה ערך לשכונת מגורים, זה לפחות עוד בית ספר, לפחות עוד 3 גני ילדים, בית כנסת, מאיזה תקציב?".

מאור-נמרודי פנתה ליו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי ושאלה מדוע הממשלה משקיעה כספים בתוכניות כמו מחיר למשתכן ודירה להשכיר, ולא בהתחדשות עירונית. "במזרח רמת-גן מתוכננת שכונה חדשה של 3000 יחידות דיור במסגרת הותמ"ל, והתקציבים בהתאם, כאשר על כל יחידת דיור חדשה, הרשות מתוקצבת בסך של 70-100 אלף שקל. לעומת זאת, 1,200 יחידות דיור חדשות שמוקמות במרכז העיר במסגרת התחדשות עירונית, ניכן שהתשתיות כבר קיימות, לא מתוקצבות. מדובר בתקצוב נמוך בהרבה כי צריך רק לשדרג את התשתיות ולא להקים אותן מחדש. מיליארדים מושקעים במחיר למשתכן ובדירה להשכיר וכלום בהתחדשות עירונית".